Limefrugter

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Birgittekw
Posts: 384
Joined: Fri 18. Nov 2005 11:30

Post by Birgittekw »

Zanne, der er indtill flere opdrættere af kødgeder her i jylland.........ja, ja jeg skal nok tage mig sammen til at finde nogle adresser.... Som du ved, har jeg selv geder, malkegeder..............men hvis jeg ikke snart får solgt nogle af kiddene.......skal jeg nok slagte...... :x 9 geder......det er for mange......vi bliver vanvittige...... :oops: Birgittekw
Zanne (den Gamle)
Posts: 119
Joined: Sat 31. Dec 2005 10:29

Post by Zanne (den Gamle) »

Jamen Birgitte Jeg VED jo desværre at du ´´kun´´ har fået gimmere i år, og de er jo ikke beregnet til slagt. Ikke i første omgang ihvertfald. Men skulle du nu fortryde - så ved du da i det mindste, hvor du har en aftager. I fryseposer altså Hilsen Zanne
Lone

Post by Lone »

Men Birgitte - kan du så fortælle mig hvorfor jeg skal gi 350 kr. hos min gedekødspusher for en sølle lille kølle? Dette nøjsomme dyr, der lever af ingenting -. hvorfor pokker skal det sælges så dyrt? Fordi det kan? Det er længe siden at geden var fattigmands-koen ...... Måske skulle man avle geder?
User avatar
Birgittekw
Posts: 384
Joined: Fri 18. Nov 2005 11:30

Post by Birgittekw »

Jeg er jo ikke kødgeds opdrætter..........og sidst jeg selv ville købe gedekød kostede det 45dkr pr.kg.............det er et par år siden. Kød geder er dyrer end alm. ged lige som......ko kødracerne er dyrer end malkekvæg.....og ud over det er de generelle omkostninge steget........selve slagtningen er dyr.......der er kommet nye regler som jeg ikke har sat mig ind i endnu..........jeg har tidligere brugt er hjemmeslagter.....det må jeg vist ikke mere----- Ud over det skal man ha alle mulige godkendelser for at sælge kød fra egen adresse..............min dyrlæge sælger sit lammekød direkte fra slagteren, det kommer direkte ud til kunden, uden at lande hos hende først. Vi har også frilands......ænder, gæs og kyllinger......dem kører vi ud til kunderne direkte fra slagtestædet. Selv de er dyre.......... Jeg har ikke chekket de nuværende priser på det forskellige kød.......... Men sidste jul var kg. prisen på gæs som mine 75dkr........og mere...... Vi små fritids opdrættere i frilands/økologisk kød kan jo af gode grunde ikke rationere vores omkostninger ned, på samme måde som store professionelle brug kan og gør....... Udover det tror jeg også der er en del ´´prestige´´ at købe/spise kødgeder...........så ja , priserne er nok også lidt præget af syndromet ´´fordi de kan´´........ Birgittekw, som har dansk landrace........netop dem som blev kaldt ´´fattigmandskøer´´
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

[glow=red:9be5cfc016]Sææææææææælgeeeeeeeeees[/glow:9be5cfc016] [size=18:9be5cfc016]Slag(ter)tilbud: Store, flotte, lovformeligt øremærkede gør-det-selv-gedebøffer sælges billigt [/size:9be5cfc016] :D :D :D [size=24:9be5cfc016][color=red:9be5cfc016]Sendes gratis til forbrugere på Sjælland - de stakler skulle jo nødigt dø af sult[/color:9be5cfc016][/size:9be5cfc016] :wink:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Jamen dem henter jeg - slagtede og praterede - hvor når skal jeg komme?! Tror ikke helt de kan være i vectraen, hvis ikke de opholder sig i adskilt tilstand i fryseposer - men then again - jeg har da haft to får og et føl i en Saab........ om ikke samtidig
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Du over ser vist det lille ´´gør-det-selv´´, zzzzzøde Lone :D Og i øvrigt tager jeg på det allerkraftigste afstand fra pratering af geder - det kan bestemt ikke være i overensstemmelse med dyreværnsloven :twisted:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Man kan jo også lave en glimrende Lime granita til DESSERT efter den stegte/kogte/grillede ged: 1 del limesaft 2 dele sukker 4 dele vand reven skal af et par limefrugter. Fryses indtil et sted imellem slush-ice og stivfrossen blok. ´´Skrabes´´ op med en ske. Smager fortræffeligt - også med citron istedet for Lime.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lone

Post by Lone »

Efter hende Lones forsøg på at prakke mig to aflagte geder, som sikkert har levet af papkasser, på - og som hun ikke engang vil, [b:79d8c9e029]pratere[/b:79d8c9e029] (gad vide om det er noget man gør i Jylland :mrgreen:) - så tak for de få opskrifter :P Jeg vidste ikke engangd er var noget der hed granita - er det svarende til de is ungerne laver af saftevand :P - eller lavede - nu er de jo vokset fra den slags!! Jamen Camilla og Celeste - vi holder da bare en lille sammenkomst, vi tre - hvor vi tester lime sammen med forskellige alkoholiske drikke og som de bedste vinsmagere skal vi jo også neutraliserer smagen imellem smagsprøverne - så der foreslår jeg at vi skyller med cola og Maribo Pils!!! :twisted: Og så skal vi sgu nok barbere den ged!!! :P
Post Reply