I demokratiens hellige navn

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

I demokratiens hellige navn

Post by HHansen »

Nu kunne man tro at det er fordi KatieKat siger her er kedeligt - men faktisk har jeg siden igår villet skrive dette indlæg.
Ja måske har jeg egentlig villet skrive det længere. Vi har ihvertfald diskuteret det igennem noget tid herhjemme.

Men jeg så igår denne lille film, lagt på Facebook af JulieT:



Brug 12 minutter af dit liv på at se det - og lad os snakke om hvad det er der sker...

Er det noget kommunistisk propaganda?
Eller er Nato galt på den?

Og det helt store spørgsmål som jeg har spekuleret på længe: Hvorfor kan NOGLE diktatorer få lov at sidde på magten i årevis, mens andre skal fjernes? Hvorfor kunne Gadaffi overhovedet få lov at sidde i 40 år - og pludselig ikke længere?

Og hvordan kan man tillade sig - i demokratiets hellige navn - at bestemme hvordan folk i andre lande skal leve?
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: I demokratiens hellige navn

Post by HHansen »

Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: I demokratiens hellige navn

Post by annetteB »

desværre, HHansen. Kan ikke se den slags med vores dårlige netforbindelse.
:ond:

Vil ha ny netforbindelse - med tryk på FORBINDELSE. Skødstrup er åbenbart et nethul, som kun overgåes (undergåes?) af gl løgten, til trods for tilstedeværelsen af adskillige sendemaster ganske tæt på.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: I demokratiens hellige navn

Post by HHansen »

Nå men så må du google Lizzie Phelan - eller Lizzy muligvis, har set det stavet på flere måder.

Og læse om hvad hun siger hun har oplevet i Libyen.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: I demokratiens hellige navn

Post by Line_Calano »

Jeg synes ikke på nogen måde det er overraskende hvad der bliver fortalt på videoen. Slet ikke. Men jeg tror omvendt også at det er mere nuanceret end som så. Uanset at der har været nogen der var glade for gadaffi, så har der jo helt sikkert også været nogen der ikke var. Det var jo ikke sådan at FN gik ind førend oprøret startede. Jeg synes det var forkert at man sendte fly og andet godt til libyen, jeg synes FN gik langt over deres mandat og jeg synes iøvrigt slet ikke det skulle have været givet.

Jeg tror ikke man skal tage fejl af at mange af de her krige i ørkenen handler om meget andet end at pådutte andre mennesker en eller anden slags demokrati. Det handler om olie og penge. Og for nogle amerikanske præsidenter måske også om at se magtfulde og maskuline ud.

jeg er oprigtigt bekymret for både tunesien, libyen, sudan og mange af de andre mere eller mindre spændende afrikanske nationer. Somalia har stået uden regering i 10 år. I den tid er det ikke gået frem overhovedet på nogen måde. Hvad er sandsynligheden for at de nye oprørere rent faktisk har så meget opbakning i befolkningen at den regering der kommer til vil blive accepteret som den ledende magt? og hvad hvis den gør, det sidste vi hørte var sharia får vi så et nyt iran?
I tunesien lader de som om de er demokrater, men det parti der i går lå til at vinde har fået annuleret en stor del af deres kandidater på grund af økonomiske problemer (hvad det så end dækker over). Derfor vandt det islam fundamentalistiske parti (igen).

ingen tvivl om at pressen styrer hvad vi mener. Vi får jo kun vores oplysninger et sted fra, og det er gennem medierne. Ingen af os har jo adgang til en live kontakt i etiopien hvor vi kan ringe og spørge efter vores fadderbarn. lille nala kan nemt være blevet voldtaget flere gange af den mand der tager 99% af pengene vi sender og som derefter afleverer den sidste 5'er i hendes fedtede barnehånd. Vi ved det ikke og har ingen mulighed for at vide det.

Betyder det at vi ikke skal hjælpe? hvis vi svarer ja til dette spørgsmål så synes jeg det er fint, men så skal vi heller ikke brokke os over den måde de vælger at køre det på. Hvis vi skal hjælpe, så må vi jo hjælpe efter bedste overbevisning. Det er jeg sikker på at dem der træffer beslutninger helt sikkert mener at de gør. Det er nemt at være bagklog og det er nemt at komme bagefter med en historie om at viden var tilgængelig men bare aldrig blev lagt frem for de rette personer. Jeg synes istedet for at begynde at fedte i hvad vi skulle have gjort og kunne have gjort og hvem der manipulerede hvad, så skal vi bruge det fremadrettet og overveje om den kloge beslutning er at gå ind i sudan for at hjælpe dem med at slippe af med en diktator der. istedet kan det være vi skal hjælpe på en anden måde. med oplysning og med mad/tøj/vand etc. alle de våben der i tidens løb er sendt til afrika har vidst aldrig slået det onde ihjel.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: I demokratiens hellige navn

Post by aribeth »

det var sgu et meget godt svar Line!!!!
Raxacoricofallapatorius
Post Reply