Hvor går grænsen?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Post by HHansen »

er at alt for mange kæmper alt for længe! :( Det gælder både når vi snakker om et dyr man skulle have skilt sig af med ved salg f.eks og når vi snakker dyr der burde have været aflivet. Alt for mange har det sådan at DERES dyr, aldrig skal sælges eller aflives. De tror (fejlagtigt) at ingen andre i hele verden kan passe netop deres dyr ligeså godt. De tror at dyret aldrig nogensinde vil kunne glemme dem, og at det aldrig nogensinde vil blive lykkeligt igen. OG samtidig tror de også at et dyr VED hvis den skal aflives.. at den ved hvad der foregår - og at den havde gået og forestillet sig et meget længere liv som den nu ikke får :roll: Sådan er min opfattelse altså ikke. Mine dyr har det godt hos mig :) Men jeg er ikke et sekund i tvivl om at der faktisk findes andre mennesker der kan gøre det ligeså godt som mig - eller bedre! Og hvis min hund/kat/marsvin/hest af den ene eller anden grund ikke kunne trives hos mig - eller hvis JEG ikke kunne trives med det pågældende dyr - ja så ville jeg se om jeg kunne finde en ny ejer - hellere før end siden. Hvorfor skal en kat lide under at skulle være inde, hvis det bare ikke passer til den kats sind? De mennesker der kæmper for længe - og beholder deres dyr for længe... hvor omstændighederne er så de burde have valgt anderledes... De vælger udfra egne følelser og behov - ikke udfra dyrets! :( De vælger som de gør, fordi de ikke SELV kan undvære dette dyr... Og derfor må alt for mange hunde/katte/heste/osv lide under ikke optimale forhold - hvor de burde have været flyttet/solgt eller aflivet. :evil:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Zanne (den Gamle)
Posts: 119
Joined: Sat 31. Dec 2005 10:29

Post by Zanne (den Gamle) »

Jeg ved ikke hvor din grænse går Anne - men min går lige der, hvor det ikke er dyrenes tarv, men mine egne der bestemmer. Jeg synes det er godt og faktisk også flot, at du fandt et nyt hjem til din kat. Du konstaterede at der var et problem, du kendte løsningen på det, og du reagerede derefter. DET er at varetage dyrets tarv og det er kun at respektere, Venindens ide om at gøre en hel masse mere, er jo ikke for dyrets skyld, men for hendes egen. Som HHansen siger, så ligger kunsten i at indse, at der er mange andre, der kan løse opgaven med at passe dyret. Vi er ikke alle guds gave til mennesket, og den eneste der magter netop lige det dyr. Flot klaret og Buffy har fortjent et liv på landet - godt at du gav hende det. Hilsen Zanne
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Post by Dorte Hansen »

Jeg vil mene at du har taget den mest ansvarlige beslutning, ved at handle ud fra dyrets bedste, istedet for, at vælge hvad du ville .... Når man vælger at have dyr, må man nogen gange gøre vold mod sig selv(sådan kan det jo føles at komme af med dem), men man bør ALTID vælge ud fra dyrets tarv.... For 3 år siden boede jeg på en stor gård, og havde rigtig mange dyr..... Jeg havde: heste hunde katte kaniner marsvin høns ænder Ged hængebugsvin fisk skildpadde hamstre tamrotter Da det var en lejet gård, valgte vi at flytte, da det viste sig at være et bundløst pengedyb at bo i (boede der ca.3år, og kom derfra med en gæld på 120.000kr. En tankfuld olie holdt i 12 dage, og der var ingen varme alligevel) Da min gigt samtidig gjorde det svært at passe dyrene, kom jeg af med de fleste.... Nogle kom til nye hjem, andre blev aflivet.. Det var meget meget hårdt, og jeg var langt nede i 2 mdr., men det hjalp at tænke på at jeg havde taget den ansvarlige beslutning udfra et dyre etisk grundlag.... Så læn dig tilbage og nyd at du var stærk nok til at ´´opgive´´ din kat for dens skyld, og be din veninde flette næbet, hvis hun ikke har noget positivt at sige!!!!!
Post Reply