Begynderhest?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Begynderhest?

Post by annetteB »

[quote:53cdb450f0]2. Hun er ikke bange for at forlade flokken, men hun er førerhesten og jeg tror, at hun har det meget dårligt med ikke at have overblik over sine heste under sig, når hun bliver ført væk fra dem, hvilket også skaber problemer. [/quote:53cdb450f0]

Jeg bliver sgu altid så skeptisk, når folk med 100%s sikkerhed "ved" at hesten ikke er bange når den skal forlade flokken, læsses i trailer eller hvad det nu kan være.
Som regel ER den altså både bange og usikker, ellers ville den ikke reagere som du beskriver.
:ked:

Det er jo ikke noget den gør fordi den synes det er sjovt, men fordi der forlanges noget af den som den ikke kan kapere/overskue: nemlig at forlade flokken?? At den ikke reagerer med tegn som DU kan genkende som angst betyder ikke, at den ikke er det. Reaktionerne er jo voldsomme nok.
:-o
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Begynderhest?

Post by Ms Strangefield »

Nu skal jeg forresten lige huske at rose din tilgang til kritikken/rådene. Super du er åben for forslag, og villig til at prøve, selvom indlæggene måske kan have en lidt kritisk tone. :katiekat: til dig, Jolly.

[quote:d48b5e21bd]At den ikke reagerer med tegn som DU kan genkende som angst betyder ikke, at den ikke er det. Reaktionerne er jo voldsomme nok.
[/quote:d48b5e21bd]

Det er sådan derfor det så tit går galt hest og rytter i mellem. :ehj:
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Begynderhest?

Post by annetteB »

[quote:2763e4d120]Nu skal jeg forresten lige huske at rose din tilgang til kritikken/rådene. Super du er åben for forslag, og villig til at prøve, selvom indlæggene måske kan have en lidt kritisk tone. til dig, Jolly. [/quote:2763e4d120]

Ja, for søren - osse ros fra mig!!
:katiekat:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Begynderhest?

Post by Glory »

[i:133bbcbfed]Jeg er dog desværre så p..... konfliktsky, at jeg allerede nu sidder og er nervøs for, hvad min nuværende opstalder så vil sige til det.... [/i:133bbcbfed]

Det forstår jeg sagtens, især hvis de har hjulpet dig meget med hesten osv. - det er da ikke den fedeste situation.
Men hvis du nu stille og roligt tar´ en snak med dem omkring det faktum, at det gir´ store problemer og bekymringer for dig, med det trækken rundt på vejen, så kan jeg ikke forestille mig, at de ikke vil kunne forstå dit dilemma.

Jeg ville flytte hesten snarest muligt. Den er nok alligevel lidt småforvirret og rodløs, så en flytning fra eller til vil nok ikke vælte læsset.
Og som jeg ser det, så vil I allerede ha´ løst en stor del af problemet, ved at undgå den skide vej, så jo før jo bedre.
Der er ikke noget at sige til, at du bliver nervøs, når du står der midt på kørebanen og hesten ikke vil hverken det ene eller det andet.
Jeg ville sgu´ også blive panisk ved tanken om en bil med 100 km i timen, og en hest der ikke vil gå!
Og når du bliver panisk, så bliver hesten utryg og så er I begge godt på vej mod yderligere problemer.

[i:133bbcbfed]Jeg håber på, at det med hjælp fra andre måske med tiden vil lykkes for os at blive gode venner og skabe gensidig tillid til hinanden. [/i:133bbcbfed]
Du virker ihvertfald til at være indstillet på det :askepot:

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
User avatar
belmont
Posts: 341
Joined: Fri 29. Feb 2008 21:25

Begynderhest?

Post by belmont »

en hel anden ting har du overvejet at kombinere klikker træning med at indtallere grundsignalerne? måske kan det bygge et godt forhold blandt jer at lave andet end ridning og inlæring af signaler mange hest blir nemmere når man leger med og lære dem right from wrong når nu hesten er møgforkælet fra tid ejer og reagere på godbider er klikker træning måske ikke en hel dum ide???
save a horse ride a cowboy ;-)
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Begynderhest?

Post by KatieKat »

[quote:a0fe51317e]KatieKat: Du er godt nok tålmodig, men hatten af for det. Jeg har ikke nogen problemer, når jeg rider hesten. Det er selve håndteringen fra jorden, der er problematisk. God ide med at finde mig en guru...., men hvem valgte du at følge? [/quote:a0fe51317e]
Mange tak, men jeg synes nu egentlig ikke at jeg er specielt tålmodig. Jeg har det bare sådan at hvis jeg ikke kan styre min hest fra jorden, så synes jeg at det er en rigtig dårlig idé at sætte mig op på den hvor jeg (som nybegynder især) har endnu mindre kontrol og desuden sætter mig selv i fare.
Når du skriver:
[quote:a0fe51317e]Ja, jeg stoler ikke på hesten. Ved ikke, hvor jeg har hende henne desværre, hvilket resulterer i, at jeg er bange for hende, når jeg skal trække med hende. Hun kan helt sikkert mærke det, men min nervøsitet er svær at skjule desværre. [/quote:a0fe51317e]
kan jeg slet ikke forstå at du tør sætte dig derop. Jeg havde ikke skulle have noget klinket. Jeg vil stole på min hest fra jorden inden jeg sætter mig op. Især fordi jeg jo netop er nybegynder.

[quote:a0fe51317e]Skal helt sikkert have gang i noget horsmanshipundervisning!! [/quote:a0fe51317e]
Det lyder som en god idé i mine ører. Jeg følger Parellis program fordi det er nemt at gå til og nemt at forstå og for mig virker det. Langt det meste af level 1 handler netop om håndtering fra jorden, lederskab og sikkerhed.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
jolly
Posts: 12
Joined: Tue 22. Jul 2008 21:28

Begynderhest?

Post by jolly »

Atengstedt: Det kan godt være, at hun er angst..det skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed? Jeg opfatter det bare anderledes.
:-?

LeneGranat: Jeg er selvfølgelig åben for forslag...ellers ville dette indlæg være spildt.
Kritik bør man være klar til at modtage, når man laver et hvilket som helst indlæg. Der er så mange forskellige meninger, at man aldrig kan gøre det rigtige i alles øjne/ører.
:ked:

June: Jeg vil forsøge lige så stille at spørge naboen lidt omkring deres opstaldningsbetingelser og så vurdere det derfra. Dernæst så evt. tage mod til at få talt med nuværende opstalder om mit problem.
Jeg bruger utrolig meget min stemme og er meget opmærksom på at skælde ud med det samme og kort efter rose, når hun så gør det rigtige - giver hende et klap.
:randis:

Glory: Jeg vil som sagt til June starte med at spørge naboen om deres opstaldningsbetingelser og så vurdere det derfra. Hvis det lyder fornuftigt, må jeg tage mig sammen og tale med nuværende opstalder stille og roligt.
Jeg tror egentlig heller ikke på, at det vil gøre nogen forskel først at flytte den om nogle mdr. – måske det så blot gør det værre?
Det vil helt sikkert løse en stor del af problemet, da jeg så vil få en mere sikker omgang med hesten uden at skulle ud på en vej.
:-)

belmont: Jeg har hørt lidt om klikkertræning – det er da noget, jeg vil overveje. Måske en del af løsningen, da hun jo som sagt reagerer på godbidder = et klik.
:mikkel:

KatieKat: Jeg har ingen problemer med at ride på hende og er ikke nervøs for at sætte mig op på hende. Hun kan indimellem forsøge at tage røven på mig og vende den anden vej, men hun er styrbar og sød og er aldrig bare løbet med mig, når jeg først sidder deroppe og rider hende.
Jeg vil prøve at undersøge, om jeg evt. kan låne lidt på bib. af Parelli. Det skal, som du skriver, være til at gå lige til = være til at forstå.
:britta:
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Begynderhest?

Post by annetteB »

[quote:fc7161abca]Atengstedt: Det kan godt være, at hun er angst..det skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed? Jeg opfatter det bare anderledes. [/quote:fc7161abca]

Faktisk tror jeg, at hvis du prøver at se på problemet som angst, så vil løsningen for det første blive en HEL anden en hvis problemet var "hun prøver at tage pis på mig" eller "hun vil dominere mig" - og jeg tør endda vædde en tier på, at en løsning skræddersyet til "problem angst for separation" kommer til at FJERNE problemet og ikke bare ændre det.
:ide:

For at give dig et eksempel, kan jeg nævne at en af vore ponyer i "sit tidligere liv" og et par gange her hos mig osse er blevet læsset ved at to mand høj spændte et reb bag haserne på ham og hev ham ind.

Han var nemlig "ikke en skid bange" for at komme i traileren - han "ville bare ikke" og "tog pis på folk" ved på yderst irriterende vis at stå som en stenstøtte halvvejs oppe på rampen istedet for at falde i sved, kaste sig hysterisk baglæns ned af rampen eller løbe skrigende derfra og aldrig komme igen, som enhver jo ved at ordentlige heste gør, når de er bange.

Men han VAR bange. Og han er det for så vidt stadigvæk, hvis han skal køre alene. Men nu går han ind. Han kan læsses af én mand, og det tager max. 10 minutter.
Han fortæller på alle måder pånær tale, at han ikke kan lide det - men han går ind fordi vi beder ham om det.
(og fordi han har lært noget med at bakke og gå frem og gå til højre og til venstre :linski:)

Og hold da kæft hvor vi roser ham for det - og når det overhovedet er muligt, så får han sin ven med.
:-)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
jolly
Posts: 12
Joined: Tue 22. Jul 2008 21:28

Begynderhest?

Post by jolly »

Det kan godt være, at det vil hjælpe mig at tænke anderledes. Måske hun virkelig er angst - jeg ved det ikke med sikkerhed.
Da min hest skulle i trailer, stod alle også omkring mig og sagde, at den hest er sgu ikke en s.... bange. Hun er bare stædig og tager pis på dig! Det er så utrolig svært, fordi man hele tiden hører forskellige meninger. Og måske? indimellem vælger at lytte til de forkerte mennesker.

:randis:
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Begynderhest?

Post by annetteB »

[quote:a7e6a4d959]Det kan godt være, at det vil hjælpe mig at tænke anderledes. Måske hun virkelig er angst - jeg ved det ikke med sikkerhed.[/quote:a7e6a4d959]

Næ, vi kan jo aldrig vide den slags med sikkerhed, det forbliver gætværk uanset hvad.
:ked:

Dét jeg vil frem til er, at når man anskuer problemet som at hesten er BANGE for at gøre dit eller dat (hvor åndssvagt det end kan synes fra vores synsvinkel) så fratager vi samtidig hesten "ansvaret" for de handlinger den begår - i modsætning til, hvis vi mener den gør dette eller hint for at "tage pis på os", eller for at "dominere os" eller "fordi den er skide stædig og bare ikke vil" - og dermed bliver problemets løsning osse en helt anden.
:-)

(og i rigtig mange tilfælde endda osse væsentligt BEDRE! :linski:)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply