Er dyr vigtigere end mennesker?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Nina
Posts: 2289
Joined: Sun 25. Dec 2005 23:41

Er dyr vigtigere end mennesker?

Post by Nina »

JEG ville have svært ved at vælge! MEGET svært!!!

Det hele kommer jo an på situationen!

Jeg blev engang spurgt om det samme - mht. - hvis vi var ombord på Titanic - eller lignende skib ..

Hvem ville jeg vælge at redde???

Tjaaa ....

Jeg ved det ikke!!!

Jeg tror nok - uden at vide det med sikkerhed - så vile jeg i en nøgtern situation nok vælge at redde dem - der havde mindst mulighed for at redde sig selv - dyr eller mennesker.

Men - hvornår er man nøgtern i en krisesituation?

Hvornår kan man vælge mellem de højst elskede?

Og kan de "sidste" reddede nogensinde tilgive een - hvis man ikke valgte DEM først?

Puuha! ...

Dét er sq en svær een!

Jeg må indrømme - at da jeg sidst blev stillet over "Titanic-spørgsmålet" - så valgte jeg katten. *s*

Men han var nu heller ikke nogen, som jeg bor sammen med - eller regner med at komme til det.

Og jeg stoler på - at han nok ville finde en udvej alligevel - med eller uden mig.

Venlig hilsen
Nina
PS - jeg har ikke nogen børn.
Jhez
Posts: 49
Joined: Sat 1. Mar 2008 13:03

Er dyr vigtigere end mennesker?

Post by Jhez »

[quote:f45cbfcbe5="aribeth"]Jeg husker også godt den tråd du skriver om Helle, jeg synes det er chokerende og uhyggeligt at folk kan tænke mere på dyrs velfærd end hvordan deres medmennesker har det.
Dette er selvfølgelig ikke ens betydende med at man skal se stort på manglende dyrevelfærd.

Katrine[/quote:f45cbfcbe5]

Faktisk var det ikke den tråd, jeg tænkte på. Næh, det var en eller anden debat om pels eller ej, der fik mig til at tænke - ikke for første gang - at der er altid fanatiske dyrefrelsere, der er klar med bål og brand, hvis ikke dyr bliver behandlet BEDRE end mennesker.

Ped: Man kan ikke forsikre sig ud af mangel på omsorg. Økonomien kan man muligvis sikre, så meget det nu kan lade sig gøre (og der er sket meget indenfor forsikringer indenfor de sidste par år), men hvor bliver det menneskelige af?

Jeg bor i en boligblok, en del af et "slum" boligkvarter. Her er alle sig selv nok - jeg ligeså. Der er så meget udskiftning i beboerne at jeg kun kender fornavn på enkelte i samme opgang.

Er betonblokke med bur-lejligheder ikke imod en eller anden paragraf i dyreværnsloven?

:ehj:
Hj
Lone

Er dyr vigtigere end mennesker?

Post by Lone »

Den slags debatter er altid noget uforståelige for mig - at man sætter tingene op på den måde.

Jeg kan godt forstå, at man kan føle sig alene og omsorgssvigtet i dagens danmark - og mangle menneskelig indgriben og kontakt.
At man ønsker at nogen ville banke på og spørge hvordan man har det osv - for der er rigtig mange der er alene.

Men "de andre" har da ikke foretaget et valg mellem, at yde andre omsorg og yde omsorg til deres dyr?
At man bruger mange penge på behandling af ens dyr - er da ikke et fravalg af at hjælpe andre mennesker, der lider nød?
Det er bare et udtryk for et økonomisk overskud, som giver en mulighed for dette.
Vi har institutionaliseret hjælpen til andre mennesker - og samtidig har vi accepteret nedskæringer osv.
Det er vel ikke meningen af hjælpen og støtten til andre skal ligge hos den enkelte - således at vi skal foretage direkte indbetalinger for at naboen kan få psykologhjælp?
At vi skal vælge mellem hunden og naboens velfærd?

Der er da nødvendigt at skille tingene ad.

Velfærd og mulighed for relevant hjælp i påkrævede situationer har måske ikke længere et acceptabelt niveau i dagens danmark.
Den problemstilling skal, i et demokratisk samfund, løses ved at afgive sin stemme, dér hvor det ville hjælpe.
Alternativt beslutte at vi vil have et samfund, hvor folk skal være afhængige af velgørenhed og direkte hjælp fra menneske til menneske.
Det må man jo afgrøe med sin samvittighed og politiske overbevisning.

Debatten her er noget hykleri.
Der er ingen af indlægskriverne, der hver måned lægger de penge fra, som de skal bruge til at leve for og dernæst går ud og fordeler resten til de hjemløse, eller naboen eller Felsens Hær.

Vi har dyr, biler, ferierejser, overforbrug - allesammen.
Der er ingen der fravælger en pose foder til hesten idag, fordi de på vejen til foderforretningen går forbi en fyr uden bolig, eller et barn uden psykologhjælp.
Og det skal vi jo heller ikke - det skal vi jo sørge for via vores stemme til valgene.

Derimod kan vi tale om, hvorvidt vi "kommer hianden nok ved" - og hvordan vi løser det problem.
Vi kan sagtens påtage os alle andres problemer og føle os globalt skyldige, fordi nogen har det ringere end os selv - eller vi kan beslutte hver for dig, hvor og hvordan vi kan gøre en forskel - eller lade være.

Jeg yder omsorg til mine dyr. Det betyder ikke at mængden af min omsorg bliver mindre, således at jeg ikke kan engagere mig i menensker.
Måske bliver den endda større, i min bevidsthed og i min veden bliver der mere kærlighed og omsorg, joo mere man bruger af den - iøvrigt træner man børns evne til at give omsorg ved at give dem dyr at tage sig af - og dermed deres evne til at give noget til andre menensker.

Jeg giver ikke mine foderpenge til de hjemløse i København - det er ikke mit personlige problem og jeg vil ikke acceptere den drejning der er i samfundet, at det er den enkeltes problem at sørge for naboen.
Det er et systemisk problem.

Hvis jeg ser nogen mennesker der vantrives vil jeg da reagere på det i det omfang jeg kan - men jeg går på gaden hver dag uden at tage mig af folk, der sover på bænken.
Omsorgen rammer jo dem, der på en eller anden måde , er i ens nærhed, som man får øje på, som er i ens "cirkler".
Sådan er det jo for alle.

Og man har jo osse et ansvar for sig selv.
Man har jo et ansvar for at tage sig så meget af sig selv, at man har relevante kontakter til andre, så man kan modtage den omsorg man har brug for - eller arbejde med det faktum at man rent faktisk er helt alene - og gøre noget ved det.

Jeg har valgt et jobområde, hvor jeg derudover kan gøre en forskel for andre - og det gør jeg osse.
Det forøger min livsglæde, men jeg bilder mig da ikke ind at jeg gør en forskel, der er særlig synlig i den store sammenhæng - det er i et meget lille mikroperspektiv - og bedre kan jeg ikke gøre det.

I andre - I kunne jo melde jer ind i nogle af alle de frivillige organisationer - jeg ved at fx psykiatrifonden mangler frivillige telefonpassere - eller andre organisationer - istedet for at bruge tid på at diskutere hvorvidt I vile redde katten eller naboen ved en brand......
Hvem af os ved det, førend vi står i situationen?

Vi kunne osse alle vælge at foretage en indsamling til psykologhjælp til et trængende barn, eller besøge en ensom eller overveje, hvordan systemet kan være skruet sådan sammen at omsorgspersonerne kan blive så udbrændte, at de ikke orker andre mennesker mere?

Anja: du vælger da ikke at give hele dit overskud til de nødlidende - gør du?
Går du ikke i byen, holder hest ( elelr halvpart), tar til Jylland, køber tøj, planter til kolonihaven?
Vel gør du så.
Dybest set ved du jo godt, at problemet er systemisk og ikke individets.
Og så må du bruge din empati, synes jeg, i denne tråd, istedet for at dømme folk
[quote:56c3d85ff7]Ja, fx. mens du prøvede at fange en desperat kat... Det ændrer stadig ikke på at du grundlæggende er temmelig ligeglad med mennesker du ikke kender, eller er det bare dem du ikke kan lide?
[/quote:56c3d85ff7]
Nu taler du jo til et menneske, som ofte i trådene skriver at hun har tilbragt sit arbejdsliv med at bekæftige sig med de socialt udsatte.......

Når jeg læser denne tråd så kan jeg få øje på to personer, som i min tolkning er omsorgsmanglende - eller det læser jeg mellem linierne.
Måske tager jeg fejl, det ved de kun selv.
Men jeg kunne jo vælge at spørge dem om deres indlæg herinde dækker over mangler i deres liv og om de gerne vil have at jeg engagerer mig i dette.
Det kan vi jo alle vælge - men hvem af os gør det?
Jeg gør ikke, fordi jeg ikke ved om min tolkning er korrekt og folk kunne føle sig stødt og trådt på, hvis jeg pludselig skrev til dem, at sådan så jeg det og føle sig invaderede af en helt udenforstående.
Man må selv bede om hjælp.
Jeg vil gerne hjælpe den enkelte, hvis de har brug for det og ønsker min hjælp.

Men jeg skal stadig bruge penge på foder idag.
Lone

Er dyr vigtigere end mennesker?

Post by Lone »

Jeg har tydeligvis brug for hjælp til at rette alle slåfejlene :hhansen: - hvem vil hjælpe med det?
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Er dyr vigtigere end mennesker?

Post by Anja »

Selvfølgelig gør jeg ikke det Lone, men jeg hjælper folk efter hvad jeg kan magte i min situation.

Det der pisser mig af, er at det garanteret er narkomaner eller alkoholikere eller andet "skrald" der henvises til, hvilket det ikke behøver at være.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Er dyr vigtigere end mennesker?

Post by annetteB »

[quote:616b8b8c87]Jeg har tydeligvis brug for hjælp til at rette alle slåfejlene - hvem vil hjælpe med det? [/quote:616b8b8c87]

faktisk prioriterer jeg i en given krisesituation altid mit dyrs velfærd over et for mig ukendt menneskes ditto...så desværre, du må sejle din egen sø med alle dine stavefejl: jeg skal rette hundens fristil.
:hhansen:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Lone

Er dyr vigtigere end mennesker?

Post by Lone »

[quote:a2ea7efdcf]Det der pisser mig af, er at det garanteret er narkomaner eller alkoholikere eller andet "skrald" der henvises til, hvilket det ikke behøver at være. [/quote:a2ea7efdcf]

Garanteret? Spørg dog, hvis du er i tvivl?

[quote:a2ea7efdcf]Selvfølgelig gør jeg ikke det Lone, men jeg hjælper folk efter hvad jeg kan magte i min situation.
[/quote:a2ea7efdcf]

Gør du nu det? Bruger du al det du ikke skal bruge til husleje og mad til andre? Køber du ikke overflødige ting ( har du fx ikke mere tøj end du har brug for - i virkeligheden?)?
Det gør jeg - det tror jeg også du gør.
Det gør de fleste af os.



[quote:a2ea7efdcf]faktisk prioriterer jeg i en given krisesituation altid mit dyrs velfærd over et for mig ukendt menneskes ditto...så desværre, du må sejle din egen sø med alle dine stavefejl: jeg skal rette hundens fristil. [/quote:a2ea7efdcf]
Jeg er da ikke ukendt for dig? Jeg har endda spist din cheesecake og brudt dit brød.....
Ville du vælge at redde din hunds fristil fremfor at høre mine klagesange over - hvad jeg nu plejer at klage over?
Nu gør du jo en dyd ud af være forhærdet - jeg kan da bevise, at du har engageret dig i latterlige ting jeg havde at jamre over?! UDEN at henvise til at du skulle varetage din hunds behov først!
(men den havde vel osse travlt med at passe sine bilridser :ondgrin: )

Øv Atengstedt! Du lyver jo bare for at få det sidste ord!!!! :jeanie: :jeanie: :jeanie:
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Er dyr vigtigere end mennesker?

Post by Stimata Doamna »

Jeg tror faktisk ikke, at man kan give et helt ærligt svar på spørgsmålet, inden man har været gennem situationen. Jeg aner ikke, hvordan jeg ville reagere, og gudskelov har jeg heller ikke været nødt til at forholde mig til det.

Der hvor vi bor, har vi et meget godt fællesskab, og vi kender hinanden rimeligt godt. Det er da meget fedt, men det betyder ikke, at jeg kan lide alle lige godt :-)
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Er dyr vigtigere end mennesker?

Post by Anja »

[quote:1d08f30537]Gør du nu det? Bruger du al det du ikke skal bruge til husleje og mad til andre? Køber du ikke overflødige ting ( har du fx ikke mere tøj end du har brug for - i virkeligheden?)?
Det gør jeg - det tror jeg også du gør.
Det gør de fleste af os.[/quote:1d08f30537]


Sådan noget pjat Lone, man skal sgu da ikke donere alle sine penge til de fattige eller mindre bemidledefor at gøre en forskel.

Udover det, så ejer jeg jo ret beset intet... For meget tøj, mnaaaa måske, jeg har dog lige sendt en del til gadebørn i peru og min lillesøster mener bestemt at mit klædeskab er mangelfuldt (det synes jeg så ikke) :ehh:

MEN, jeg vender ikke ansigtet væk når en hjemløs spørger efter en skærv, eller går udenom mennesker der ligger på gaden og har det enten dårligt eller umådeligt godt.

Jeg synes ikke alkoholikerne på bænken er klamme, jeg vil gerne bruge lidt af min tid på at tale med dem (man kan næsten heller ikke undgå det i sydhavnen).

Jo, jeg bruger overflødige penge, det ville være løgn at nægte det, jeg går til koncerter, drikker gerne vin og rejser også engang imellem.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Er dyr vigtigere end mennesker?

Post by Stimata Doamna »

[quote:22547b1039]men den havde vel osse travlt med at passe sine bilridser[/quote:22547b1039]

Det er vel førnævnte fristil, den har kradset ned? Hunde er ikke så veludviklede, de er kun på stadiet lige efter at hugge runer i sten :viben:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Post Reply