Genoptræning af vilddyret

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Genoptræning af vilddyret

Post by Line_Calano »

Min lille plette har jo holdt en mindre pause her til vinter. Han havde vel været redet lige omkring 10 måneder da han fik pause. i den tid har han nået at gå La med placering, så man skulle jo synes at han var redet til, eller som minimum i hvert tilfælde ryttervandt...

Jeg har nu genoptrænet på ham 1½ måned. og det har været mere end spændende. nyere undersøgelser har jo vist at man under genoptræning ikke må ride dem mere end 4-5 dage om ugen, de andre dage skal de have fri, så vi har redet efter konceptet 2 dages ridning og 1 dags fri.

Da han jo går på fold og har gjort det hele sin pause tænkte jeg at der ingen problemer skulle være. han havde jo masser af muligheder for at slippe af med overskudsenergi og levede jo af hø. Dagen oprendt hvor vi skulle spænde sadlen på, sadel op på ryg med plette vandrende rundt. og forsigtigt spænde gjord i aller første hul. plette stod som en flitsbue, kugle rund, men kenjset nakke og løvefnys. Så jeg skulle i hvert tilfælde ikke op på min plettede ridehest den dag. vi trak en tur og det blev ikke bedre. Vi måtte derfor kalde assistance dagen efter, så der i hvert tilfælde var en til at holde fast når jeg skulle derop.

Op det kom jeg, i longe, med lukket ridehal og uden at turde bevæge mig overhovedet. selv efter en halv time i skridt var det ikke meget bedre, han løvefnyste og var spændt.

dagene gik og han blev lidt bedre, vi vovede os derfor ud i trafikken. genoptræning skulle jo foregå på hårdt, plant underlag og så meget ligeud som muligt (hest på 180 går ikke ret meget ligeud i 20x40 hal). det gik også vældigt. traktorer og lastbiler rørte ham ikke. han var rigtigt afslappet og jeg troede et øjeblik at han var kommet i tanke om at han engang havde været redet på. dette var dog kun indtil vi mødte verdens farligste vandpyt med is på. så var der snurren rundt og løvefnys igen. derefter var der ikke meget kontakt til indersiden af hovedet.

I trav kom vi også, men ak servostyrring, ABS, bremser etc. alt var blevet afinstalleret. det var derfor temmelig spændende hvor man lige havnede hvornår. det blev dog langsomt bedre og ligepludselig en dag vendte det. han stod helt almindeligt da jeg sadlede, skød slet ikke ryg og løvefnyste ikke, stod stille da jeg klatrede på, traskede helt upåvirket afsted trods hundetrolde og cykeltrolde. bukkede nakken i trav, stoppede og drejede og trak kun en lillesmule hjemad.

igår var så første dag i hallen. vi skulle ride 15 min på stor volte i alle tre gangarter. det gik fint i skridt og trav. han stoppede og drejede, gik ligeud og gloede næsten ikke på springene i hjørnet. men så kom galoppen. jeg nåede knap at tænke galop så var hovedet væk foran og plette var i kombinationen af galop og bukkespring. op med hovedet og parade. der var lidt vej til han stod stille, men det endte da med en parade. jeg ville så skridte frem og så forsøge igen. men bare tanken om frem betød i plettes hovede galop, denne gang dog uden buk. alle andre gangarter var afinstalleret der fandtes kun galop og parade.

idag har han fri, jævnfør træningsprogram, og imorgen skal han igen gå 15 min i hallen (vi vil da prøve at galopere den anden vej rundt).

Når dette er overstået er en ting helt sikkert. plette får ALDRIG mere fri mere end en dag af gangen.

andre med terrorister i stalden?
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Genoptræning af vilddyret

Post by HHansen »

HA sikke en historie :viben:

Det ER utroligt at de kan glemme de nogensinde har været ridedyr, bare fordi der er gået nogle måneder....

:viben:

Har han være skadet?

Vores ponydyr er også frisk hvis den ikke bliver redet hver dag - men den glemmer dog ikke det tillærte. Det har vi set med kørsel, hun blev tilkørt hos en træner der fik lært hende det RIGTIGT. Dvs hun står stille når hun får sele på og står stille når vognen bliver sat på. Når hun får sadel på er hun sur og går frem og tilbage - men kommer vi med selen - så står hun BOMstille indtil vi er klar. Også selvom det er 3 mdr siden sidst.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Genoptræning af vilddyret

Post by Ane »

he he

Jeg tror også foråret spiller ind, min har i hvert fald lopper i hovene - godt du blev siddende. Er der nogen steder vi kan se den plettede ballademager?

-Excuses are the nails used to build a house of failure
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Genoptræning af vilddyret

Post by CXEC »

Line har du fået nyt ridedyr? Calano er det vel næppe du der beskriver?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Genoptræning af vilddyret

Post by Line_Calano »

jeg har to celeste. grå (calano) og plette (platiní). grå er sit vanlige rolige jeg og rides gerne i skoven uden sadel. det får plette ikke lov til. det tør jeg simpelt hen ikke. plette købte jeg som afløser for capado sidste år, capado flåede gaffelbåndet over i en landing til et stævne. uanset at vi gjorde hvad vi kunne stod det ikke til at redde, så jeg fandt mit plettede vilddyr hos en hestehandler og gik igang. det har vi haft meget sjov ud af. første gang med pladegjord var også vældig oplevelse. jeg har besluttet at når han skal have den på igen, bliver det i longe. jeg skal ikke nyde noget....

mit plettede vilddyr kan ses på hestegalleri http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=51680
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Genoptræning af vilddyret

Post by Line_Calano »

tak ped, jeg er også vældigt glad for ham. når ellers ikke han forsøger at smide mig af. jeg kan ikke finde billeder af bukkespring, men lidt flere af spring er der at finde på billeder.ridehesten.com søg på line bergmann.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
CXEC
Posts: 9091
Joined: Mon 21. Nov 2005 14:26

Genoptræning af vilddyret

Post by CXEC »

Der var Skimle jo!!! Altså inde på Ridehesten! :elsk: Han har altså sin egen charme!! Plette er da også fin på sin helt egen måde! :heidio: Ligner lidt en frækkert.

Capado havde jeg ikke hørt om, men jeg er jo altså også trådt ud af stævneverdnen så det er vel ikke SÅ underligt?
Venlige tanker

CXEC



"Den som spørger dumt, bliver ofte klogere end den, som tror at vide alt."
-Sokrates
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Genoptræning af vilddyret

Post by Line_Calano »

jeg har jo snart haft et par stykker. grå selvfølgelig længst. jeg købte så lamonto, ham er der også billeder af, vi passede dog ikke ret godt sammen og jeg blev vældigt træt af at have en 'hver anden gangs hest'. så ham byttede jeg til capado ovre ved carsten, som så er død. capado er der måse lidt af på HG. men det e rjo heller ikke til at holde styr på når ikke man er med hver uge. jeg har jo været væk og ikke redet andet end c-stævner det sidste år, så jeg har heller ikke rigtigt styrpå hvordan det står til længere. plette er dog forhåbentlig klar til lidt Mb i år, så står den på landsstævner igen.

grå har sin helt egen charme. ham kan jeg heller aldrig nænne at skille mig af med. hvis han skal væk fra mig bliver det fordi han er død.
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Genoptræning af vilddyret

Post by KatieKat »

Ehj hvor er han egentlig pæn ham den grå. Hvorfor har du aldrig vist ham frem før?
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Line_Calano
Posts: 669
Joined: Mon 3. Mar 2008 02:14

Genoptræning af vilddyret

Post by Line_Calano »

tja katie, der var engang hvor jeg gerne viste billeder af mine heste i både spring og dressur til træning og stævne. dengang på HN. selv video har jeg haft kastet mig ud i. Men jeg har lært efterhånden at jeg jo ikke kan ride, at jeg flår dem i munden rider med urimelige hjælpemidler og ingen forståelse har for hestens sammensætning eller indlæring. Derfor har jeg nu valgt kun at vise frem på opfordring, for jeg kan fint leve med at uddanne mine heste til Mb og Ma uden at få kommentarer over nettet og jeg kan fint leve med kun at få ros af rytterne på stedet og min træner (hvor der naturligvis også falder kritik af i store mængder, men den er da til at bruge til noget)

så kunne jeg selvfølgelig vise billeder uden rytter, men jeg finder faktisk den slags billeder rigtigt uinteressante når ikke de skal sælges og når de kan rides på.

Måske det er anderledes herinde at man ikke non stop skal skydes i skoene at man ikke rider dressur nok, fordi man ikke med mine 54 kg kan holde hest på 180 når man i klassen inden har redet fræs...
Grå power - For mere magt til de skimlede heste

http://linebergmann.dk/

'- Not particularly drunk, just the kind of drunk where you haven't been able to stand for the last three days.'
Post Reply