Købe hest med mus?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
JannieT
Posts: 773
Joined: Fri 17. Oct 2008 22:09

Købe hest med mus?

Post by JannieT »

Vi er flyttet på vores egen gård, og nu skal jeg langt om længe ha' mine egen stald :fest: :elsk:

Jeg har på nuværende tidspunkt en enkelt vallak, og jeg vil gerne udvide flokken (det kan man vel næppe kalde det, når der kun er en :hhansen: ) så jeg har tre. I den forbindelse har jeg kigget på en del annoncer, og flere steder er det oplyst at hesten har mus. I nogle tilfælde har det aldrig haft betydning for hesten i andre tilfælde er hesten uren og det anbefales at få den opereret.

Hvor stor en risiko er der ved at købe en hest der har mus? Hvad indebærer en operation? Kan man vurdere hestens fremtidige prognose inden en operation?

Er der nogen herinde der har fået opereret en hest for mus? Hvordan er forløbet bagefter? Er det påkrævet at hesten har boksro?
Alt er relativt
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Købe hest med mus?

Post by Lone Beck »

Jeg tror det er præcis ligeså risikabelt at købe en hest med mus - som at købe én uden :hhansen:

Hvis musen kan fjernes, tror jeg ikke det er særlig kompliceret eller risikabelt. Man får sikkert sådan en hest billigere inkl. operation end en tilsvarende hest der er "ren i rynken". Men det er selvfølgelig dyrlægen du skal spørge i hver enkelt konkret tilfælde :ide:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Købe hest med mus?

Post by Ane »

Mus er vist ikke bare mus. Der er alle mulige 'risikoniveauer' så vidt jeg har forstået. Hvor den sidder, hvordan den sidder, hvor gammel hesten er, hvad man skal bruge den til osv. En redet hest med mus ville jeg ikke være så bange for, men en der krævede operation/slet ikke havde arbejdet ville jeg nok gå udenom som markedet er nu.

Så vidt jeg husker kender jeg kun en hest der havde mus. Det var i begge haser og den blev opereret, den stod i boksro, blev tilredet og brugt, men var altid lidt sart i benene. Fik galle og var sommetider uren, vist nok noget med at musene havde gjort skade. Men den var vist også et grelt tilfælde.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Købe hest med mus?

Post by misssophie »

kender én der ejer en tinker/shire blanding på små 3 år.
den fik sidste år fjernet mus fra 2 ben,- og er kommet sig fuldstændig.

den har aldrig siden haft mén af det, og er aldrig urent gående

jeg véd dog ikke præcist hvor musene sad
Misssophie
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Købe hest med mus?

Post by Ane »

jeg tænker at det man vel skal gøre er at låne røntgenbillederne og få egen dyrlæges vurdering

-Excuses are the nails used to build a house of failure
Susmh
Posts: 487
Joined: Mon 20. Feb 2006 12:32

Re: Købe hest med mus?

Post by Susmh »

Jeg vil mene at man også skal overveje hestens alder og hvad den har været brugt til.
En ældre dressur eller springhest der har gået træning og stævner i mange år, der ville jeg godt turde købe den med mus, da det her er vist at den ikke generer hesten. Hvis det er en unghest, så ville jeg være meget mere bekymret.
Susanne

Always look at the bright side of life.
Olsen
Posts: 2
Joined: Fri 28. Mar 2008 11:14

Re: Købe hest med mus?

Post by Olsen »

Ja - jeg har prøvet at købe en hest med mus.
Jeg valgte at få musen fjernet, da hesten endnu kun var 2 år.
I dag er hesten 20 år og har aldrig haft problemer med pågældende ben.

Om jeg vil købe en hest med mus i dag ?
Det kommer an på, hvor musen sidder. Mus i kode er jeg ikke så bange for.
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Købe hest med mus?

Post by LoneR »

Det kommer vel an på musen, hvor den sidder osv.
Jeg købte en hest med mus iflg. papirerne - men dyrlægens vurdering var, at den var betydningsløs.
Det har den også været - hesten er siden blevet solgt for 100 af de store, uden anmærkninger.
Men jeg kan givetvis have haft mange andre med mus, uden at vide det - de fleste har bare været gennem en almindelig handelsuss.
Post Reply