Er det i orden?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Er det i orden?

Post by Annemaja »

Deerhunter: Niks det er ikke socialrådgiverne/sagsbehandlerne der dealer på den måde - det er socialudvalgene der har valgt at sådan er det - udfra de økonomiske afstukne råderum, de har at råde over - som er ekstremt indskrænkede i de senere år. Netop derfor er der en voldsom personaleflugt/-langstidssygdom fra mange socialforvaltninger i disse år. I den forvaltning "mine " borgere tilhører har der været mangel på sagsbehandlere i over et år - vi håber meget de nyansatte holder bare til nogle af de sager, der allerede nu har ligget et par år i dvale kan blive afklarede. Det samme håber jeg i den forvaltning i an anden kommune hvorunder mit plejebarn tilhører.

Jeg er enig i at folk skal og må yde hvad de kan. Men de dårligste udviklingshæmmede og multihandicappede kan ikke en skid andet end stikke fingeren i munden og håbe at nogen giver dem omsorg. Og at voldsomt syge patienter skal trues er intet mindre end uhørt. Og også dekreter længere oppe fra. Du må have en ekstremt naiv forestilling om de faktiske vilkår.
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Er det i orden?

Post by lenepp »

99E: hvad er det for en form for frihed du finder i det nuværende?

Og Ane: historisk set har der kun meget kortvarigt været flere danskere på arbejdsmarkedet end der er i dag. Det handler bare om, hvorvidt de der forsørges forsørges af familien eller af samfundet. Jeg vil helst betale skat og forsørge anonymt - og blive forsørget anonymt og ikke af min søn eller søskende, hvis jeg engang får brug for det, men det er jo en smagssag og måske også en erfaringssag. Jeg har ikke set noget godt komme ud af familieforsørgelse.
DK er et af de lande i verden hvor flest arbejder, fordi danske kvinder indgår i arbejdsstyrken. Ældrebyrden kan vi da godt bekymre os om, men eftersom alle de lande vi sammenligner os med og konkurrerer med står i samme situation - Kina er på vej hvad den angår også - så kommer det ikke til at stille os ringere konkurrencemæssigt.
Og igen: aldrig (bortset fra en 10-årig periode, der netop er overstået) har så mange forsørget så få som det sker i dag.

Lenepp
lisbethdue
Posts: 374
Joined: Wed 5. Mar 2008 21:53

Re: Er det i orden?

Post by lisbethdue »

Deerhunter wrote:Lisbethdue: Det er umuligt at argumentere med folk der benægter fakta.


Så lad være?! Dine sidste svar var da heller ikke argumenterende - de var bare tarvelige og modbydelige.
/Lisbeth

-----------------------------------------
Klog, klogere, klogest!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Er det i orden?

Post by Lone Beck »

MBN wrote:Jeg er enig i at folk skal og må yde hvad de kan. Men de dårligste udviklingshæmmede og multihandicappede kan ikke en skid andet end stikke fingeren i munden og håbe at nogen giver dem omsorg. Og at voldsomt syge patienter skal trues er intet mindre end uhørt. Og også dekreter længere oppe fra. Du må have en ekstremt naiv forestilling om de faktiske vilkår.


Det er pudsigt, at man altid hiver de 100 procent uarbejdsdygtige frem, når man diskuterer chikane af de svage. De dårligste udviklingshæmmede og multihandicappede udgør en fuldstændig uproblematisk (i økonomisk forstand!) lillebitte andel af de offentligt forsørgede i Danmark. Jeg har sgu aldrig hørt om uendelige arbejdsprøvninger og anden "chikane" af de dårligste udviklingshæmmede og multihandicappede.

Der findes næppe ét eneste menneske i det ganske land - fra den yderste venstrefløj til den yderste højrefløj - der mener, at multihandicappede og udviklingshæmmede bare skal have et los i røven og lære at klare sig selv.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Er det i orden?

Post by Annemaja »

Næ Lone.... men der er f.eks hvad der sker for en hel del psykisk syge og folk med alvorlige, livstruende sygdomme pt.

Hvis de ikke skal forsørges og behandles, hvad skal de så?

Jeg savner generelt at vide, hvad man vil stille op med alle de der mennesker, man snakker om skal ud og jobbe frem for at forsørges? For der er jo da sådan set allerede arbejdsløshed over det ganske land, fordi vores nuværende regering har hjulpet masser af virksomheder økonomisk til at rykke teltpælene op og flytte arbejdspladserne væk fra DK. Hvor og hvem er det så lige der skal ansætte alle de her pt på overførselsindkomster?
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Er det i orden?

Post by Lone Beck »

Ane, dit link virker ikke, men her er en hurtig oversigt - læg selv sammen, jeg har ikke regneark på den her computer!


område pensionsform 2007 2008 2009 2010 2011
Hele landet Højeste førtidspension 59068 56957 54304 52296 49664
Hele landet Forhøjet alm. førtidspension 39956 35886 31626 28221 24981
Hele landet Alm. førtidspension 161 16 7 7 3
Hele landet Invaliditets- el. venteydelse 5960 5641 5454 5355 5098
Hele landet Mellemste førtidspension 87477 80168 72249 65761 59386
Hele landet Ny lov om førtidspension 55861 67622 83113 98267 111532
ialt
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Er det i orden?

Post by Lone Beck »

2007: 248.483 førtidspensionister
2011: 250.664 - ditto -

tjaeh... :ehj:
Jeg troede de havde strammet helt vildt op. Men det har de måske også. Måske havde vi fået dobbelt så mange førtidspensionister, hvis der IKKE var strammet op? :-o
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Er det i orden?

Post by lenepp »

Der findes næppe ét eneste menneske i det ganske land - fra den yderste venstrefløj til den yderste højrefløj - der mener, at multihandicappede og udviklingshæmmede bare skal have et los i røven og lære at klare sig selv.


Næppe multihandicappede, men udviklingshæmmet er jo en meget bred betegnelse og har du ikke en diagnose på hvorfor og hvor meget du er hæmmet, så er det ikke så nemt.
Det refererer en del tilbage til de tidligere diagnosediskussioner. Har du fx et kendt syndrom som Downs, så kører rutinen, men har du ikke en fast diagnose, så skal der undersøges og afvises. Det er derfor der findes en forening for handicappede børn uden diagnose - de forældre kæmper en sej kamp.

Lenepp
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Er det i orden?

Post by Lone Beck »

MBN wrote:Næ Lone.... men der er f.eks hvad der sker for en hel del psykisk syge og folk med alvorlige, livstruende sygdomme pt.

Hvis de ikke skal forsørges og behandles, hvad skal de så?

Jeg savner generelt at vide, hvad man vil stille op med alle de der mennesker, man snakker om skal ud og jobbe frem for at forsørges? For der er jo da sådan set allerede arbejdsløshed over det ganske land, fordi vores nuværende regering har hjulpet masser af virksomheder økonomisk til at rykke teltpælene op og flytte arbejdspladserne væk fra DK. Hvor og hvem er det så lige der skal ansætte alle de her pt på overførselsindkomster?


Næh, men hvem skal betale de skatter, der skal finansiere overførselsindkomsterne, hvis eller når endnu flere (private) arbejdspladser lukker?
Det er sådan set dét, der er min pointe: Det kan da lyde meget smukt og sympatisk at ville forsørge det stærkt stigende antal mennesker, der mener sig ude af stand til at arbejde. Men hvor skal pengene komme fra?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Deerhunter
Posts: 409
Joined: Sat 5. Sep 2009 21:09

Re: Er det i orden?

Post by Deerhunter »

Lenepp: På et tidspunkt bliver du forsørget af en søn. Måske ikke din egen, men så af naboens. Hvad er forskellen? - bortset fra et klækkeligt fradrag til administration.

Det er kun delvis korrekt at aldrig har så mange forsørget så få som i de sidste 10 år i Danmark. Det har kun kunne lade sig gøre fordi indkomsten kunne følge med udgifterne. Nu svinder indtægterne, men der gør udgifterne ikke.
Jos ei viina, terva tai sauna auta, tauti on kuolemaksi.
Post Reply