Rygepolitik - hvor står du

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Zanne (den Gamle)
Posts: 119
Joined: Sat 31. Dec 2005 10:29

Rygepolitik - hvor står du

Post by Zanne (den Gamle) »

Emnet er atter oppe i medierne, den ene debat kører efter den anden, og der er da mange gode tiltag, men alligevel ... Lad mig hellere tilstå at jeg ryger - som en mindre industriskorsten endda. Det farver naturligvis mit syn på sagen. Men jeg forsøger at være en hensynsfuld ryger - og respekterer meget gerne et ikke ryger skilt. Det har jeg slet ikke problemer med. Jeg ryger kun hvor det er tilladt, men jeg var godt nok ved at hidse mig gevaldigt op forleden, da jeg hørte tale om at forbyde rygning i privatbiler. Det er da om noget, et indgreb i den personlige frihed. Jeg vil selv bestemme om jeg skal ryge i min bil - jeg har selv købt og betalt den - og med det en kæmpe masse afgifter. Jeg køber hundedyrt brændstof til den - der er også afgifter enmasse på. Jeg gør den selv ren og afholder selv en værdiforringelse, netop fordi det er en ´´rygerbil´´. Hvorfor skal andre så bestemme om jeg må ryge i den. Det går totalt over min forstand. Jo - jeg hørte godt forklaringen med trafiksikkerhed, men den mener jeg er skudt langt ved siden af. Skal det forbydes at ryge, skal det også forbydes at pille ved radioen, kigge i tasken, spise chokolade, osv osv. Ja faktisk skal det forbydes at være mere end een person i hver bil, og især børn bør være forbudt. Er der noget der forstyrrer mere end en hylende unge på bagsædet. Hvad mener I - er regeringens indgriben i vort privatliv ved at overskride din grænse. Jeg mener de er godt på vej med rygerpolitikken. Venlig hilsen Zanne
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Jeg synes generelt at omkring rygning er regeringen ved at overtræde enhver grænse om frihedsberøvning. Ikke nok med at der er netop tale om, at de vil forbyde mig at ryge i MIN egen bil. Købt og betalt for surt opsparet penge. De vil sørme også til at lovgive om hvorvidt en restuarant skal kunne tilbyde mig, min efter-maden-smøg. Jeg nægter pure at bruge 200-1000 kr. på et måltid mad, hvis jeg ikke må nyde maden, oplevelsen og stemningen, fordi det eneste jeg i virkeligheden har lyst til, er at smutte så hurtigt som muligt, så jeg kan opfylde min del af slave-aftalen og få en smøg. Jeg er en hensynsfuld ryger. Jeg ryger ikke hvor der ikke må ryges, jeg ryger ikke i større indendørs offentlige forsamlinger og jeg samler mine skodder op efter mig. Bare fordi man er ryger behøver man ikke være miljøsvin. Men saft suseme om jeg vil finde mig i den frihedsberøvelse regeringen har gang i for tiden. Hvad bliver det næste ? Skal jeg også spørge om lov til at tørre rø... Camilla
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

jagten på os rygere er jo i den grad gået ind, og det er tilsyneladende ok at chikanere rygere på enhver tænkelig måde :roll: Forslaget om at forbyde rygning i bilerne, er umådeligt sjovt og afslører vel for alverden, at jagten på rygerne er nået MEGET langt ud på overdrevet :lol: Det jeg er mest forarget over, er rygeforbudet på sygehusene. Forestil jer, at man har været inde hos lægen og få en dødsdom, og bagefter får at vide, at man ikke må tænde en beroligende smøg, fordi det er usundt :evil: Jeg behøver vist ikke tilføje at jeg også er storryger?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Jeg holdt op med at ryge for 1½ år siden :D Og det er bare skønt at være fri for. Men jeg synes ikke at andres røg er så forfærdelig som det gøres til. Er et lokale meget tilrøget, kan jeg ikke lide at være der, men det kunne jeg da heller ikke da jeg røg! Jeg synes at det er OK, at regering m.fl. har en rygepolitik, og melder ud at rygning ikke er godt osv. For det ER sq ikke ret sundt, hverken for rygerene, eller de passive. Men at forbyde rygning i private biler er da helt skudt ved siden af!! Og, jeg synes også at det skal være tilladt at ryge på restauranter, men kan jo dele det lidt op i afdelinger!! Det er vist ved at udarte til det rene hysteri efterhånden!
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Zanne (den Gamle)
Posts: 119
Joined: Sat 31. Dec 2005 10:29

Post by Zanne (den Gamle) »

Ikke af mig Camilla - slet ikke. Iøvrigt tror jeg slet ikke, at den ´´jagt´´ ligger til brugerne herinde. Lad os debattere på livet løs - vi kan være enige om et emne og uenige om andre. Det er der ingen der skal have på puklen for. En debat består jo af meningsudvekslinger - ikk :D Jeg respekterer hellere end gerne ikke rygere. Som du selv skriver, så er rygningen mit valg, ikke mine omgivelsers. Derfor er jeg også nødt til at tage hensyn. Ikkeryger restauranter er for mig et fint tiltag, det giver valgmulighed, ligesom rygekupeer og andre rygerum. Du skal have lov at vælge - det samme skal jeg. Så langt kan vi sikkert sagtens blive enige. Der det kniber gevaldigt for mig, er når andre mennesker - som oftest fulgt at en form for undskyldning, skal trænge ind på min private sfære. I mit eksempel var undskyldningen sikkerhed - det kunne ligesåvel være sundhed. Den er jo set uendeligt mange gange. Jeg vil bevare min integritet - mit jeg - og ved at forbyde rygning under bilkørsel - der er min grænse som sagt overskredet. Hvor langt skal vi gå i sundhedens hellige navn - og hvor meget skal vi tillade af indgriben. Hilsen Zanne
Post Reply