Spiser man hunde i Danmark?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Lone

Spiser man hunde i Danmark?

Post by Lone »

Hvor fordomsfri er du? I asiatiske lande spiser man hund, kat, store marsvin ? rotter. Man har hundefarme ? altså opdræt af hunde til slagtning. Der sælges hele hunde ?sslagtet og flået på markeder ? kat findes også til enhver. Jeg har selv spist hund på en restaurant i Paris ? uafvidende om hvad jeg spiste, hvilket jeg fik at vide bagefter. Det smagte udmærket. Jeg ville aldrig have spist hund, hvis jeg havde vidst hvad det var. I mine øjne spiser man kun planteædere ? ikke kødspisere. Men sådan er det jo ikke for alle. For nogen er hund og kat ikke en delikatesse, men bare kød man spiser. Og hvorfor? Fordi det er lettilgængeligt? Fordi det indeholder mere protein end andre dyr? Fordi en hvalp hurtigere bliver spiseklar, end fx en gris, når man driver ekstensivt dyrehold ? mindre foder til et højere udbytte. Alene ordet hvalp er for mig noget forsvarsløst, noget sødt, varmt, noget der skal værnes ? ikke noget man skal æde. Men jeg er jo et fordomsfrit menneske. Det er de fleste danskere. Vi går ind for religionsfrihed, politisk frihed, halal-slagtning, kødspisere og vegetarer. Men kan vi også accptere, at folk gerne vil spise hund? Ja, ja ? det kan vi da godt ? bare de gør det hjemme i deres eget land Men hvad hvis deres eget land er Danmark? Og de gerne vil sikre sig ordentligt kød efter dansk standard? Kan man så acceptere en dyrlægekontrolleret besætning af hunde til slagtebrug? Som måske endda havde det bedre end vore svin, kalve og kyllinger? Levede i lyse stalde med motionsmuligheder, godt foder, slagtet med boltpistol ? pelset på slagteriet? Vi væmmes, gyser og frastødes! Men det er vel indenfor dansk lovgivning? Intetesteds står der at man ikke må spise hunde ? eller katte, eller marsvin. Imorgen kan der vel åbne en hundeproduktion hernede på Lolland ? og hvem skulle kunne sige noget til det. Sådan een her: [img:230438c81c]http://www.michelangeloflores.com/gallery1/images/puppy.jpg[/img:230438c81c] Bliver til sådanne: [img:230438c81c]http://www.legestue.net/websites/upload/gz2.JPG[/img:230438c81c] Er det ikke helt iorden? Det er da lovligt. Må folk ikke spise hvad de vil?
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Jeg hører nok ikke hjemme mellem alle de dyrevenner her på siden, for det kan faktisk ikke støde mig volsomt. Hunde er et dyr lige som alle andre vi spiser og hvis nogen har lyst til at indtage sådanne, så skal du være så evigt velkomne. Hvis nogen skulle finde på at opdrætte dem under de forhold du nævner, så skal de for min skyld da bare gå igang. Under de forhold, vil de da have et langt bedre liv end mange danske hunde har idag omend det bliver kort. Så længe jeg slipper for at se køddet i køledisken i supermarkedet og reklamer for lækkert hakket hundelår i tv, så skal jeg ikke stille mig til herre over hvad folk vælger at indtage på dansk jord. Camilla
Berit
Posts: 146
Joined: Sun 19. Feb 2006 14:54

Post by Berit »

hvis de er opdrættede under ordnede forhold ville jeg nok smage det. en gris er i naturlige omgivelser kødædende også. vh berit
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Jeg vedkender mig gerne mine fordomme: i Danmark har jeg hjemme, og her spiser vi IKKE hunde - eller andre kødædere :twisted: føj, hvor afskyeligt :shock: Der er i øvrigt heller ingen, der får lov til at æde mine heste :!: hvor tolerante skal vi egentlig være overfor andre folkefærds besynderlige spise- og andre vaner? Hvis der kommer hottentotter til Danmark og insisterer på at slagte og æde småbørn, er det så også i orden? Hvis bare børnene er blevet opdrættet under forsvarlige forhold, og slagtes, inden de bliver så store at de forstår, hvad der skal ske med dem?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Birgittekw
Posts: 384
Joined: Fri 18. Nov 2005 11:30

Post by Birgittekw »

Kan I huske den udstilling hvortil en kunstner havde lavet en ´´ting´´ med udstoppede hundehvalpe ? Der brød et he....... løs...... hvordan vil der så¨blive reageret på ´´hundeslagtning´´ .....det vil da mindst koste et lovindgreb :shock: Pricipielt.... i den hellige toleranses navn......må folk for min skyld, producere, under forsvarlige forhold, og spise, hvad de vil.........Meeeeeen jeg tror ikke jeg har lyst til at spise ´´kødædere´´ :wink: I forvejen er jeg ikke vild med alt for meget gris.........men kamel mums 8) Birgittekw
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Jamen Lone, det er jo ulovligt at slagte børn. Det er det jo immervæk ikke med dyr og det uanset om de er plante- eller kødædende. Og så er der jo stadig forskel på dyr og mennesker. Camilla
God d
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

At noget ikke udtrykkeligt er forbudt er da ikke ensbetydende med at jeg behøver at synes det er i orden, Camilla :idea: Og uanset hvor forbudt det er at slagte og æde børn, synes jeg stadig det er afskyeligt at spise hunde. :roll:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Det er da ganske simpelt, Anne: Planteædere spiser man, kødædere spiser man ikke. Og det gør man ikke fordi det er ulækkert :idea: Om det smager godt, er da fuldstændig irrelevant 8) Dobbeltmoralsk - joda :D Det er sådan noget med fordomme, tolerance, kultur osv. ofte... :roll: Det er bare ærgerligt - JEG skal ikke nyde noget af hunde- og kattebøffer og lignende vederstyggeligheder :!:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Post by Godzilla »

Jeg har aldrig smagt kødæder, så jeg aner ikke om det er ulækkert. Tanken gør mig ikke noget, hvad skulle forskellen være på kødet fra kødædere og planteædere? Om man avler hunde til slagtning eller andre dyr, er for mig hip som hap, så længe man ikke plager dyrene med dårlige levevilkår, og slagter dem forsvarligt. Jeg køber f.eks. ikke kylling med mindre jeg ved hvor den er opfostret, da jeg ikke vil spise pinte dyr. Det samme gælder grise. Hest spiser jeg gerne, men jeg kan ikke spise min egen hest og æslerne. Heller ikke mine egne hunde og katte. Det er de for meget familie til. Skulle der stå ukendt hund på menuen ville jeg da genre smage.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply