For mange heste i Danmark

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

For mange heste i Danmark

Post by Lone Beck »

Når man går og sysler med drømmen om at blive avler - i mit tilfælde - frederiksborgeravler - er der mange andre hestemennesker, der er så venlige at gøre én opmærksom på, at det er en rigtig dum idé - der er i forvejen alt for mange heste i Danmark :roll: Og så er jeg jo lige ved at få kolde fødder. :( Men er det egentlig rigtigt, at der er for mange heste? Bliver sunde og raske heste sendt til slagteren, fordi der simpelt hen ikke findes købere (nok) til dem? Her tænker jeg naturligvis ikke på folk, der vælger aflivning frem for at sælge billigt. Og jeg ved godt, at nogle heste først bliver solgt, når prisen får et ordentligt hak nedad. Men uenighed om prisen er jo ikke det samme som at der ikke findes købere... Jeg synes der er mange, der mener at kunne sælge gamle/skadede heste til selskab/hygge, og det tyder da ikke på, at der er for mange heste???
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Ikke for mange heste, men for mange BILLIGE heste. Man ser ganske rigtig alt for mange heste på vej til Italien og rundt om på markedspladser. Men jeg er overbevist om at det desværre ikke bare handler om, at der bare er for mange heste. Uvidenhed er den største synder i det spil og billige heste og uvidenhed er roden til alt ondt. Idag er det jo muligt for enhver at smide 1-10.000 kr. for ponyen til lille Lise, som ikke aner hverken det ene eller det andet om heste. Når Lise så har ødelagt dyret eller bare blevet træt af den, så kan den jo bare sælges videre. Skidt pyt med pengene, de har været godt givet ud, til Lise´s underholdning. Hvis alle ville tænke lidt mere over hvad de avlede, som jeg er ganske sikker på du gør, Lone, så vil hestenes vilkår være nået langt her i landet. Ganske simpelt fordi at ved kvalitetsavl, kommer også den dyrere pris og dermed også følelsen af at dette må vi passe på, så vi kan få bare lidt af vores penge hjem efter brug. Sammenlign det med en bil. Hvis vi bruger 100-300.000 kr. på en ny bil, så skal vi nok overholde service osv. så vi kan få en god brugt pris for den. Men den gamle skrammelkasse til 20.000, den får pedallen ned af hullede veje og hvis den piver lidt i moteren, så kan den da godt vente med mekanikeren til den slet ikke vil køre. Camilla
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Det har du så evigt ret i Birgit, desværre :( Camilla
God d
Post Reply