Samfundskundskab for nybegyndere

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Samfundskundskab for nybegyndere

Post by Lone Beck »

Der var engang 10 mennesker, der besluttede sig for at lave deres eget lille bofællesskab.
De dyrkede jorden og holdt lidt køer og høns og sådan. Alle arbejdede flittigt, og når arbejdet i mark og stald var overstået, gik de til markedet og solgte deres produkter.

På den måde tjente de hver 100 kr. om dagen, og det var rigeligt til at leve godt.

Desværre faldt Ena en dag og brækkede benet. De andre ni lagde Ena i seng, og forsikrede hende om at de nok skulle klare hendes del af arbejdet og dele pengene med hende indtil hun blev rask. Det manglede da bare.

Men Ena kunne jo ikke passe sig selv med et brækket ben, så Tove blev udpeget til at være læge og sygeplejerske for hende. Naturligvis skulle de andre otte så også klare Toves arbejde og dele pengene med hende.

Nu var der jo kun otte til at arbejde, så de tjente kun 800 kr. om dagen. Dvs. 80 kr. til hver, men det var også ok. Man kunne stadig leve godt, og Eva ville snart blive rask igen.
Inden da begyndte Trevor imidlertid at falde lidt af på den, og da man kom i tanker om at manden var fyldt 63 år, kunne man godt se, at han fortjente at nyde sit otium.

Men med kun 700 kr. til deling, begyndte man at vrisse lidt af hinanden. Ena og Trevor følte sig ugleset og straffet for at være syge og gamle, og de raske begyndte at tænke over, hvorfor de ikke skulle have mere end dem, der ikke arbejdede.

Man fik dog snakket problemerne grundigt igennem, og blev enige om at de syv arbejdere skulle arbejde noget mere, så de kunne tjene flere penge. Det lykkedes at få indtjeningen op på 1000 kr. om dagen igen.

Men der blev arbejdet hårdt, og i løbet af kort tid gik først Fie og så Fenrik ned med stress og blødende mavesår.

Tove påtog sig at passe de to også, men så ville hun også have mere i løn. Det manglede da bare, når hun skulle præstere meget mere.

Nu var der kun Sesam, Sylvia, Otto, Nina og Titus til at tjene penge til bofællesskabet. De kunne ikke tjene 1000 kr. om dagen - langt fra. De enedes om, at fire blev hjemme og arbejdede, mens Sesam alene tog på markedet og forsøgte at få en bedre pris for produkterne. Desuden blev han bemyndiget til at gå til lånehajen og låne et beløb, der kunne dække omkostningerne indtil Ena, Fie og Fenrik blev raske igen.

Ena blev snart rask, og så gik det igen fremad. Produktionen steg og man begyndte at afdrage på lånet. Men så fyldte Sylvia 63 og måtte pensioneres. Man gik igen til lånehajen og lånte denne gang lidt ekstra, fordi man tænkte at der så kunne blive råd til at sende Fie og Fenrik til psykolog udenbys. Det var dyrt, men en god investering, hvis Fie og Fenrik kom tilbage til arbejdet.

Det gjorde de bare ikke.

Og her er Danmark anno 2012 i overskuelig målestok:

5 er uarbejdsdygtige, 2 er offentlig ansatte og 3 (lede kapitalistsvin) skal tjene så meget, at alle 10 kan holdes i live - og gælden afdrages.

:loneb:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Samfundskundskab for nybegyndere

Post by lenepp »

Lede kapitalistsvin? - hvor kommer den lige fra?
Regnestykket er forkert - der er 11 der forsørges af de 5´s arbejde.

Sådan er det i de fleste lande og det er flere til at forsørge end der var for 40, 50 og 100 år siden, så hvad er pointen?

Lenepp
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Samfundskundskab for nybegyndere

Post by xtiny »

Og af dem, der skal forsørges er der vel 2-4 børn, der så senere kan bidrage. Hvis de kan få et job efter endt uddannelse.

Som lignelse mangler den meget. Landbrug er faktisk ikke specielt godt, hvis det drives af en masse fattige daglejere (de afvandrer til byerne). Landbrug er godt, hvis nogen få store brug- drives med maskiner
---
Sagt af hende, der er på "helårsferie" .

Skal vi gå hen og hænge os? For at være samfundsnassere?
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Samfundskundskab for nybegyndere

Post by Lone Beck »

xtiny wrote:Og af dem, der skal forsørges er der vel 2-4 børn, der så senere kan bidrage. Hvis de kan få et job efter endt uddannelse.

Som lignelse mangler den meget. Landbrug er faktisk ikke specielt godt, hvis det drives af en masse fattige daglejere (de afvandrer til byerne). Landbrug er godt, hvis nogen få store brug- drives med maskiner
---
Sagt af hende, der er på "helårsferie" .

Skal vi gå hen og hænge os? For at være samfundsnassere?


Det synes jeg ville være en tragisk løsning. Men jeg synes i det hele taget det er svært at få øje på en spiselig løsning :-(
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Samfundskundskab for nybegyndere

Post by Lone Beck »

Hvad synes du, den rette løsning er, Xtiny?

Hvad er løsningen den dag 25 eller 20 procent af os skal forsørge resten af befolkningen? For andel af uarbejdsdygtige stiger jo altså fortsat. Selv om det er "næsten umuligt" at få tilkendt en førtidspension i dag, er der flere end nogen sinde, der rent faktisk FÅR førtidspension.

Det er mig ubegribeligt, at nogen kan bilde sig selv ind, at det er arbejdstagerne, der er problemet her. Mens det overhovedet ikke er noget problem, at over halvdelen af befolkningen er på offentlig forsørgelse :hva:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Samfundskundskab for nybegyndere

Post by Annemaja »

Lone B:

Det er mig ubegribeligt, at nogen kan bilde sig selv ind, at det er arbejdstagerne, der er problemet her. Mens det overhovedet ikke er noget problem, at over halvdelen af befolkningen er på offentlig forsørgelse


Hvis de tal holder - så er det interessant at se på HVORFOR de er på offentlig forsørgelse? Er det fordi man har sponset virksomhedsflugter fra DK til lande hvor man kan få billig arbejdskraft og skide på miljøhensyn? Fordi vi køber billige varer der ude fra? Så arbejdspladserne er hastigt stigende på vej væk fra DK? Eller?

Hvad med at skabe jobs - og hvad skal der mon til?
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
Deerhunter
Posts: 409
Joined: Sat 5. Sep 2009 21:09

Re: Samfundskundskab for nybegyndere

Post by Deerhunter »

Det er nemet at stille spørgsmål - det er straks sværere at komme med brugbare svar, men omkostningsniveauet i Danmark er simpelthen langt over gennemsnittet i Europa. Dét er hovedårsagen til Danmarks problemer.
Jos ei viina, terva tai sauna auta, tauti on kuolemaksi.
User avatar
Deerhunter
Posts: 409
Joined: Sat 5. Sep 2009 21:09

Re: Samfundskundskab for nybegyndere

Post by Deerhunter »

MBN: Det var en flot sætning, men den skriger på dokumentation:

Hvem er “man” der har sponseret virksomhedsflugt?

Hvem er “man” der definere miljøhensyn? Er det passets farve der alene afgør om “man” har indsigt?

Hvorfor er billig arbejdskraft suspekt hvis de pågældende kan leve af lønnen? Er det igen alene passets farve der afgør hvad der er livskvalitet?

Hvorfor er det interessant HVORFOR nogle er på offentlig forsørgelse, når svaret er ligetil?
Jos ei viina, terva tai sauna auta, tauti on kuolemaksi.
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Samfundskundskab for nybegyndere

Post by Gry »

Nok fordi der er finanskrise og de nyuddannede kommer direkte på forsørgelse fordi de ikke kan finde jobs, og de nedlagte arbejdspladser ader oven i hatten.

Det har lige været i nyhederne at den krakede Roskilde Bank flytter hovedkontor hvilket betyder 200 fyringer grundet nedskæringer.

Så det har da helt klart noget at sige hvorfor folk er uden arbejde, og ikke at de bare bliver puttet i samme pulje. Det er i hvert fald min holdning.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
Deerhunter
Posts: 409
Joined: Sat 5. Sep 2009 21:09

Re: Samfundskundskab for nybegyndere

Post by Deerhunter »

Kære Gry:

Tak fordi du omhyggeligt svarede på det jeg ikke spurgte om. :linski:
Jos ei viina, terva tai sauna auta, tauti on kuolemaksi.
Post Reply