Spiser man hunde i Danmark?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Det er unaturligt at spise hunde, fordi man IKKE spiser hunde. Det er da rørende enkelt, skulle jeg mene :D Ligesåvel som det er unaturligt at spise børn :idea: Nu vi er ved dobbeltmoral, kunne det være interessant at høre, om I der synes det er helt ok at spise hund, ville være i stand til selv at slagte, partere, tilberede og indtage hvalpen i det indledende indlæg :?:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Jeg er ude af stand til at slagte noget som helst. Jeg kan ikke engang slå en mus ihjel, selvom den sidder og gnaver i mine havregryn på køkkenhylden :evil: Så, nej ikke hvalpen, eller kyllingerne i min hønsegård, eller ænderne. Det har jeg folk til :oops: Men hvis f.eks. fjerkræet er syg/lider, så klipper jeg hovedet af dem med en grensaks. :roll:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Er den her debat ikke gået hen og blevet en anelse syret? :roll: Ser for mig Johanne, der er blevet træt af at græsse sig igennem det ene læs salat efter det andet, og sammen med sin nye veninde Anne bestiller bord på en odenseansk kødbar med sloganet ´´Spis alt hvad du tør for en hund´´ - for at spise hundebøffer, syltede tudser, ristede biller, grillet abearm, vaskebjørneragout, pindsvin i sur-sød sovs, regnormepaté, pingvinsuppe, Daisys frisk afklippede hønsehoveder, sprængt kat og utallige andre delikatesser. :shock: Kan I allesammen have en god og næringsrig dag :lol:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

[quote:509d2b0239]Hvis et barn var vegetar vil det måske være ok at spise det!![/quote:509d2b0239]Ja, ha,, ha - Anne, det skulle man mene?! :twisted: Hunden har i tusinder af år været menneskets følgesvend, arbejder, medhjælper, ven, våben og beskyttelse. Dette vidner utallige arkæologiske fund om. Mennesket og hunden har levet i et fællesskab, hvor de har gjort sig uundværlige for hinanden. Hvor menensket har færdes har der altid været tabuer for at regulere den menneskelige adfærd, så den stemmer overens med naturen - for menneket har jo den mest ulyksagelige evne til at tænke og kan udtænke de mest utrolige berretigelser for ikke-naturlig adfærd, skadelig adfærd, grådig adfærd - negativ adfærd. Man spiser ikke sin hund, fordi hunden er nødvendig for en. Man spiser heller ikke sin hund, fordi menneskets enzymer ikke er beregnet på at nedbryde den slags protein, som en kødæder består af. Svin er ikke kødædere - de spiser i naturen flest vegetabiler, orm, biller osv - og et enkelt ådsel måske, men hovedkosten er planteføde. I denne meget civiliserede verden, som nu har bestået i tusinder af år har mennesket udtænkt forskellige handleformer, som strider imod naturen: Man fører krig, man spiser mennesker, man myrder børn, man spiser hunde. I de dele af verden hvor man idag spiser hunde, katte, rotter osv spiser man hunde, fordi man skal bruge protein for at overleve. Man har ikke råd til at overveje hvad der er naturligt, godt, sundt, meningsfyldt - man skal overleve. Det gør det ikke mere naturligt, men det gør det forståeligt. Men den vestlige verdens overciviliserede, rige mennesker, der har den luksus at kede sig, lede efter oplevelser, søge udfordringer - fordi de ikke skal tænke på at overleve, men kan hengive sig til alskens excesser for at fordrive tiden - de vil spise hund, for sjov, for at være eksotiske, for at være anderledes, for et leve ud til extremer - for at have indhold i dagen, som de kan fortælle andre om på arbejdspladsen i kaffepausen. ´´så åd jeg hund! -kat, orm, larver ´´ - med slet skjult betagelse over egen dristighed, storslåethed, skillen sig ud fra mængden. Det er unaturligt at spise hund. Det strider imod den kultur vi lever i, og som er vores retningsgiver ialt. At andre må gøre det skal vi ikke dømme om, men vi skal heller ikke efterligne andres nød, for at være eksotiske, spændende mennesker. Vi skulle hellere råbe op om en bedre fordeling af ressourcerne, proteinet, på globalt plan. Vi skulle hellere hindre kassation af brugbart protein, end være fortalere for spisning af hunde.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Af hjertet tak for foredraget, Kloge Lone - Nu forstår jeg, hvad det er jeg mener :idea:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Godt gøet, Shannon! Øh, hvad er det for typer af proteiner, vi mangler enzymer til at nedbryde? Formodes kødæderkød at indeholde nogle andre slags end planteæderkød? Det anede jeg ikke :? At mange tabuer er til for at regulerer menneskets, ofte ret destruktive, adfærd, f.eks. indavl, indtagelse af usund føde m.m. er vist en god definition. Men jeg ville nu passe på med at bruge tabu som argument i denne sammenhæng, i og med at menneskets hjerne er lige så opfindsom, når det gælder opfindelse af tabu, som i udtænkelsen af anden, mere eller mindre, hensigtsmæssig adfærd. F.eks. må tibetanske buddhister ikke dræbe noget levende. Men da de bor i Himmalaya, hvor der ikke rigtig er mulighed for landbrug i den store stil, og hvor klimaet kræver masser af protein i kosten, er men simpelthen nødt til at spise kød. Man har så muslimske slagtere til at dræbe dyrene! Eller i lande hvor dyr er hellige og blive smæk fede, men ikke må spises, selvom folk dør af sult omkring dem. Jeg synes ofte at de regler/forbud, menneskehjernen opfinder, især i religionens navn, er mere for reguleringen af adfærdens skyld, end egentlig at sikre en hensigtsmæssig adfærd :?:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply