Valnød

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Valnød

Post by Line_Calano »

Min stakkels far har i 5 år gået og plejet et valnøddetræ som havde sået sig selv. desværre led træet en alt for tidlig død da nogle uopmærksomme mænd med en gravemaskine kørte det ned for nyligt. Så nu er planen at han skal have et nyt træ som jo helst ikke bare skal være en nød. Jeg er ikke så syg for at købe et podet træ så jeg tænkte at der måske var nogle af striglerne der havde valnød i forvejen og derfor havde et selvsået træ jeg kunne købe?
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Valnød

Post by annetteB »

hvorfor i alverden vil du ikke købe et podet træ? Hvad er det fede ved at vente 15-20 år på, at et frøsået træ når voksenfasen og gider at give nødder....af hvilke du så overhovedet ikke kender spisekvaliteten (men den er statisktisk set væsentligt ringere end modersorten i 80% af tilfældene)
:-O

Podning er jo ikke magi eller ondskabsgenetik. Det er en pind fra et maturt træ med kendte egenskaber (herunder nødder af god spisekvalitet) som uden andet end en kniv, en elastik og noget undervarme bringes til at gro sammen med roden fra et frøsået valnøddetræ, hvorefter du får et træ der allerede efter en fire års tid bærer nødder af GOD kvalitet.

Vil du så heller ikke have æbler i navnesorter? Eller pærer? Eller solbær, hindbær, stikkelsbær eller alle de andre planter der opformeres vegetativt ved podning eller stikning?
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Valnød

Post by Lena »

Vi har mange valnødde træer og vi kan såmænd nok finde ét til dig........ men der er lidt langt fra Nærum til Lolland...... med et træ på traileren....

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil købe et podet træ......

De træer vi har er kæmpevalnødder. Hvis du finder et træ til din far, så kan han altid få en podekvist fra vores....... de er altså lidt sjove de store nødder.......
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Valnød

Post by annetteB »

faktisk er podning af valnødder ikke ret nemme at få til at slå an. jeg eksperimenterede med det i min læretid fordi jeg netop undrede mig over, at en meget stor procentdel af de solgte valnøddetræer var enten frøvalnødder eller podede i holland og pottet op i DK.

Det er så altså fordi danskproducerede podekviste grundet den korte og våde sommer har meget hul marv og meget smalt vækstlag - og derfor i sig selv svære at få til at slå an....men sagen kompliceres så af, at man ikke kan lave dem som alm markpodninger eller håndpodninger i koldhus, fordi sammenvoksningsprocessen er betinget af undervarme, fugtighed og skråtstillet grundstamme. En ældre gartnerkollega fortalte mig, at de plejede at pakke nypodningerne i spagnum, skråtstillet 45 grader....og så stille kassen i fyrrummet og bede til Vorherre om at lortet ville gro sammen :-D

Og siden valnød er en marginalkultur i frugttræsproduktionen foruden besværlig at lave, så er de fleste danske producenter holdt op med at pode dem selv, men køber unge podninger fra holland og potter dem op og giver dem et år eller to på dryp inden videresalg.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Valnød

Post by Lena »

Det må jeg nok sige........ tak for forklaringen......

Så må jeg da til at lave nogen flere "frøvalnødder"........... med de store nødder!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Valnød

Post by annetteB »

....bare du så husker, at det langt fra er alle børn der ligner moderen!
:lea:

Afkom af jeres frøvalnød med de gode store nødder kan nøjagtig lige så godt blive nogle skrællinger med små nødder, dårlig lukket skal (har flere gange set frøvalnødder med defekte skaller: der er ikke meget skæg ved 25 kg valnødder, når de alle som een har huller i skallen) bitre kerner, eller dårlig frugtbarhed.

Og når først de er blevet de der 15-20 år og begynder at bære - så er det altså dobbeltsurrøv at have passet og plejet det skide træ SÅ længe, hvis ikke resultatet står mål med ventetiden.

Jeg overvejer forresten at stjæle et træ. En naur, en ganske almindelig selvsået naur, der vokser på baneskråningen, men som bestemt ikke ligner sine søskende: Den har så ekstreme korkvinger på både stamme og sidegrene, at den næsten ligner en kork-elm i barken. Rigtig flot, faktisk. Og siden jeg elsker navr både for dens blomstring, dens høstfarver, dens fine vingede frø og dens villighed til at vokse alle steder....så KUNNE den da godt blive min lille haves "centerpiece" ved en hurtig operation med spaden en gang i oktober :linski:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Re: Valnød

Post by Lena »

Tjah, det kommer vel an på hvad der har bestøvet "moderen"............ Men vi har kun de store valnødder i haven og så vidt jeg ved har naboerne ingen valnødder........ såååh...... hjælper det ikke på det?

Naur? Jeg tror vi havde en hæk i "naur" engang........
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Re: Valnød

Post by Line_Calano »

det er fordi min far elsker at gå og passe og pleje. han vil ikke have valnød for at have nødder. vi har alverdens frugttræer og nøddekrat, nu altså ingen valnød. Men det er nu ikke fordi det er mange andre end mig og hestene der æder alle de æbler, blommer, hyldebær, brombær, vindruer og hvad vi ellers har.

Lene: Helle, der jo har sin hest stående oppe hos os, har forældre på falster. så det er da ikke umuligt man kunne få hende til at tage et træ med op. Jeg hører hende.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Valnød

Post by aribeth »

kan du ikke komme herud og stjæle en af de adskillige naur der vokser her... vi har også en del sære krogede nogle! de vokser som skidt! overalt!!

Nå, men har I ikke set bonderøven... der kunne man da se hvor besværligt det der nøddepodning var!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Valnød

Post by CXEC »

Nøj Line, jeg er misundelig. Forældre med frugthave de ikke udnytter..... :plop:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
Post Reply