Hundeloven?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Hundeloven?

Post by Pia »

Er der ikke noget med en hund skal være chippet inden en vis alder? (og vaccineret??)

Hvis den nu ikke er og jeg køber den, er det så bare at slæbe den til dyrlægen og få det gjort, eller risikerer man en bøde og at blive skudt i knæhaserne?
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Hundeloven?

Post by misssophie »

du kan blot få den chippet hos dyrlægen,- han opkræver ikke bøder :hhansen: (kun stygge regninger...)

men du kan få en bøde hvis din uchippede hund løber væk, og ender hos politi.
de kan finde på at chippe den og give dig regning ved afhentning af hund, samt en bøde for at din hund er løs

og forresten kræver forsikringsselskabet idag chipnummer...
Misssophie
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Hundeloven?

Post by Pia »

På den facon, tak for det kvikke svar :-)

Jeg har fundet en lille hund jeg tror jeg vil hilse på, en Dansk/Svensk i lømmelalderen (nok derfor den pludseligt blev i overskud, men det er jo mit held)

Jeg tror ikke den nogen sinde er tjekket af en dyrlæge, så det vil jeg få gjort + chip og pas, men det var jo lidt øv hvis jeg oveni skulle af med en eller anden bøde :-)
User avatar
nanna1979
Posts: 485
Joined: Wed 6. Jun 2007 20:09

Re: Hundeloven?

Post by nanna1979 »

Så vidt jeg ved, så skal hunden nu været chippet, inden den er 8 uger - men da du køber en genbrugshvalp ( så vidt jeg forstår) så kan du vist ikke klinkes for noget - men afsted med hunden med det vuns og få den chippet :linski:
http://www.svinene.dk
Danmarks hyggeligste marsvineforum
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Hundeloven?

Post by Pia »

Nemlig, det blev nu ikke den hund jeg fik alligevel. Den var ikke lige sagen.

Jeg har kig på en ny og den ER chippet, vaccineret og passet efter alle foreskrifter (det er nu rarest!)

Den besøger os på onsdag, puha, der er længe til :-)
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: Hundeloven?

Post by Dorte Hansen »

nanna1979 wrote:Så vidt jeg ved, så skal hunden nu været chippet, inden den er 8 uger - men da du køber en genbrugshvalp ( så vidt jeg forstår) så kan du vist ikke klinkes for noget - men afsted med hunden med det vuns og få den chippet :linski:


Det behøver ikke absout at være inden den er 8 uger, men man må ikke overdrage/sælge hvalpe, der ikke er chippede, og en hund skal være mærket inden den er ½ år gammel, og den kan ikke forsikres før den er mærket, og man må ikke færdes uden for sin matrikkel med en hund der ikke er forsikret.

De hunde jeg hentede (læs tyvhuggede), var jeg også lidt beklemt ved at skulle til dyrlægen og have chippet, for han kunne i realiteten have anmeldt mig for at købe hvalp der ikke er chippet, og sælger for at sælge hvalp der ikke er chippet.

Men dyrlæger er som regel flinke mennesker, der er glade bare man får dyret chippet, og de ved jo godt at hvis det rygtes at de anmelder, så er der en del hunde der enten aldrig bliver chippede (det er der jo i forvejen), eller som endda i yderste konsekvens dumpes diverse uhemule steder.....
Nu med køter-bande!
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Hundeloven?

Post by Pia »

Charlotte J
Posts: 3
Joined: Sun 17. Jul 2011 22:20

Re: Hundeloven?

Post by Charlotte J »

Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Hundeloven?

Post by Pia »

Fine.

Men aldrig en race for mig. (Terrier i det hele taget) og jeg vil ikke ha hvalp :-)

Det er sgu vildt, jeg har nu 3 fine hunde på hånden af den ønskede race, jeg kunne starte en kennel :plop:

På onsdag kommer der en sød hund og besøger os, så må vi se om hun er den rette. Dejlig ser hun ud!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Hundeloven?

Post by Intunia »

Jeg fik for 1½ måneds tid siden, en dejlig dansk/svensk gårdhund på omkring 1 år foræret.
Den har aldrig set en dyrlæge, chip eller vaccine og idag havde jeg glemt at lukke døren. Men hunden var der stadig da jeg kom hjem igen.
Uh, jeg er slem, er jeg ikke?
:loneb:
bla bla bla
Post Reply