Er ethvert job bedre end intet job?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by Stimata Doamna »

LoneR wrote:Nogle gange tænker jeg: hvor tror folk pengene kommer fra?


Penge stamper politikere op af jorden. Det lader i hvert fald ofte til, at de 'lige' finder nogle millioner, som kan bruges til et varmt emne. De glemmer bare at fortælle, hvor de millioner så mangler. Nå, men det er jo noget andet. Hovedsagen er, at penge finder man bare på nogle andre budgetter. Ingen ved, hvordan de er havnet der.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by Intunia »

Hvis alt bare handler om at spare penge, så er det sgu da billigere at fyre hele hæren af sagsbehandlere, aktiveringpersonale og ikke mindst droppe alle de der tredje parts "kursusudbydere". Så kan de jo feje gaderne, helst dem der er omkring 58 år gamle.
Ikke et støvkorn vil være tilbage i DK!
bla bla bla
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by 99E »

HHansen wrote:Beskæftigelsesministeren synes at det er bedre at have et job - uanset hvilket - end ikke at have et job.

Det kommer an på hvordan man forstår "bedre".
Betyder det:
"Det er sundere at have noget at stå op til, end at gå derhjemme i ledighed og kedsomhed og tristhed."
eller
"Det er sjovere at have noget at stå op til, end at gå derhjemme i ledighed og kedsomhed og tristhed."
eller
"Det er mere tilfredsstillende at forsørge sig selv, selv hvis det er ved et kedeligt skodjob, end at gå hjemme og blive forsørget af andre."
eller
"Det er ækonomisk smartere for samfundet at folk har et job end at de skal have penge af os andre..."
eller - noget helt andet?

Om det er sundere og sjovere at have et hvilket som helst job end at gå derhjemme, tror jeg kommer an på hvor god man er til at underholde sig selv.
Jeg har rigeligt at tage mig til og føler mig ikke understimuleret.
Der er bøger, som skal læses... Hund, der skal kæles... Ture, der skal løbes og vandres... Mad, der skal laves... (Jeg overvejer at sætte en kang kanelsnegle over, som jeg kan tage med til kajak i aften...) Nåhja, kajaktimer, der skal padles... Tekster, der skal skrives og grafik, der skal laves... Der er også nyheder, der skal ses og blogs og nyhedssites, der skal læses... Og flere af de der bøger... Og bær, der skal plukkes og kød, der skal røges og saft, der skal koges... Og fisk, der skal fanges og moskusokser, der skal fotograferes...
(Før nogen nu bliver bitre: Jeg er på selvfinancieret ansættelsesfri... Der er no way jeg på nogen måde kan kvalificere mig til offentlig støtte i Grønland eller Danmark - og der findes ikke A-kasser heroppe... Og så længe jeg ikke engang PRØVER at finde et job, synes jeg heller ikke, jeg har krav på understøttelse...)

Er det smartere for samfundet at folk er i arbejde end på offentlig forsørgelse?
Øh, ja, det er vist en no brainer...

Er det mere tilfredsstillende at forsørge sig selv end at være på såkaldt passiv forsørgelse?
Det håber jeg da!!!
Jeg HÅBER da, at de fleste hellere selv vil tjene deres penge end være på offentlig forsørgelse i årevis!

Det er mit indtryk, at mange (...) der er OK med "Neverending offentlig forsørgelse" ikke ville synes, det var OK, hvis de skulle leve af fx families og venners penge i årevis. Eller af deres ægtefælles/kærestes penge.
Det synes jeg egentlig er tankevækkende...


misssophie wrote:hvis man ikke kan finde et job der passer til ens uddannelse indenfor 2 år, synes jeg det er ganske rimeligt at man må finde på noget andet at lave. behovet eksisterer åbenbart ikke for lige netop den uddannelse.
samfundet/a-kassen kan ikke blive ved at betale til folks livsophold fordi de nægter at lave andet end hvad de er uddannet til.

Det er jeg ret enig i.
Jeg synes det er SUPERgodt, at vi har den her dagpengeløsning, der er uafhængigt af om man har en partner med indtægt eller har opsparing/formue. Man skal "bare" have meldt sig til ordningen og selv betalt noget af det, man får tilbage i form af dagpenge.
Og jeg synes det er helt fint, at man i den periode kun "behøver" søge relevante jobs - jobs, der passer til ens uddannelse.
Let's face it: De fleste af os tager en uddannelse inden for noget, vi gerne vil arbejde med. Det er vores "førstevalg".
Jeg synes også det er OK, man SKAL søge jobs og hoppe lidt for pengene.
Jeg ville synes, det var bedre hvis man havde en "fredningsperiode" (sådan en slags: OK, du er lige blevet fyret og det er jo fyldt med nederenhed. Så nu får du lige X måneder til at få hovedet oven vande og af dig selv forsøge at finde på noget, før vi kommer efter dig...).
Efter "fredningsperioden" synes jeg det er fint nok, at der er nogen, der hanker op i en og siger "Hallo! Har du en plan!?"
Og så synes jeg omskoling og (videre)uddannelse på dagpengesats skal fremmes. Mere af det. Jaja, man står ikke til rådighed for arbejdsmarkedet imens man er på kurser eller i gang med et uddannelsesforløb. Men der synes jeg, man prioriterer forkert.

KirstenR wrote:Når man mener, at de unge ikke skal være for kræsne og skal tage det arbejde der er, så må det samme gælde for raske og rørige seniorer! Seniorordningen er en fin ordning, men som LoneR quoter, så er meningen med den ikke at tage jobbet fra andre.

:mikkel: :mikkel: :mikkel:

smukke-ped wrote:Men kunne man ikke bruge sådanne mennesker til noget godt.....fx er der mange ensomme rundt omkring, de kunne nok bruge en kaffeveninde/ven.....her er der ikke tale om praktisk og personlig hjælp....men besøg og snak. Børnehaven vil måske også gerne have en "bedste"....sådan en der kommer og lærer ungerne at strikke og sy...

Gode ideer. Lige så gode som at rense søer for andemad (det var der ellers nogle af de arbejdsløse, der mente var "nedværdigende") og på anden vis servicere samfundet og holde vores omgivelser pæne. Dét er jobs, som man i mange tilfælde "sparer væk", fordi det simpelthen er for dyrt at have "rigtige kommunalarbejdere" til at gøre det.
(Og så med forbehold for, at det måske ikke er alle, der er lige egnede til at lære børn at strikke... :ondgrin: )

LoneR wrote:Nogle gange tænker jeg: hvor tror folk pengene kommer fra?

Jamen de kommer jo fra kommunens kasse!
Hvor de opstår ved hjælp af MAGI!!!!
:loner:
Det er det samme med de der besparelser af forskellig art, som tit debatteres.
Det seneste jeg så, var besparelser på det ridende politi i Kbh.
Jamenjamenjamen! Det må man ikke spare væk!
Okay. Fair nok, man synes det.
Men hvis ikke det skal spares væk er der 3 muligheder:
Spar noget andet væk.
Sæt skatten op.
Få det ridende politi til at arbejde gratis.

Hvad skal vi så spare væk i stedet for?
Spare mere på skolerne?
Spare mere på ældreplejen?
Spare mere på det "almindelige" politi?

Næh.
Jeg tror generelt, det bedste er at få effektiviseret den offentlige sektor.
Det betyder bl.a. at fjerne noget af det administrative personale og skære ned på noget af det mere åbentlyst idiotiske papirflytteri.
Bruge flere penge på dem, der står med borgerne i hverdagen - og færre på ledelse, printerpapir og unødvendigheder.
Det kræver at man og tør og vil lægge noget ansvar over på De Udøvende. Skræmmende. I know...
Ikke at der overhovedet ikke skal være "kontrol og konsekvens" ift. målopfyldelse...

Og så forstår jeg SLET ikke, at der er nogen, der ophøjer ham der Robert til "helt", som fx i denne artikel:
http://www.denfri.dk/2012/09/en-usandsynlig-helt/

Den Fri wrote:Robert Nielsen er ikke alene blevet et samlingspunkt, men en helt for den stigende gruppe af danskere, der befinder sig udenfor og på kanten af arbejdsmarkedet. Hvor de fleste prøver at svømme det bedste, de har lært, siger Robert Nielsen fra og kræver værdighed og respekt og et job, der er udviklende.

:doed:
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by annetteB »

egentlig synes jeg at Robert er en god provokation i disse dage, hvor der ALLIGEVEL, uanset hvordan fanden vi vender og drejer det, ikke er bare tilnærmelsesvis nok jobs til alle de arbejdsledige - og hvor tonen overfor samme efterhånden er mere end almindeligt grim.
Manden har jo en pointe for så vidt at der er tusinder af ledige som ville bilve væsentligt gladere for et hvilketsomhelst job end han ville - så lad dog dem FÅ de der jobs. Der er alligevel ikke nok til alle.

Var situationen omvendt: at arbejdsmarkedet råbte og skreg på arbejdskraft og at alle, selv småbørn, gravide kvinder og invalider var tvunget på arbejdsmarkedet og at der ALLIGEVEL var tusinder af ledige jobs - SÅ synes jeg at Robert skulle have et ordentligt klaps i sin småfede røv og besked om at tage sig sammen og komme op og hoppe NUUUU!

Men idag? Næ. Såvidt jeg kan se er et eneste der adskiller Robert fra de mange andre arbejdsløse, at han nægter at lide.
Og dét går virkelig ikke. Hvis ikke han vil græde over sin situation, så skal han sættes på hjul og stejle.

Stemmer i øvrigt FOR mulighed for uddannelse på dagpenge.
(y)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by HHansen »

Det der giver mig lyst til at slå Robert lige i fjæset er hans: "jamen så må DE (samfundet, det offentlige, jobceneteret?) jo finde et job der passer til mig og mine evner" :doed:

Det er sgu da for fanden din egen opgave og dit eget ansvar at finde et job! Idiot! -poogift :mur:
Ikke mindst at finde et interessant job!

Hvornår er det blevet samfundets (det offentliges) opgave??? :hva:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by Intunia »

annetteB wrote:egentlig synes jeg at Robert er en god provokation i disse dage, hvor der ALLIGEVEL, uanset hvordan fanden vi vender og drejer det, ikke er bare tilnærmelsesvis nok jobs til alle de arbejdsledige - og hvor tonen overfor samme efterhånden er mere end almindeligt grim.
Manden har jo en pointe for så vidt at der er tusinder af ledige som ville bilve væsentligt gladere for et hvilketsomhelst job end han ville - så lad dog dem FÅ de der jobs. Der er alligevel ikke nok til alle.

Var situationen omvendt: at arbejdsmarkedet råbte og skreg på arbejdskraft og at alle, selv småbørn, gravide kvinder og invalider var tvunget på arbejdsmarkedet og at der ALLIGEVEL var tusinder af ledige jobs - SÅ synes jeg at Robert skulle have et ordentligt klaps i sin småfede røv og besked om at tage sig sammen og komme op og hoppe NUUUU!

Men idag? Næ. Såvidt jeg kan se er et eneste der adskiller Robert fra de mange andre arbejdsløse, at han nægter at lide.
Og dét går virkelig ikke. Hvis ikke han vil græde over sin situation, så skal han sættes på hjul og stejle.

Stemmer i øvrigt FOR mulighed for uddannelse på dagpenge.
(y)


:respekt:

Med den tilføjelse, at det jo ikke er de arbejdsløse, der er skyld i den dårlige økonomi. Det er i høj grad den der brede middelklasse, der har brugt "friværdien" og i det hele taget penge, der ikke eksisterer, for derefter at give de arbejdsløse skylden, og lidt med stokken!
Den der prutten lugte kan...

99E wrote:(Før nogen nu bliver bitre: Jeg er på selvfinancieret ansættelsesfri...


Denne "undskyldning" beskriver meget godt den konsensus der hersker.
Det burde ikke være nødvendigt at undskylde at være arbejdsløs, og andre burde ikke blive bitre over det!. Det er måske også derfor du kalder det noget andet end arbejdsløs.
bla bla bla
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by 99E »

Intunia wrote:Denne "undskyldning" beskriver meget godt den konsensus der hersker.
Det burde ikke være nødvendigt at undskylde at være arbejdsløs, og andre burde ikke blive bitre over det!. Det er måske også derfor du kalder det noget andet end arbejdsløs.

Næh.
Jeg kalder det ikke "arbejdsløs" fordi det mener jeg ikke, jeg er. :ehh:

Arbejdsløs er sådan noget med ikke at have noget job, men heller ikke kunne klare sig uden - og derfor være nødt til enten at få dagpenge, kontanthjælp eller dø af sult.

Man er ikke "arbejdsløs", synes jeg, når man med begejstring afleverer sin opsigelse og derefter danser ud for at gå på rensdyrjagt og plukke bær og aldeles ingen intention har om at anskaffe sig et betalt job, fordi man har enten en opsparing, en stinkende rig onkel eller en eller anden anden sponsor. :lea:

annetteB wrote:egentlig synes jeg at Robert er en god provokation i disse dage, hvor der ALLIGEVEL, uanset hvordan fanden vi vender og drejer det, ikke er bare tilnærmelsesvis nok jobs til alle de arbejdsledige

Det synes jeg faktisk ikke.
At han er en god provokation.
Jeg synes, han er en kæmpespade, der undergraver flexicurity-modellen og opfordrer til mere kontrol, mere pisken rundt i manegen og mere arbejdsløshedsidioti.

Jeg synes det er HELT OK, hvis han ikke gider have et arbejde.
Og helt OK, han ikke gider have et KEDELIGT arbejde.
Fintfint, hvis han har det sjovt med at være med i Nihilistisk Folkeparti og se VHS-bånd og hvad han nu ellers laver.
(Og i det mindste brokker han sig ikke over, han ikke får penge NOK...)

Men jeg har VIRKELIG svært ved at se, hvordan "Jeg gider ikke..." skal være en okay "undskyldning" for BÅDE at holde fri OG få skattekroner ind på kontoen hver måned.
Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det er "okay"?
Jeg forstår SLET ikke hvordan det kan være "godt".

Og hvis han har gået lallende rundt de sidste 11 år, dog periodevis afbrudt af ufuldendte uddannelser, så kan man altså ikke bruge undskyldningen om at der "ikke er jobs til alle"...

annetteB wrote:Men idag? Næ. Såvidt jeg kan se er et eneste der adskiller Robert fra de mange andre arbejdsløse, at han nægter at lide.
Og dét går virkelig ikke. Hvis ikke han vil græde over sin situation, så skal han sættes på hjul og stejle.

Nej, det , der adskiller ham er, at han ikke GIDER forsørge sig selv.
Han vil hellere bare få sine penge og lege med sine hobbies end forsørge sig selv.
Medmindre han kan få lov at forsørge sig selv MED sine hobbies, så gider han godt.
Come on.

Så vil jeg gerne have et job, forudsat det består af at jeg må tegne og bage kager når jeg lige har lyst.

Det holder da ikke...

HHansen wrote:Det er sgu da for fanden din egen opgave og dit eget ansvar at finde et job! Idiot!
Ikke mindst at finde et interessant job!

Præ-cis.
Jeg får også en vis trang til at stikke ham en high five.
I ansigtet.
Med en stol.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by 99E »

99E wrote: fordi man har enten en opsparing, en stinkende rig onkel eller en eller anden anden sponsor.

Tilføjelse:
FRIVILLIG sponsor.
I modsætning til tvangssponsor.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by Intunia »

99E wrote:
99E wrote: fordi man har enten en opsparing, en stinkende rig onkel eller en eller anden anden sponsor.

Tilføjelse:
FRIVILLIG sponsor.
I modsætning til tvangssponsor.


Tvangssponsor...er det et nyt ord for skatteyder? :hhansen:
bla bla bla
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Er ethvert job bedre end intet job?

Post by 99E »

Intunia wrote:Tvangssponsor...er det et nyt ord for skatteyder? :hhansen:

Ja.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Post Reply