Begynderhest?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Begynderhest?

Post by CXEC »

[quote:1f2f34b09a]klikker træning[/quote:1f2f34b09a]

Er jo lige Tina Anne Marquard Jensens speciale! Og hun ER altså hamrende dygtig. Uddannet i england og så videre.

Skal jeg spørge om hun har tid til dig? Tillod mig at sende et link til tråden, men kan se hun holder ferie til 04. august på den auto reply, men hun skriver at hvis det er akut så kan man ringe og læggge besked hos hende så vil hun ringe tilbage til en! Kontakt hende derfor via siden jeg linkede til, så kommer du i kontakt med hende.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
jolly
Posts: 12
Joined: Tue 22. Jul 2008 21:28

Begynderhest?

Post by jolly »

Tak for det Céleste.

Jeg vil lige høre naboen ad, hvem det er, de har gode erfaringer med. Ellers vender jeg evt. tilbage til Tina. Ud fra hendes hjemmeside lyder hun som et godt valg.

:mikkel:
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Begynderhest?

Post by CXEC »

Du gør bare hvad du finder bedst! :heidio:
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Begynderhest?

Post by 99E »

Jeg tror desværre ikke du kan låne Level 1 Hjemmestudiesættet på biblioteket - jeg tror kun de har hans oldgamle bog og den ER ikke specielt nem at lære fra.

HVIS man vil kigge på Parelli og ikke lige føler for at anskaffe hjemmestudiesættet selv er det smarteste at finde en anden ParelliPerson at låne det af eller se det hos.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
belmont
Posts: 341
Joined: Fri 29. Feb 2008 21:25

Begynderhest?

Post by belmont »

Klikker træning er enormt godt til at bygge gensidig tillid op med og måske var det bedere at få det på plads før alt muligt andet så som ridning og sådan hvis hun lære klik= korrekt kunne du også bruge det når du trækker hende og så vil jeg igen forslå du "lære" at få styr på hendes forben aka læs McLeans bog den er knald go og du behøver ikke blive anti altmuligt andet træning for at drage god nytte af den lol
save a horse ride a cowboy ;-)
jolly
Posts: 12
Joined: Tue 22. Jul 2008 21:28

Begynderhest?

Post by jolly »

Tak for dit råd omkring klikkertræning. Jeg er lige p.t. gået i gang med at læse en masse omkring HMS og afprøver indimellem forskellige ting fra jorden af. Det kan godt være, at jeg går i gang med klikkertræning, da det lyder som noget, jeg evt. kan få glæde af.

:askepot:
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Begynderhest?

Post by CXEC »

Hempflings bog er meget god at få inspiration af.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
jolly
Posts: 12
Joined: Tue 22. Jul 2008 21:28

Begynderhest?

Post by jolly »

Tak for det Céleste.

:lol:
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Begynderhest?

Post by CXEC »

Så lidt Jolly. Hvor på øen holder du egentlig til?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Begynderhest?

Post by BeritH »

Jolly, jeg tager hatten af for dig, at du gerne vil lære.

Som Celeste vil jeg også forestlå Tina M. Jensen, og det vil jeg fordi hun:

1) er fagligt velfunderet
2) har stor forståelse for hestens psyke
3) er god til at formidle sin viden så også den bliver let tilgængelig
4) er blid i sin træning, så hesten ikke lider overlast
5) træner ejeren i at træne hesten :-)
6) analyserer også hestens livsbetingelser og den indflydelse det måtte have på dens opførsel.

Jeg har også selv bl.a. haft fjordhest, og min erfaring med fjordheste (jeg har prøvet at omgås en del flere end min egen :-) ) er at man IKKE skal forsøge at kæmpe fysisk med dem, for uanset hvordan man bærer sig ad med det, så bliver man altså den lille. De har som regel efterhånden lært at de er stærke.

I min omgang med dem (fjordhestene) har det virket langt bedre at tilføre hesten behag ved mit selskab (og her er klikker træning suverænt). Hvis jeg er behagelig at være sammen med, så vil hesten foretrække mit selskab i stedet for at forsøge at holde sig væk fra mig. Og det ER altså langt lettere at håndtere en hest, der gerne vil ens selskab.

Denne skabelon bruger jeg også til min fuldblod (som i parantes bemærket lider af separationsangst) og også her virker det fint.

Så bare klø på - det skal nok komme. Tag den hjælp du kan få, men lad være med at lægge din sunde fornuft fra dig. Folks råd afhænger af deres måde at anskue hesten på. Et råd fra mig ville formentlig være anderledes end et du får fra f.eks. 99e eller LeneGranat (og jeg fremhæver kun dem, fordi jeg er helt sikker på hvilke metoder, de går ind for.). Det betyder ikke nødvendigvis at rådene fra den ene af os er bedre/dårligere end fra de andre, men det betyder at vi anskuer problemerne og dermed løsningerne fra forskellig vinkel. Tag de råd, du kan relatere til og hvor du ikke skal gøre vold på dig selv for at udføre det.

Held og lykke

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Post Reply