Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
aribeth

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by aribeth »

Lone jeg er så ganske enig med dig ... :-)
Jeg synes det er så usmageligt og TRÆLS at jeg nærmest bliver Rasmus Modsat overfor sådan noget... og jeg tænker sgu tit... jaja kom du nu videre fra LCen selv før du begynder at kritisere ryttere/dommere/rideforbundet og så videre :-o :ehj: :linski:


NÅ!
Jeg er selv blevet "frelst" for år tilbage... jeg så lyset i en anden slags ridning... men af den grund sidder jeg ikke på sidelinjen og griner og ser bedrevidende ud når jeg kigger på hvordan andre rider og gør...



Katrine
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by Jasper »

[quote="aribeth"]Lone jeg er så ganske enig med dig ... :-)
Jeg synes det er så usmageligt og TRÆLS at jeg nærmest bliver Rasmus Modsat overfor sådan noget... og jeg tænker sgu tit... jaja kom du nu videre fra LCen selv før du begynder at kritisere ryttere/dommere/rideforbundet og så videre :-o :ehj: :linski:


Katrine, jeg kan sagtens følge dig, for jeg reagerede også selv sådan offentlig og især overfor "de frelste" :anonym:

Men hvad nytter det lige?? Det jeg bestemt ikke vil være en del af, det er at give næring til dem, der ikke er "vågnet" op endnu.

Det føler jeg faktisk lidt jeg gør, når jeg ikke (bare engang imellem) melder ud og fortæller mit syn.

For fakta er, at der stadig stolt vises billeder, af heste med stramme muler og trekantede øjne - og ejeren er overbevist om, at her ses en træt og tilfreds hest :minna:
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by KatieKat »

Lone Beck wrote:Men vil I, der er blevet frelst, ikke fortælle, HVORDAN I blev frelst?


Jo da. Og jeg vil også gerne fortælle at jeg har hørt stort set samme historie og samme argumenter fra mange andre frelste.

Jeg blev frelst da jeg stødte ind i et problem med min hest som jeg ikke kunne løse ved at gøre som jeg altid havde gjort. Og som ikke blev løst ved at spørge dem jeg altid har spurgt.

Når det man gør ikke virker, virker det smart at gøre noget andet.

Så jeg spurgte en af de der irriterende frelste mennesker som mente de havde svaret på det hele. Sagde:"Fint, kom an. Vis mig så hvad du kan". Og det gjorde hun så!

Helt simpelt, men en årsag man vil høre gentaget utallige gange hvis man begynder at færdes i frelste kredse.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by Lone Beck »

Det jeg syntes "de frelste" gør godt, det er at få folk til at tænke sig lidt om!!!


Det er så netop dét, jeg synes mislykkes. FORDI mange af dem er lidt for vilde med at benytte hån, latterliggørelse og fordømmelse som metode.

De fleste bliver, som Katrine skriver, "Rasmus modsat", når de udsættes for den slags :ide:

Og det er jo ærgerligt, hvis man med en mere konstruktiv dialog faktisk kunne være med til at forbedre hestevelfærden!

Men måske er det svært at få en konstruktiv dialog, hvis man ikke har dokumenterede fakta at holde sig til. Lutherssons forskning i mavesår og anbefaling af max. 2,4 kilo havre om dagen til en stor hest, tager jeg f.eks. til mig, fordi det er veldokumenteret. Men skingre anklager om fejlfodring, hvis heste overhovedet indtager nogen form for stivelse, trækker jeg på skuldrene af.

Heuschmanns forskning, der viser at heste ikke kan tåle at gå bag lod, tager jeg til mig den dag, han dokumenterer sine påstande. Så længe masser af heste holder til denne ukorrekte ridning, går jeg ud fra at det ikke er så skadeligt endda. JEG kan ikke udstå, når heste går bag biddet - undskyld: bag lod - men det er ikke pga. Heuschmann. Det er fordi, man ikke kan indvirke ordentligt på en hest, der går og putter sig derinde. Men jeg mener ikke at have belæg for at beskylde ryttere, der rider deres heste bag lod, for dyremishandling.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by Lone Beck »

Dorthe: Det er garanteret også MÅDEN at blive frelst på.

Hvis nu du IKKE havde problemer med din hest, og derfor ikke bad om hjælp, men folk alligevel beskyldte dig for at gøre alting forkert, og forlangte, at du skulle ændre alle dine metoder, ville du måske have reageret anderledes?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by KatieKat »

Lone Beck wrote:Hvis nu du IKKE havde problemer med din hest, og derfor ikke bad om hjælp, men folk alligevel beskyldte dig for at gøre alting forkert, og forlangte, at du skulle ændre alle dine metoder, ville du måske have reageret anderledes?


Ingen tvivl om det. Og jeg strittede også imod nogen ting som Ninie sagde ville være smarte fordi jeg ikke mente at der var problemer på lige det punkt. Også selvom hun ikke hverken hånede mig eller noget andet i den stil. Da jeg så var klar til at lære mere og forholde mig til endnu en ting jeg kunne gøre bedre blev de alligevel også indlemmet.
I dag er der opså Parelliting jeg ikke køber. Muligvis vil jeg aldrig komme til det og måske vile det komme når jeg støder ind i endnu et problem eller når jeg bare selv er klar til at vide mere.

Det er da aldrig virksomt at håne folk og kalde dem onde. Især ikke folk der selv mener at de gør det så godt de kan og at det faktisk slet ikke er så dårligt. Vi gør jo allesammen bare det bedste vi kan, vi er bare uenige om hvad det er.
Og frelsthed er altså hårdt arbejde. Jeg kunne forestille mig at det er endnu hårdere hvis man har gjort tingene på "den gammeldags facon" i 10-20-30 år og så ser lyset. Det er da ikke nemt at lære at man har taget fejl og at man kunne have gjort en hel masse ting anderledes og måske bedre. Det er da totalt nederen at tage det ansvar.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Jasper
Posts: 785
Joined: Sat 1. Mar 2008 16:20

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by Jasper »

Og frelsthed er altså hårdt arbejde. Jeg kunne forestille mig at det er endnu hårdere hvis man har gjort tingene på "den gammeldags facon" i 10-20-30 år og så ser lyset. Det er da ikke nemt at lære at man har taget fejl og at man kunne have gjort en hel masse ting anderledes og måske bedre. Det er da totalt nederen at tage det ansvar.

Nemlig :askepot:

Lone jeg er faktisk også ret ligeglad med, om en hest går lidt bag lod - hvis den ser glad og afslappet ud, det jeg IKKE er så vild med, med bag lod, det er at rytteren måske ikke er klar over, at hesten bliver frataget dens mulighed for et ordentligt synsfelt.

Og du har ret, ingen bryder sig om at blive kaldt onde og dåmme, men alligevel - vi diskutere jo tendensen lige nu og bare det er i min verden top dollar, for selv om diskussionen ikke er skide positiv, så tror jeg på, at det alligevel oplyser og udvider :lol:
Livet er da for dejligt

Sagde Pia
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by 99E »

Jeg er jo selv RET frelst.
Jeg har dog ikke et kult-ur - men det er mest fordi jeg ikke går med ur.
(Kult-uret kan se her: http://www.parellicollection.com/Watch05.jpg)

Men jeg forstå godt Lone.
For det er vildt irriterende at skulle frelses - og af nogle nærmest med vold og magt og tvangsdåb - hvis man ikke føler et behov for at blive frelst.
Det er faktisk så irriterende, at man glemmer at der rundt omkring helt sikkert findes utroligt flinke og hestevenlige frelste mennesker, som bare "passer sig selv og er et godt eksempel".
Og så kommer man til, inde i sit forskruede ikke-frelste hovede, at blive en lille smule træt af netop disse frelste - for det er da VILDT irriterende at fx ALLE McLeanere (og vi ved jo godt, det er dem alle sammen, ikke?) tror at alle heste, der ikke standses med et kæberaslende træk på begge tøjler (for sådan stopper alle McLeanere deres heste) er signalforvirrede og stressede.

Men det er altså også rigtig træls at være frelst.
Det er nemlig DYBT frustrerende at se alle mulige mennesker have alle mulige problemer med deres heste, som alle sammen ville forsvinde som DUG for solen, hvis bare de ville udfylde en Horsenality-profil og ae på hesten med en orange pind, og drikke noget mere urte-the...
Det er faktisk så frustrerende, at man en gang imellem godt i sin begejstring, iver, hjælpsomhed - whatever - kan komme til at fortælle dem hvad de kunne gøre bedre.
Fordi man synes det er synd for hesten, eller rytteren, eller dem der skal kigge på det.

Og når man er ny-frelst - så har man jo lige fundet Den Evigt Saliggørende Måde At Komme I Fred og Harmoni Med Hesten og Universet.
Og man vil SÅ gerne have at alle andre oplever det samme - for det er jo til at blive helt høj af, at man endelig, ENDELIG har opnået den her indsigt.
Åhh, man ville så gerne kunne vise andre bare hvor fantastisk det er.
Og de forstår det slet ikke.
De VIL jo ikke forstå det - selvom man HAR SÅ MEGET RET.
*Snøft*
Og så kan man godt komme til at lyde... En lille-bitte-bitte smule... Hånende.
Ikke fordi man mener det. Måske er man i virkeligheden bare meget overbærende (når nu resten af verdens hesteejere er så pokkers DUMME og ille VIL omvendes må man jo bare (med)lidende bære over med dem...) - eller måske synes man det er synd for dem, meget synd, at de ikke forstår det.

Jeg synes det er svært at tie stille.
RIGTIG svært.
Uanset om det er for stramme næsebånd, stressede heste eller sadler der ikke passer.

Men jeg har lært at det er både nemmere og mere effektivt at vente til folk spørger.
For det første er de rent faktisk klar til at lytte når de selv spørger (i hvert fald mere klar end hvis jeg overfalder dem med min carrot stick og 117 DVD'er), for det andet sparer jeg en BUNKE tid på ikke at frelse folk.
Og dressurfolk er generelt skeptiske overfor at blive omvendt af en eller anden tosse i jeans og med en sær "pisk".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
lisbethdue
Posts: 374
Joined: Wed 5. Mar 2008 21:53

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by lisbethdue »

Lene - du får os en :kindkys:
/Lisbeth

-----------------------------------------
Klog, klogere, klogest!
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Re: Sådan omvender man en skeptiker (not!)

Post by Ms Strangefield »

"Det er så netop dét, jeg synes mislykkes. FORDI mange af dem er lidt for vilde med at benytte hån, latterliggørelse og fordømmelse som metode."

Hvor, Lone?

Jeg er ikke stødt på nogen form for hån, latterliggørelse og fordømmelse i meget meget lang tid, nogen steder. :ehh: For der er stor forskel på ovenstående, og så det at systematisk finde og påpege grelle fejl.

Synes du ikke, at det er sørgeligt at kunne tage til store stævner(landsstævner f.eks.) og det så er næsten kropumuligt at skyde et billede af en relativt afslappet/ikke nervøs hest på opvarmningen, eller på banen?


Derudover så har jeg også MEGET svært ved at finde de steder, hvor folk skriger at enten rider man som den og den Guru, ellers er man en lallende, uvidende idiot? Når folk giver gode råd, så gør de det jo ud fra deres bedste overbevisning om, at det de SELV gør er rigtigt. Hvis de så tilfældigvis er flere der siger det samme, og endda kan argumenterer for HVORFOR hesten ikke bare skal det ene og det andet, og HVORFOR netop det de gør virker, så får de skudt i skoene at de prædiker, at de kun bekender sig til en guru, osv osv...


Personligt ser jeg ikke mig selv som en af lige præcis "de frelste" du omtaler, eftersom at jeg i meget meget lange tider ikke har skrevet på andre fora end strigler.dk. Men jeg er tilgengæld ENIG med langt de fleste af dem om mange, men langtfra alle, ting.


Jeg synes til gengæld det er rigtig interessant, når der kommer et indlæg som dit. For HVAD er det lige præcis for en nerve disse frelste har ramt hos dig??


Jeg synes vi har et velfærdsproblem i ridesporten. Inden for ALLE grene. Også "HMS". Men hvis ingen står frem og får nogle drag over nakken for at påpege problemet er der, så bliver der aldrig gjort noget ved det. Men så er der til gengæld på et tidspunkt en eller anden dyrerets-forekæmper der får ondt i røven over at heste bliver hevet i munden med jernstænger og får klemt kæben med kæder og bliver sparket hårdt i ribbenene med jernsporer. Og så kan vi kun håbe at vi stadig får lov at beholde vores sport.

Et rigtig stort problem er at folk ikke er vidende nok til at SE tingene. Her snakker jeg ikke om takt eller korrekt sathed, eller om de kan nå at tælle etterne. Jeg snakker om at folk ikke ved hvad trekantede øjne, mimrende muler, skælvende halse, åbne munde BETYDER. Og hvis ikke man ved hvad det betyder, og det er normen at heste ser sådan ud, så er det jo heller ikke noget man kigger efter.
Men selv min kæreste der ikke har en fløjtende fis forstand på heste og ridning, og som aldrig hører efter når jeg snakker om det, han går nogle gange forbi computeren og får øje på disse billeder, og så VÆMMES han. Og han bruger ord som dyremishandling... :oeje:
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
Post Reply