Tandfeen..

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Tandfeen..

Post by annetteB »

Har du ikke set Hogfather-filmen???


Nej.
Og det gør det ikke bedre, at hun bruger tænderne til sit slot. Det er da MEGAskummelt at bo i et hus lavet af små børns tænder!?!?
:-o

GODT vi ikke tror på hende her i huset - så kan hun faneme lære det!
:mettebo:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Tandfeen..

Post by LoneR »

Man behøver jo ikke, at underholde sine børn om, at "mor kan osse dø i utide og blir så helt væk".
Det kan ingen børn bruge til noget, andet end utryghed.
Jeg har da sagt til mine børn, at jeg aldrig ville dø, da de var små - selvom jeg da godt vidste, at jeg kunne blive kørt over af en bus - men det gjorde jeg ikke, det gør de færreste jo -
Og sker det, så tackler børn det jo også og man må bare forsøge at snakke om det så godt man kan, med det man eventuelt selv tror på.

Min kærestes børns mor døde da de var 1,5 og 5 år gamle, pludseligt og uvarslet en eftermiddag. Som jeg forstår det, handlede det mest om - som tiden gik - at acceptere det endelige farvel, at mor aldrig ville komme tilbage, at noget var forbi for evigt - for ikke at hænge fast i det, der aldrig kunne ændres.
Den yngste fattede jo intet, men den ældste sagde ofte til hende, som en del af sin egen forståelsesproces, at "mor er død! Forstår du ikke det!!!" - Sådan lidt skældud-agtigt.
Børn fatter det ufattelige, som vi andre - på deres måde.
Og resten gør tiden for os.
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Re: Tandfeen..

Post by Jasper »

LoneR wrote:Man behøver jo ikke, at underholde sine børn om, at "mor kan osse dø i utide og blir så helt væk".
Det kan ingen børn bruge til noget, andet end utryghed.
Jeg har da sagt til mine børn, at jeg aldrig ville dø, da de var små - selvom jeg da godt vidste, at jeg kunne blive kørt over af en bus - men det gjorde jeg ikke, det gør de færreste jo -
Og sker det, så tackler børn det jo også og man må bare forsøge at snakke om det så godt man kan, med det man eventuelt selv tror på.
.



LoneR :askepot: :askepot: :askepot: :askepot:
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Tandfeen..

Post by MetteboDeluxe »

Jeg har helt mistet overblikket over den her tråd :ehh: :hhansen:

Men Timmi tabte endnu en tand i går. Hun bliver altså bare så stor :elsk:
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Zippeline
Posts: 461
Joined: Sun 2. Mar 2008 18:57

Re: Tandfeen..

Post by Zippeline »

Aspekter af en eventyrverden - engle (for de fleste børn har vel ikke det store, religiøse verdensbillede endnu), tandfeen, julemanden, nisser, etc. - tror jeg, de selv smider med tiden. Dem ville jeg nok lade mine børn beholde, mest fordi jeg selv var en fantasiunge, da jeg var lille, og jeg elskede min fantasiverden.

Fordomme, for eksempel, er nok en lidt anden størrelse. Dem synes jeg personligt, at man som forældre må slå ned på med det samme: "Udlændinge er aber", "Piger er ikke ligeså meget værd som drenge", "Rødhårede er dummere mennesker", og så videre... der ville jeg ikke mene, man er forpligtet til at gøre andet end at sige sin mening.

Og få teorien aflivet (med mindre man selvfølgelig selv er tilhænger af tankegangen, hvilket bare... er sørgeligt).

Jeg havde en oplevelse som pædagogmedhjælper, hvor vi sad samlet rundt om et bord, mig og fem børn, til eftermiddagsmaden. Den ene pige nævner så noget om at have mere end én mor, hvorpå en anden straks melder ud (til mig, især): Børn kan ikke have to mødre, det siger min mor!

Den anden pige var på vej i forsvarsposition og så godt ked af det ud, men jeg måtte jo sige det, som jeg føler det: "Der er ikke så mange børn, der har to mødre, men man KAN godt have to mødre, og det er faktisk helt ok. De fleste har dog en mor og en far." Eller noget i samme stil.

Det er ikke min opgave at modsige den indlæring, børnene kommer med fra deres forældre, men på den anden sige synes jeg, det er min pligt som voksen, at mægle så ærligt, som jeg kunne. Under alle omstændigheder er jeg ikke i tvivl om, de samler nogle sjove indfald op af og til fra børnehave og andetsteds - men i sidste ende tænker jeg, at det er forældrenes ord der betyder mest, yes?

Men ja. Ærlighed på nogle områder, eftergivenhed på andre ("Okay, julemanden findes faktisk!") - jeg gætter på, det er... intuitivt.

- Zip.
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Tandfeen..

Post by MetteboDeluxe »

Zippeline wrote:Men ja. Ærlighed på nogle områder, eftergivenhed på andre ("Okay, julemanden findes faktisk!") - jeg gætter på, det er... intuitivt.

- Zip.


:mikkel:
* Kendt for :mettebo: *

* G
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Re: Tandfeen..

Post by Nina »

En tur på Bispebjerg - med smukke urner - gjorde faktisk et gennembrud her.

Men om dét vil være saliggørende hos andre - dét vil jeg ikke spå om.

Og om min beslutning var den rette ... dét mener jeg selv - og andres meninger er mig SÅ ligegyldige - for det virkede!

Venlig hilsen
Nina
Post Reply