staldplanen!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

staldplanen!

Post by aribeth »

vil i se en tegning over den "nuværende" stald og den kommende?

Jeg har siddet og leget lidt... det er ikke helt målfast og jeg kan også se at tegningen er blevet trukket lidt for lang på den brede led efter jeg har uploadet dem... men man kan da få en idé over hvad det går ud på :)

Her den nuværende stald...
Image

Der hvor der står "GAMMEL KOSTALD" og alt til højre for det er ikke etableret endnu... det er sådan det er planen det skal blive... lige nu ER det bare gammel bindestald til køer og yderste højre længe har været gamle grisebåse... nu bruger vi det til opbevaring og træ og alt muligt...

og sådan her kommer den nye staldplan til at se ud:
Image

håber I kan kode tegningerne :hhansen: :linski:
Raxacoricofallapatorius
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: staldplanen!

Post by Pia »

Det ser skidegodt ud!

Det bliver da ren luksus, og jeg kan godt se at placeringen af den nye løsdrift er noget smartere.

Hvad med fårene? Har de direkte udgang fra deres nye stald eller skal de bæres frem og tilbage hver dag?
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: staldplanen!

Post by Pia »

(De kan selvf. også bare græsse gårdspladsen ned :hhansen: )

:lea:
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: staldplanen!

Post by misssophie »

det ser da spændende ud!
Misssophie
User avatar
HeidiO
Posts: 2679
Joined: Sun 1. Jul 2007 09:37

Re: staldplanen!

Post by HeidiO »

Det skal nok blive godt :mikkel:
Den nye indretning af løsdrift og stald ser mere smart ud, end det er nu.
Så er det jo heldigt at man kan skifte mening og finde på noget nyt, det har vi også gjort masser af gange.

Hvor ligger stuehuset i forhold til stalden?
Heidi
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: staldplanen!

Post by aribeth »

NÅR fårene får den der vinterstald er det planen at de kommer til at gå inde døgnet rundt i en periode... jeg har egentlig planer om at det "bare" er indetid omkring læmning... 14 dage til 1 måned før og nogle uger efter... og så hvis det går fuldstændig bananas i snestorm og ting og sager...

Som de går nu, går de på den anden side af den tegnede grusvej. så ligesom da de kom ind idag skal vi lige lave en løbegang over grusvejen for at få dem ind og ud. De HAR jo deres fårehytter ude på folden som de ELSKER, men det ER nemmere at have dem inde på stald når de skal læmme tror jeg!
Vi får ikke lave vinterstalden til fårene i år, men de kommer til at bo enten i hesteboksene eller den nuværende løsdrift omkring læmning.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: staldplanen!

Post by aribeth »

jeg HAR faktisk overvejet at lade dem græsse i gårdspladsen ! :hhansen:

Stuehuset ligger ovenfor gårdspladsen... som en helt normal 4-længet gård...

de 4 verdenshjørner er i øvrigt:

Syd= lige op
Nord= lige ned
Øst=stik til venstre
Vest= stik til højre
Raxacoricofallapatorius
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: staldplanen!

Post by 99E »

aribeth wrote:men det ER nemmere at have dem inde på stald når de skal læmme tror jeg!

Oh, yeah...
Du har IKKE lyst til at skulle kravle ind og ud af fårehytterne for at tjekke dem når det er læmmetid.
Heldigvis er de jo snart garvede moderfår - hvis du er heldig, har Tove snart lært at det er en DÅRLIG ide at sprøjte nyfødte lam ud til højre og venstre - ude i sneen...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: staldplanen!

Post by Annemaja »

Det ser super ud :-) Gid man havde de muligheder :-)
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: staldplanen!

Post by aribeth »

tak for svarene!

Det er jo supersjovt sådan noget... og endnu mere sjovt når man bare kan gå ud og gøre det som man vil efter man har tegnet :hhansen:

Her er et oversigtsbillede, det er godt nok blevet lidt lille... ved ikke om I kan zoome på det... men nu er stuehus og urtehave og fremtidig grisefold og sådan noget også med på det!
Ellers må I spørge hvis der er noget der undrer :-)

Image
Raxacoricofallapatorius
Post Reply