Begynderhest?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Begynderhest?

Post by Ane »

Jeg er også enig med atenstedt :-)

Hvis du vil have hjælp - og det synes jeg du skal, ikke fordi jeg ikke tror du kan træne det væk selv, men fordi det går SÅ meget hurtigere med noget hjælp (jeg taler af erfaring), så synes jeg du skal ring til Tine Sørensen: http://www.horsemind.dk

Hun er sød og hun er dygtig og hun kan give dig de værktøjer du behøver. Hun og jeg har forvandlet min hest fra totalt trailerskræk (minimum 2 timer og totalt angst hest) til at vade lige op og være afslappet i situationen.

Held og lykke med træningen :-)

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Begynderhest?

Post by CXEC »

Du kan også rette henvendelse til Tina Marquard Jensen http://www.hesteforstand.dk/ Hun er rigtig dygtig. Held og lykke emd at få vendt monstret til et brugbart ridedyr.
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Begynderhest?

Post by MetteboDeluxe »

Nu var jeg simpelthen nødt til at forlade min foretrukne Firefox og logge på Explorer så jeg kunne svare på det her indlæg..

Det lyder nemlig fuldstændig som min gamle fjordhoppe.. Super rolig, kold overfor trafik.. og også hun havde lært at hun skulle stole på sig selv only..
Det tog mig én gang horsemanship efter et kursus i samme, så var hun den skønneste lykkeligste hest. De er altså klogere end mange andre heste.. Hun elskede når jeg satte mig igennem ind i mellem, altså bare markerede at jeg mente det når vi skulle stå stille for eksempel. Det var aldrig nødvendigt at være hård overfor hende. Hun havde en uvane med at smånapse i alt og alle.. Det gik dog kraftigt over da jeg greb nogle elever i at fodre hende med godbidder og jeg fik dem forklaret at det fik hende til at bide, men at de gerne måtte give hende i krybben :ehj:

Min bedstemor endte med at have helpart i hende og de hyggede sig begge indtil Janni (min guldpony) desværre døde for nogle år siden.

Som de andre skriver.. Få noget hjælp.
* Kendt for :mettebo: *

* G
jolly
Posts: 12
Joined: Tue 22. Jul 2008 21:28

Begynderhest?

Post by jolly »

Tusind tak for alle Jeres svar. Jeg vil forsøge at svare tilbage til hver enkelt af Jer.

KatieKat: Du er godt nok tålmodig, men hatten af for det. Jeg har ikke nogen problemer, når jeg rider hesten. Det er selve håndteringen fra jorden, der er problematisk. God ide med at finde mig en guru...., men hvem valgte du at følge?

Atengstedt: Jeg er godt i gang med at lære hesten grundsignalerne. Øver dem mange gange, når jeg trække med hende. Hvis hun så ikke stopper på stedet, får jeg hende til at bakke tilbage osv. Jeg forsøger ihærdigt at være meget konsekvent, men det er svært, når hun pludselig bare vil noget helt andet og drejer omkring og løber...grr....
Mht. dine punkter:
1. Jeg kan ikke se, hvordan hun kan være usikker på, hvad jeg vil med hende, når jeg henter hende på folden? Hun er dog helt sikkert indimellem lidt signalforvirret, når jeg rider hende, men det er dog ikke på ridebanen, at jeg har problemer med hende.
2. Hun er ikke bange for at forlade flokken, men hun er førerhesten og jeg tror, at hun har det meget dårligt med ikke at have overblik over sine heste under sig, når hun bliver ført væk fra dem, hvilket også skaber problemer.
3. Jep...belønning fik hun af tidligere ejer hele tiden. Tiggede med forbenet og fik gulerødder. Fik gulerødder, når hun skulle hentes ind fra fold. Fik stort set hele tiden en belønning uden at have gjort sig fortjent til den. Jeg har valgt kun at give belønning efter vi har været ude og ride.
Hvis det hele skulle ende med, at jeg må opgive, så vil jeg helt klart skrive i salgsannoncen, at den kræver en rytter, der til tider formår at sætte sig i respekt.

Smukke-ped: Nej den hedder ikke Jolly og er ikke fra Nordjylland.

Glory: Ja, jeg stoler ikke på hesten. Ved ikke, hvor jeg har hende henne desværre, hvilket resulterer i, at jeg er bange for hende, når jeg skal trække med hende. Hun kan helt sikkert mærke det, men min nervøsitet er svær at skjule desværre. Jeg har talt med naboen til opstaldningsstedet om at få en person ud og hjælpe mig med noget horsemanship. Hun har vist ferie nu, men måske det ville kunne hjælpe mig fremover med en times undervisning af hende en gang imellem.
Det er absolut ikke en holdbar situation for mig, hvis det ikke går fremad med tiden. Jeg har dage, hvor jeg tager hjem fra hesten, og det bare er gået rigtig godt, men så har jeg også dage, hvor jeg er grædefærdig, når jeg kommer hjem. Det er absolut lige nu til stor frustration aldrig at vide, hvordan besøget hos hesten ender (starter).
Jeg har søgt efter en hest, som skulle kunne håndteres af en urutineret rytter som mig, og jeg er derfor så utrolig ked af at ende op med en så viljestærk hest, som jeg har svært ved at magte.
Jeg er startet for et par år siden med at gå på rideskole og suppleret med privatundervisning, hvilket jeg har fået rigtig meget ud af. Har også haft part i en hest og hjulpet til i pasning og pleje af 3 heste på et landsted. Jeg har virkelig gjort en stor indsats forinden. Jeg er startet som voksen med at ride, og det kan jeg ikke lave om på desværre.

Lone: Jeg skulle måske nok ha været mere opmærksom på de små situationer, der opstod hos sælger. Det er noget, som jeg efterfølgende har tænkt tilbage på. Hesten var ejet af en ung pige, som trak den med en hingstekæde. Den løb af sted med hende nogle gange, som da dyrlægen kom og skulle lave handelsundersøgelse. Den blev konstant fodret med godbidder, gulerødder uden grund og selv, når den tiggede sig til dem.
Mht. at gå på rideskole, så er jeg som nævnt ovenfor selvfølgelig startet der og har haft suppleret med privat undervisning og hjulpet til på et landsted. Jeg synes virkelig, at jeg har gjort et godt forarbejde. Jeg har også haft part i en hest, hvilket gik udmærket.
Mht. at flytte den til et andet sted, hvor jeg ikke skal trække den ud på vejen, så har jeg overvejet dette. Jeg har bare det problem, at hesten nu er flyttet 2 gange på bare 7 uger. Jeg havde først valgt et privat sted, men der nåede den kun at stå i 3 uger, da de så ”pludselig” fandt ud af, at de havde for mange heste opstaldet og for lidt græs..grr...
Hesten har så nu stået nuværende sted i ca. 4 uger og er faldet rigtig godt til i flokken. Jeg har dog muligheden for at vælge opstaldning hos naboen, hvilket bare ville være super for mig!! Der har de ridebane på stedet, og jeg skal ikke ud på vejen og trække med hesten. Jeg synes dog, at det er syndt for hesten at flytte den igen allerede, og også lidt tarveligt over for min nyværende opstalder?

Lisbeth Sejberg: Godt klaret af din datter.

Nina: Hæ..sjovt at høre din historie om fjordheste. Ja...det burde ikke være nogen sag bare at flytte en hest fra folden til en anden...men det kan f....volde problemer.
Heldigvis er min hest ikke aggressiv. Bider og sparker aldrig gudskelov for det! Men hos tidligere ejer var hun også vant til at få gulerødder hele tiden...det er jeg ved at vænne hende fra og giver kun efter træningen.
Jeg har også haft situationer, hvor de 2 andre opstaldere trak deres heste ud på tur og min skulle stå tilbage på folden....hold da k... Det ville hun ikke finde sig i og var flere gange ved at bryde ud fra folden. Når jeg så kom og selv ville trække hende ud, løb hun af sted med mig og ville ikke stå stille ved opsadling. Har været ved at trampe på mig, mase mig...rive sig løs og sikkert løbe ad H.. til.
Endnu en god start på en ridetur -not.
Jeg har også oplevet, at erfarne hestefolk skulle hjælpe mig med at læsse hesten i trailer, da hun selvfølgelig heller ikke vil dette. De mente ikke, at det var noget problem, men de blev klogere. De måtte også opgive at få hesten i trailer desværre....og krybe til korset.
Jeg er glad for, at du lige skriver, at det godt kan lade sig gøre med tålmodighed at opdrage kræet.

LeneGranat: Jeg vil forsøge at få en underviser ud i horsemanship. Naboen til opstaldningsstedet har selv haft god gavn af det.

Ane: Tak for linket til Tine Sørensen. Vil lige prøve at undersøge naboens underviser først. Men hvis hun ikke har tid, så måske Tine har.

Céleste: Også tak for dit link til evt. hjælp.

MetteboDeluxe: Jep. Kun stole på sig selv. Det lyder som min fjordhest! Det er rart at høre, at jeg måske kan få hurtig hjælp via horsemanship. Måske der er håb forude...Det skal helt sikkert prøves.

_______
Til alle: ......Øj..det blev langt!!!
Jeg har stadig lidt mod tilbage og ønsker virkelig ikke bare at give op. Jeg er faktisk også selv stædig anlagt. Jeg må forsøge at være lidt mere tålmodig, konsekvent og passe godt på mig selv. Håber det går fremad! Skal helt sikkert have gang i noget horsmanshipundervisning!!

:ehj:
vicky02
Posts: 830
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:53

Begynderhest?

Post by vicky02 »

Jolly....
Hvor på sjælland bor du?
User avatar
Ms Strangefield
Posts: 1561
Joined: Thu 28. Feb 2008 16:29

Begynderhest?

Post by Ms Strangefield »

[quote:9e4c4992c0]LeneGranat: Jeg vil forsøge at få en underviser ud i horsemanship. Naboen til opstaldningsstedet har selv haft god gavn af det. [/quote:9e4c4992c0]

Jeg får det halvskidt når jeg hører ordet "horsemanship". Mest fordi det er sådan et forvansket ord efterhånden. En ordentlig hestetræner, med god faglig baggrund, er meget bedre i min verden.

Jeg synes Tine og Tina er to RIGTIG gode forslag.

Hvem er naboens "horsemanshiptræner"?
http://thehorrorhorseshow.blogspot.com
jolly
Posts: 12
Joined: Tue 22. Jul 2008 21:28

Begynderhest?

Post by jolly »

Jeg har ikke fået navnet på deres træner. Vil høre dem ad, når jeg tager derud, hvad hun hedder, og om jeg evt. kan få tlf.nr. på hende.

:mikkel:
User avatar
Glory
Posts: 1472
Joined: Sun 9. Jul 2006 11:36

Begynderhest?

Post by Glory »

[i:8c1c7ec0a3]Jeg er startet som voksen med at ride, og det kan jeg ikke lave om på desværre. [/i:8c1c7ec0a3]
Hvilket jeg ikke ser som et problem overhovedet - du kan sagtens nå det alligevel!!
Min mand begyndte også først med heste i en voksen alder, og han omgås dem nu som om han aldrig har lavet andet, og kører selv travløb.
Men man er nødt til, at ha´ noget opbakning i starten - især hvis man, som du, står med en hest, hvor bare en enkelt ting går skævt.
Det er svært for en urutineret hesteejer, at vende situationen igen uden hjælp, hvis man er blevet utryg ved hesten i en given situation (ja, det kan det sgu´ også være for selv en rutineret hesteejer!)

Det lyder jo som om, du har de helt rigtige forudsætninger :askepot: , og at du ikke bare er en af dem som tror, at de er klar til egen hest efter 3 undervisningstimer på en rideskole.

Jeg synes, at du skal flytte hesten til naboen du nævner. Selvfølgelig er det ikke optimalt, at hesten bliver flyttet så mange gange på kort tid, men hvis forholdene hos naboen, på sigt gør at du og hesten har bedre forudsætninger for at lykkedes, så synes jeg at det er værd, at ta´ den lille downside med.
Jeg synes ikke, at du skal tænke på om det er tarveligt overfor nuværende opstalder - du skal udelukkende tænke på, hvad der fungerer bedst for dig selv og din omgang med hesten.
Og hvis der så evt. er mulighed for lidt hjælp og støtte hos denne nabo, så ville det være helt optimalt - for jeg tror, at du skal ha´ en hjælpende hånd et eller andet sted fra, til lige at komme ovenpå igen og få løst den kontrovers der er opstået mellem dig og hesten.
Men det ved du jo også selv kan jeg fornemme.

Du er selvfølgelig også nødt til, at gøre op med dig selv, om du virkelig vil denne hest, eller om du er blevet så utryg ved den, at du ikke sådan 100% har lyst til at fortsætte.
Jeg synes ikke, at det er nogen skam at erkende, at det måske ikke lige var den hest man drømte om - alle kan ta´ fejl, og der er tonsvis af flinke og omgængelige heste på markedet.
Og ja ja, selvfølgeligt er det synd bare at sende lorten videre og det er et levende dyr osv. osv. , men livet er bare for kort til en hest som man ikke er tryg ved, og som man ingen rigtig glæde har af.
Men hvis du ellers er glad for hesten og gerne vil beholde den, så er jeg sikker på, at med lidt god hjælp, så er problemet ikke større end det kan løses.

Al mulig held og lykke med det!

Pia
God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, the courage to change the things I can, and the wisdom to hide the bodies of the people I had to kill because they annoyed me.
Lisbeth Sejberg

Begynderhest?

Post by Lisbeth Sejberg »

[quote:959201cf7a]Men jeg får altså tics i øjenkrogene når folk skriver "banket det ind under den tykke pandelok" og deslige. [/quote:959201cf7a] ........ den var også lige til at misforstå Lene, for jeg mener absolut ikke banke sådan bogstaveligt.

"At få noget banket ind" skulle betyde: Ingen har brugt den fornødne tid til, at få hesten lært det elementære i god opførsel. Altså at bruge tid på at øve, øve og atter øve det med hesten, ind til den gør det, man beder den om.

Jeg tror også, at mange har forkerte forventninger til en fjordhest. En velreden en af slagsen kan sikkert sagtens være en god begynderhest, men en der har fået smag for selv at sætte dagsordenen, kan blive en træls oplevelse for rytteren og i manges øjne give et billede af, at fjordhesten er et stædigt og egenrådigt asen.
Mvh. Lisbeth
jolly
Posts: 12
Joined: Tue 22. Jul 2008 21:28

Begynderhest?

Post by jolly »

Hej Glory

Ja, jeg synes selv, at jeg har gjort et godt forarbejde, og jeg vil MEGET gerne have hjælp fra erfarne hesteejere, da jeg godt er klar over, at der er utrolig meget at lære for mig.
Mht. at skifte opstaldningssted så vil jeg virkelig gerne dette, da det vil gøre det lettere og mere sikkert for mig i dagligdagen. Jeg er dog desværre så p..... konfliktsky, at jeg allerede nu sidder og er nervøs for, hvad min nuværende opstalder så vil sige til det....
Jeg vil kunne få rigtig meget hjælp på nabogården, hvilket jeg dog også har fået det nuværende sted - super mennesker. Naboerne har allerede hjulpet mig utrolig meget.
Jeg tror, at jeg lige så forsigtigt vil prøve at høre dem ad, hvad de tager for opstaldning, og om hvad de siger til at få min hest opstaldet. Hvis jeg vælger at ville flytte hesten, er det så bedst at vente et par mdr. eller bare springe ud i det og gøre det med det samme?

Hvis det simpelthen viser sig, at det bare går mere og mere skævt ml. os, vil jeg ikke have dårlig samvittighed med at sælge hesten videre, da hun er en sød hest, der dog bare skal have en rytter, der formår at sætte hende på plads, når det er påkrævet.

Jeg håber på, at det med hjælp fra andre måske med tiden vil lykkes for os at blive gode venner og skabe gensidig tillid til hinanden.
:elsk:
Post Reply