At rive teltpløkkerne op og flytte

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Post by CXEC »

Jeg er godt nok ved at flytte men slet ikke noget i din stil. Jeg skal bare et par numre længere ud mod vandet her i byen... Jeg har derfor ingen brugbare råd til dig. Céleste
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Vi flyttede på landet for 11 år siden, og lad mig starte med at sige, at vi IKKE har fortrudt :D Vi ville have et sted lige i udkanten af en mindre by, hvor ungerne kunne gå i skole og selv cykle til og fra legekammerater og fritidsaktiviteter. vi bor nu - jeg har stadig ikke helt forstået, hvordan det gik til :roll: - 8 kilometer fra den nærmeste landsby og med 1 km til nærmeste nabo. :shock: Jeg kan varmt anbefale, at man holder godt fast i det, hvis man vil bo tæt på by og god infrastruktur, for vi har godt nok meget kørsel, og vi er nødt til at have to biler, hvilket er forbandet dyrt :evil: Omvendt er det også skønt at bo så langt ude som vi gør. Der er fred og ro og en helt fabelagtig udsigt til alle sider (vi bor på det tredjehøjeste punkt i Vendsyssel). Der er dage om vinteren, hvor man misunder folk i byerne. Når det sner og blæser på en gang, sner vi inde - hver gang. Selv om der kun er faldet en smule sne, kan der ligge meterhøje driver på vores vej. Vores nabo er flink til at komme med sin rendegraver og befri os, men der er nogle enkelte dage hver vinter, hvor vi ikke kan komme på arbejde. :D Da vi flyttede herop havde vi ikke i vores vildeste fantasi troet at stedet stadig ville ligne en ruin i dag, men det gør det, for godt nok er man altid i gang med renoveringsarbejder, men samtidig er der noget andet, der forfalder. Og man skal jo også nå alt det andet. GÅ LANGT UDEN OM PUDSEDE MURE, HVIS IKKE I ER HELT SYGE MED AT PUDSE OG MALE/KALKE :!: Jeg tror det er det evige forfald, der får mange til at fortryde at og flytte ind til byen igen. Hvis man har rengøringsvanvid og ligger under for Bo Bedre-standarden, skal man i hvert fald ikke købe en romantisk gammel bondegård - ikke hvis man også skal passe børn, ride, gå på jagt osv. - med mindre man har MANGE penge på bogen. JEG elsker at bo så langt væk - men jeg har også et yderst afslappet syn på rengøring, oprydning og lignende tidsspilde :D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Stråtage :shock: jeg ville ikke bo i et hus med stråtag - det er da for farligt. :shock: Jeg er skrækkeligt bange for brand, og vi har af samme grund værelser i stueetagen og stue på 1. sal :D Jeg ved ikke hvad det koster at vedligeholde et stråtag, men det er da vist i udtalt liebhaveri, og jeg vil tro at forsikringsselskabet tager alskens forbehold med mindre der laves alle mulige ekstra sikrende foranstaltninger. :roll:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Post by JulieT »

Hvordan er vinteren for jer? Som regel kold.. og våd. Af og til lidt af hvert. Men mudderet er gratis, og min mormor siger, der ikke findes dårligt vejr, kun dårlig påklædning. Hvordan får I lavet huller i taget? Vi laver ikke selv vore huller. Orkanen i januar lavede en masse huller for os helt uden beregning. Hvis du gerne vil vide hvordan sådanne huller repareres, skulle du tage at spørge igen en anden gang, for i skrivende stund har vi stadig 'sø-kig' ud gennem stråtaget på første sal. Hvordan kommer I på arbejde når der ligger 5 m høj sne? To ord: Landrover Defender. Okay, fire ord: Landrover Defender og snesko. Hvad tanker gjorde I jer før I flyttede? Tydeligvis ikke nok tanker. For så var vi blevet boende i vores klassisk proportionerede og nyistandsatte herskabslejlighed i London lidt endnu. Hvordan er dagligdagen for jer? Travl, uforudsigelig, beskidt og vidunderlig. Hvad med økonomien? Det går rigtig godt med økonomien... hos den lokale blikkenslager, maskinstation, foderstof, beslagsmed, tømrermester, vognmand, gestaltterapeut og landmåler. Vores egen økonomi, har jeg ingen kommentarer til - jeg tør ikke kigge. M.h.t. stråtaget, kan jeg berette, at det nok er dyrt men hvor døvlen skulle alle edderkopperne, kæmpebillerne og diverse uspecificerede smågnavere ellers bo? Mvh Julie
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Gud ja, taget. Januarstormen tog ´´kun´´ taget over vores garage - som jeg bruger til at opbevare halm i. Og vi har heller ikke fået et nyt lagt på endnu... :roll: Og gud ja, økonomien. :shock: Jeg spurgte faktisk så sent som i går min mand om hvordan det egentlig går med økonomien. Ad H. til, svarede han og så spurgte jeg naturligvis ikke om mere :D
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Jeg og min søster tog springet fra Farum til Bornholm for 5½ år siden, og er stadig glade for det. Dog, det anbefales at mindst 1 beboer er handy-man/kvinde!! Det er vi ikke, og det gør sq livet ret surt til tider. Og unødigt dyrt! :( Vi købte med vilje et mindre husmandssted, fra 50-erne, da vi ikke turde gå igang med en af de ´´romantiske´´. Pudsede vægge er garanteret besværlige, men jeg måtte punge ud med 50.000, for at få fuget mine gavle op, så mursten er heller ikke gratis. Så skal de til gengæld kun fuges meget sjældent. Og, jeg KAN godt selv gøre det, der hvor jeg kan nå uden stillads. Om vinteren sner vi inde for et godt ord. Men vi bor så vi kan gå (læs: ase os igennem) eller stå på ski op til landevejen og standse bussen til Rønne. Det kan godt anbefales, at bo i nærheden af en busrute. Min gamle Volvo er ikke til snedriver. Nu har jeg anskaffet mig en traktor med bagskuffe, så går det nok lidt lettere til vinter. Ellers stiller folk deres biler op ved landevejen om vinteren når der loves sne, så går (evt. med snesko) man bare op, og starter der fra. :) Men, hvor tit ligger der tykt med sne i DK? Ret sjældent, oftes er det regn og mudder hele vinteren. Og: Om vinteren er her koldt når det blæser fra øst. En brændeovn er absolut et must, det hjælper lidt på varmeregningen! Mudderet er en pest, som man skal vænne sig til. Et par gode råd: Lad være med at planlægge at være færdige (alt tip top iorden)! Det bliver man aldrig!! Og, hvis der er egen brønd, så check at den er i orden, og at der er vand nok i den. Intet er så irriterende som at løbe tør for vand om sommeren! :( Ellers er det rigtig skønt at bo på landet. Og, det er fedt at have sine dyr hjemme. Meget arbejde, men rigtig, rigtig dejligt !
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Lone

Post by Lone »

Hvordan klare I det? Ja, enten er man til landlivet - eller også er man ikke. Man kan forbande det og al mudderet, men det er jo også skønt. Man klarer det fordi der er ikke andre måder man gider at bo. [color=red:3f18085c4b] [/color:3f18085c4b] Hvordan er vinteren for Jer? Ja, den er jo lidt fodkold her og der - og afsindigt dyr i olie-- og brænderegning - meget dyr. Den er også rimelig fyldt at beskidte hundepoter og mudrede heste og våd ridebane - men den er også hygge ved brændeovnen, hestene hjemme, og lange ture i skoven. Hvordan får I lavet hullet i taget? Ja, det gør vi heller ikke hos os - men nogen gør, for det regner ind ad Helvede til i det ene værelse har jeg lige ofdaget - sådan dryppper vildt. Det kigger vi lige på - men der ryger nok endnu en ferie til håndværkeren. Hvordan kommer i på arbejde når der ligge 5 meter høj sne? Ja, 5 meter høj sne griber vi med kyshånd - for så er vi sneet inde - og det er herligt. Men vi kan så også tillade os at blive væk, det kan alle jo ikke. Hvilke tanker gjorde I jer før I flyttede? Endelig!!! Tilbage igen!!! Hurra!!!!!!! Hvordan er dagligdagen for Jer? Fyldt med opgaver lissom alle andres - måske bare lidt anderledes... Hvad med økonomien? Lolland = Billig husleje - ingen problemer der! Fortæl fortæl, og belær mig om alt det jeg ikke har tænkt på.... Stråtage er afsindigt dyre i forsikring - meget meget dyre. Man er plaget af nervøsistet i blæsevejr, fordi man har købt en brændeovn for at spare og man kan se gnisterne fyge op ad skorstenen. Storme tar gerne et stykke af stråtaget. De er dyre i omlægning. Hold dig fra dem!!! Jeg vil aldrig mere bo i et hus med stråtag - kunne jo ikke engang lade hunden være alene hjemme i stormvejr!!
Post Reply