Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by KatieKat »

[quote:83789e572c]Selvom hesten så skulle sendes tilbage, så er det jo ikke ens betydende med at den vil blive dårligere behandlet der.... [/quote:83789e572c]
Næh, men nu fortæller Spliffen jo at det ikke er første gang at den er solgt videre uden at det er fortalt at der er noget galt med hesten. Jeg kan ikke forestille mig at det er særlig godt for en hest med et dårligt ben være kastebold mellem sælger og en række ryttere som ikke ved at der er noget galt med hesten og derfor behandler den som om der ikke var noget galt.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by Stutteri Highmoor »

[quote:8da6de3dfc] ryttere som ikke ved at der er noget galt med hesten og derfor behandler den som om der ikke var noget galt. [/quote:8da6de3dfc]
Men det er jo ikke sikkert at musen har haft eller nogen sinde får nogen betydning! Hun skriver jo, at den ikke reagerer på en bøjeprøve, så kan den jo også rides uden særlige hensyn!

Så længe hesten passes og plejes, er det vel lige meget om det er hos den ene eller anden. At den bliver flyttet nogle gange kan i bund og grund, vel ikke værre end at være afsted til weekend stævner.

hilsen Belinda
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by KatieKat »

Nej, det jeg snakker om er jo også hvis det viser sig at musen har en betydning. Ellers beholder Spliffen jo hesten og så er der jo ikke nogen problemer lige på det punkt.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by Stimata Doamna »

Jeg undrer mig. Jeg undrer mig over, at der stadig er mennesker

- der køber hest uden en handelsundersøgelse
- der tror, at bare fordi man kender folk, kan de ikke finde på at snyde
- der tror, at når noget er for godt til at være sandt, så er det overvejende sandsynligt, at det er sandt.
- der holder så meget af dyr, at en fejl ikke betyder noget - hvis altså prisen er rigtig
- der i ramme alvor siger, at det er timingen, den er gal med, ikke fejlen. Selv om fejlen spænder ben for alle ens planer, og det egentlig er pga. fejlen, at man føler sig snydt.

Naiviteten længe leve!!
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Lone

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by Lone »

En mus er jo ikke ensbetydende med "dårligt ben" - lad os lige slå det fast.

Hvis jeg betaler 50.000 for en hest og ved handlen får at vide, at den har en mus, så ville det under forskellige omstændigheder være helt ok - en mus´s betydning afhænger jo af placering, den fremtididge brug af hesten, størrelsen osv.

Hvis jeg derimod betaler 50.000 kr for hesten og senere får, at vide at sælger vidste den havde en mus og derfor har snydt mig, så vil jeg da føle mig svært bedraget og ønske at lade handlen gå tilbage.
Jeg ville iøvrigt aldrig købe en hest til den pris hos folk jeg ikke synes behandlede den ordentligt, så jeg ville da ikke mene at den nu automatisk ville få det dårligt, selvom den skulle tilbage.
Jeg har sgu da ikke lyst til at blive bedraget for den slags penge og derefter være romantisk omkring, at den stakkels lille musse nu var blevet reddet fra en uvis skæbne. Jeg tror da ike nødvendigvis at avlere og andre købere fluks vil behandle den dårligt - fordi den har en mus.
Vi taler jo åbenbart kvalitetshest her - så efter al sandsynlighed ville den bare blive solgt som avlshoppe - og måske let ridning.

De her folk lever af at sælge heste og så må de følge købeloven - og det ville jeg også gøre.

Hvis nu lille Musse blev købt af mig som beset og jeg senere opdagede en mus, så ville jeg efter al sandsynlighed henvende mig til sælger og få en snak om sagen.
Hvis det var en seriøs avler og musen ikke er ny, så er jeg overbevist om, at vi ville kunne nå frem til en fornuftig løsning - fx betaling af operation - og så ville jeg jo have haft hesten nogen tid og ikke ønske at skille mig af med den - altså under forudsætning af at avler var ligeså uvidnede om sagen som jeg fra starten.


Hvis jeg i morgen konstaterer at Artig har en kæmpemus - så tror jeg egentlig at jeg ikke engang ville henvende mig til avleren med kompensation for øje. jeg ville nok fortælle dem det, måske ville de så tilbyde en kompensation - men jeg ville nok anse det for at være mit problem - og måske blir det aldrig et ridemæssigt problem.
Spliffen
Posts: 25
Joined: Sun 23. Mar 2008 12:16

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by Spliffen »

Randi

Syntes du ikke der er blevet hakket nok eller? Jeg er stadig sikker på jeg bestemt ikke er det eneste menneske der kan fejle på den ene el. anden måde...


For at slå en ting fast har jeg givet langt over 50.000,- kr for denne hest, dermed syntes jeg nok i bund og grund at hun ville være en ret dyr avlshoppe, når nu hun "kun" er RDH kåret med en ok afstamning, dog uden resultater.

MEN som sagt tidligere, er hele starten af denne tråd for at høre hvordan jeg står og nej, syntes egentlig ikke jeg har pivet, som der ellers er blevet skrevet.

FOR igen jeg ahr råd til at miste alle de penge ja...!

MEN ærligt, ville det være rarest at kunne beholde hesten og så bruge den til det den, nu engang er købt til.

TROR ikke der er udtrykt nok at det er venner, der var tale om i denne sag-IKKE mine-MEN min kærestes...
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by Stimata Doamna »

[quote:6bdd5156f9]Syntes du ikke der er blevet hakket nok eller? Jeg er stadig sikker på jeg bestemt ikke er det eneste menneske der kan fejle på den ene el. anden måde... [/quote:6bdd5156f9]

Næ, det er der nok ikke - selvom denne problemstilling er blevet berørt ufatteligt mange gange i forskellige afskygninger og på forskellige fora. Mit indlæg er såmænd ikke møntet specielt på dig, men ligeså meget på alle mulige andre, der ender i samme situation. Og dem findes der så altså stadig nogen af.

Når man beder om andres mening på et debatforum (når man i øvrigt har indhentet juridisk assistance fra en advokat)… ja, så kan man vel nærmest gå ud fra, at man får folks mening. At nogle ting (med rette) er blevet sagt skal da ikke forhindre mig i at gentage dem eller at formulere dem på min måde. Hvis det er at hakke, er det da OK med mig. Men husk nu, at du bad om min mening - og du fik den :-)


[quote:6bdd5156f9]MEN ærligt, ville det være rarest at kunne beholde hesten og så bruge den til det den, nu engang er købt til. [/quote:6bdd5156f9]

Selvfølgelig, men hvis du ikke har den hest, du vil have, og du har muligheden for at lade den gå tilbage, er der vel heller ikke så meget at betænke sig på. Det er pokkers ærgerligt, hvis du godt kan lide hesten, men du må jo gøre op med dig selv, hvad det er, du vil. Ønskedrømme er en ting, realiteten er desværre ofte en anden. Sælger har muligvis ikke opført sig korrekt, men du har nu heller ikke gjort noget for at sikre dig. Det håber jeg da, at du (og mange andre) lærer af, så vi ikke får flere indlæg med samme indhold - ønsketænkning, måske en smule naivt, men det ville nu ikke være så tosset endda :-)

Det er sørgeligt, at det er blevet så svært at handle hest, specielt fordi heste betragtes som en ting (i juridisk forstand) på samme måde som en kaffemaskine. En hest købes ikke som ny i fabriksindpakning, den er som regel brugt, når man får den. Man kan ikke skille den ad for at kontrollere, at alle delene er der. Og så er det desværre sådan, at man også får nogle følelser i klemme, fordi de jo netop er levende væsener og ikke bare en maskine. Nogle heste falder man bare for, andre ikke. Det bliver det hele meget sværere af!

Jeg ville nødig sælge hest i vore dage. Man kan simpelthen blive skudt alt for meget i skoene - og risikere at få en hest leveret tilbage med tilhørende udgifter. Jeg forstår udmærket de sælgere, der kræver, at køber lader hesten handelsundersøge og røntgenfotografere. Og det er der også nogen, der har ondt et vist sted af!

Jeg håber, at du og din advokat får fundet en løsning på dit problem - og frem for alt håber jeg, at hesten havner i gode hænder (hvilket sikkert sagtens kunne være dine) og aldrig nogensinde kommer til at mærke noget til musen.
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Stutteri Highmoor
Posts: 211
Joined: Mon 22. Oct 2007 20:59

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by Stutteri Highmoor »

[quote:9bed237092]For at slå en ting fast har jeg givet langt over 50.000,- kr for denne hest, dermed syntes jeg nok i bund og grund at hun ville være en ret dyr avlshoppe, når nu hun "kun" er RDH kåret med en ok afstamning, dog uden resultater. [/quote:9bed237092]
Ja, nu er det jo svært at gætte hvor meget over de 50.000 kr du har givet. Men jeg formoder under 60.000 kr, da du tidligere skrev, at det var et rigtigt scoop køb.
En ny RDH-kåret 3 års hoppe med god hoppestamme, kan i dag sagtens koste 80-100.000 kr, så er den jo kun lige tilredet og ikke som din, der har været under uddannelse.
Iøvrigt hvad mener du med "kun" RDH?? Den kan jo ikke kåres højere. Den kan tildeles medalje eller Elite titel derudover, hvilket den jo stadig senere kan få grundet afkoms præstationer.

hilsen Belinda
Spliffen
Posts: 25
Joined: Sun 23. Mar 2008 12:16

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by Spliffen »

Deraf mente jeg uden medaljer og så videre(elitehopper i afstamning osv..)(ved godt RDH er det højeste;) Nej, stadig over 60.000 ,- derfor er det jo stadig et godt stykke til 120.000,-

MEN NY OPDATERING

Dyrlægen mener ikke den vil have nogen betydning, trods størrelsen og fraråder at få den fjernet. Yderligere især fordi hesten er blevet redet som den nu engang er og ikke kun en "ej redet" hest.. Så hun blev idag forsikret med forbehold på det knæ led og dermed beholder jeg hesten-Ergo accepterer det som det er, især fordi min dyrlæge kunne fortælle mig at de forlangte kontant betaling hvergang, de er derude og dermed nok vil være temmelig svære at få penge ud af (Hvis det skulle havde været). Hendes avlsværdi er dog forrringet, men så vil jeg nyde nogle gode ture på hende igennem livet...
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Hvordan står jeg? (Hestehandel)

Post by Lone Beck »

Jamen, det var da i hvert fald positivt :-)

Sagde dyrlægen at det var OCD? En mus behøver jo ikke være arvelig. Og som atengstedt påpegede tidligere, får følbasserne ikke ocd, hvis bare du bruger en ocd-fri hingst :ide:

Du bestemmer selvfølgelig helt selv om du vil avle på en hoppe med ocd, men der er MANGE andre der gør det, og endnu flere der avler på hopper, der også har andre fejl. Den perfekte hest er endnu ikke opfundet. Der er ALTID et eller andet, der kunne være bedre på avlsdyrene.

Held og lykke med det hele :-)

Selv om du forsømte din undersøgelsespligt, synes jeg nu stadig det er træls, at sælger slipper godt fra det her :tommelned:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply