Anmelder du sort arbejde?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Anmelder du sort arbejde?

Post by aribeth »

Sådan lidt afledt af en anden tråd herinde...

Sort arbejde...


Hvis nu din nabo har nogle håndværkere rendende i weekenderne, eller hver eneste aften i løbet af nogle uger... er det så noget du ville anmelde? Der er jo en god sandsynlighed for at det er sort arbejde de udfører!

Eller hvis du bare kom forbi et sted, hvor det ikke var dine naboer, men du kunne se nogle håndværkere gå og arbejde langt over fyraften... ville du så anmelde det?


Personligt har jeg ikke ret meget imod sort arbejde... det bliver "problematisk" i mine øjne, hvis det er en der er på overførselsindkomst eller anden offentlig forsørgelse, der så samtidig kører en sidegeschäft... men jeg har ikke ret meget imod folk der laver sort arbejde ved siden af deres job.... dobbeltmoralsk... måske?!

Mht til anmeldelse... aldrig i livet!
Raxacoricofallapatorius
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Anmelder du sort arbejde?

Post by LoneR »

Helt ærligt, så blir jeg sgu også fortørnet, når folk hæver penge hos det offentlige, under en elelr anden undskyldning, og så knokler løs ved siden af - og det sker sgu ikke så sjældent.
Når folk har lidt ved siden af deres normale job, så ser jeg det nærmest, som en regulering af vores uretfærdige skattesystem.

Jeg synes også det er for galt, hvis folk, der hverken kan det ene eller det andet og er sygemeldte, kan passe hele stalde, undervise ryttere, avle katte, hunde, heste og tjene en masse på det - det harmer mig sgu osse -

Men jeg kunne ALDRIG drømme om, at angive det - det er nemlig vejen til sådan et samfund, hvor alle i angst angiver alle andre - som fx i Sovjet, engang.
Og en nedrigt liv, hvor vi alle holder øje med hinanden, istedet for at leve sammen.

Jeg angav heller ikke de klienter jeg havde, selvom de kom til at fortælle lidt af den slags, selvom det egentlig var min pligt, - jeg sagde bare at det var min pligt at anmelde det, hvis jeg hørte den slags - og at HVIS de gjorde noget sådan, så måtte de hellere holde op.

Men dyre- og børnemisrøgt - DET har jeg anmeldt.
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Anmelder du sort arbejde?

Post by Godzilla »

Nej, det ville jeg ikke. Jeg ville sikkert ikke engang komme i tanke om at det var sort arbejde. Jeg lægger ikke mærke til hvad folk går og laver tror jeg, jeg har aldrig observeret det du beskriver Aribeth.

Jeg laver af princip ikke sort arbejde selv, og køber det helst heller ikke. Jeg er på førtidspension og jeg ville ikke være bekendt at snyde i skat for det jeg tjener. Men jeg opgiver ikke til skat hvis jeg tager nogle hundrede for et sjal eller noget legetøj jeg har strikket.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Anmelder du sort arbejde?

Post by Gry »

For mit vedkommende ville det lidt komme an på omstændighederne tror jeg.

Hvis håndværkerne brugte firmaets materialer eller biler på sort arbejde så ville jeg overveje det.

Jeg havde en stedfar engang der var maler - og hvis han havde haft firmabil og han brugte den ved siden af arbejdstiden til sorte jobs eller brugte firmaet maling på private sorte opgaver så ville jeg synes det var meget forkert. Og jeg ville overveje at melde det.

Hvis det blev betalt for tingene af kunden og min stedfar udelukkende lagde timer og arbejde i det ville jeg ikke anmelde det. Jeg ville heller ikke anmelde det hvis en på kontanthjælp lavede sort arbejde ved siden af - her i vores krisetider. Guderne skal vide folk ikke kan få arbejde. Men hvis en person på pension tog sort arbejde og malede en andens hjem så ville jeg blive skæv i betrækket og jeg ville overveje det. kraftigt.
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Re: Anmelder du sort arbejde?

Post by CXEC »

Det vedkommer ikke mig. Eller sagt på en anden måde: Nej, det ville jeg ikke gøre.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Anmelder du sort arbejde?

Post by lenepp »

Nej, jeg anmelder ikke noget som helst.
Men det er da også forkert.
Vi burde da kerer os om en hel masse, men sætter grænserne forskelligt. Hustruvold - det skal man da reagerer på. Og mishandling af børn og dyr og handicappede. Og sådan er der en del, hvor vi mener man bør handle.

Generelt er vi bare mere large overfor den type lovbrud, som vi selv kunne finde på at begå.
Forleden blev min bror kørt ned at en, der sad og talte i mobiltelefon. Som sådan skaber det lige så uopmærksomme bilister som spritkørsel, vi synes bare det ene er mere forkert end det andet, måske fordi vi selv har en mobil og ikke drikker?

Når folk har lidt ved siden af deres normale job, så ser jeg det nærmest, som en regulering af vores uretfærdige skattesystem.

Hmmm - hvad tænker du på? Og er det alle former for lovgivning det er ok at selvregulere?

Lenepp
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: Anmelder du sort arbejde?

Post by Pia »

Jeg er vist lidt som Gunilla, jeg tror ikke jeg ville bemærke det hvis folk laver noget :ehh:

Selv vil jeg ikke.

Jeg har været så skide heldig at få revallidering pga mine ødelagte led fra landbruget. Selv de par heste jeg træner bliver bogført. Jeg må tjene en smule om året og det holder jeg mig inden for.

Jeg kan nu ikke helt se hvordan det kan være godt/ligemeget for arbejdsløsheden, hvis en der går arbejdsløs modtager sorte penge? Er det ikke, sådan lidt dobbeltmoralsk?
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Anmelder du sort arbejde?

Post by misssophie »

nej, jeg kunne ikke finde på at anmelde hverken det ene eller andet.

jeg kan ikke lide anmelderi som sådan,- med mindre det drejer sig om mishandel af dyr og mennesker, og kriminalitet i form af røverier osv

jeg synes godt at man kan blive for emsig, hvis man render og fabrikerer små konspirationsteorier omkring naboen som måske får udført sort arbejde o.l.

men jeg kan godt få lidt ondt i røven hvis en fx bistandsklient/sygemeldt havde sort fuldtidsarbejde eller lign.ved siden af .
hvis det blot var nogle timer for at "spæde til" , ville det ikke røre mig

og at give en enkelt undervisningstime og få 100 kr for det, er i min verden under bagatelgrænsen
Misssophie
User avatar
Dorte Hansen
Posts: 1316
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:37

Re: Anmelder du sort arbejde?

Post by Dorte Hansen »

JA.....


Nogen gange gør jeg...

Der er altså nogle mennesker jeg anmelder, og jeg har det ikke engang en skid dårligt over det.....

Her i byen bor en gut der er tilkendt en førtidspension.

Han arbejder i gennemsnit 50 timer i ugen sort, med at bygge carporte og udestuer for folk...

Han har (efter eget udsagn) op til 50.000 sorte kroner udbetalt pr. mdr. mens han hæver sin førtidspension hver mdr.


Det er simpelthen ikke i orden, specielt ikke når han samtidig nærmest blærer sig med hvor meget han snyder systemet.

Og så mener jeg faktisk at man et eller andet sted er forpligtet til at anmelde alt man ved, for hvor er bagatel-grænsen????

Hvad er forskellen på om du stjæler 2 ruller lokumspapir hos din arbejdsgiver, eller en mars-bar i brugsen????

Jeg kan somme gange undre mig over at man sidde og ligefrem dømmer stasi og stikker over folk der egentlig bare vil have at regler skal overholdes, og det gælder alle regler...

Det er da lidt et sidespor, hvis man næsten ser mere ned på dem der overvejer at melde ulovligheder/snyd, end på dem der udfører det.....
Nu med køter-bande!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Anmelder du sort arbejde?

Post by misssophie »

så vi kan altså forvente at se en regning når din mand har lavet AnetteT´s bil???
Misssophie
Post Reply