Evangelisterne i Gørløse

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Evangelisterne i Gørløse

Post by annetteB »

[quote:446ca36214]Det kan godt være, at man har fordomme mod rægiliøn, men ligefrem at synes, at det er et tilbageskridt i forhold til at bo i en hashklub. Tjah. Fordomme er stærke. [/quote:446ca36214]

Sjovt. Har netop idag tænkt, om fordomme virkelig ER stærkere end fakta og om jeg ikke burde lave en tråd herom!?

Jeg synes ærlig talt osse det er sygt, hvis "man" tilsyneladende foretrækker en far med et aktivt stofmisbrug med alt hva faget tilhører - frem for en clean og glad far med en TRO!??!
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Evangelisterne i Gørløse

Post by Lena »

Selvfølgelig ér fordomme stærkere end fakta............... det er et faktum!


:hhansen:

Folk må tro hvad de vil for min skyld, så længe andre ikke udnyttes/misbruges............. så kan troen hedde "stoffer" eller rægilion......
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Evangelisterne i Gørløse

Post by annetteB »

[quote:aed14c82c1]Selvfølgelig ér fordomme stærkere end fakta............... det er et faktum! [/quote:aed14c82c1]

Selv: :hhansen:

Selv har jeg altid troet, at fordomme var noget der kom, når man ikke besad en reel viden om emnet - og at de nok ville "gå over" hvis man fik tilstrækkeligt med info.
:ide:

Naturligvis kan jeg godt se, at der kan opstå et problem hvis personen med fordommen også er DUM eller indskrænket i en grad så det hæmmer eller decideret forhindrer tilegnelse af ny viden.
:mur:

- Uden at ville forklejne fordommes reelle værdi (de gør ens verden så dejligt overskuelig! :ondgrin:) så håbede jeg egentlig at de generelt kunne aflives ved tilførsel af relevant viden?
:-)

(Udover i de tilfælde, hvor den nye viden rent faktisk cementerer fordommen! :-o Og er det forresten stadig en fordom, hvis den er velbegrundet? :hva:)
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Evangelisterne i Gørløse

Post by Anja »

[quote:6c326260f6]Hvorfor kan sådan en trosretning ikke bare lave deres egen bibel, istedet for at bondefange folk med den rigtige bibel i Guds og hans søn navn.[/quote:6c326260f6]

Tjaaaa, det er vel, alt andet lige, nemmere at koge suppe på et gammelt ben end at opfinde den dybe tallerken.

Udover det, er alle religioner (kendte og mindre kendte), baseret på guds bog, biblen, fortolkninger og antagelser og mellem linie læsning og alt muligt andet, findes den oprindelige jesus lære, fra jesu mund, overhovedet længere?

Man ved det jo ikke.

Pick and choose, det er et tag selv bord.
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

Evangelisterne i Gørløse

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Evangelisterne i Gørløse

Post by annetteB »

[quote:6aec027215]Hvis man nærer fordomme overfor flygtninge, skal man næppe bede Jesper Langballe hjælpe en med at få et mere nuanceret syn på dem. Nærer man fordomme overfor rægiliøn, er Gørløse nok heller ikke det fedeste sted at få en objektiv vurdering lige p.t. [/quote:6aec027215]
Dét tror jeg på!
:hhansen:

[quote:6aec027215]en fordomme er bestemt rare. Jeg nyder også mine meget. Plejer og passer dem ved enhver given lejlighed[/quote:6aec027215]

NOGEN fordomme er rare, om ikke andet så forenkler de jo ens liv på den herligste måde!

...men jeg har faktisk osse et par stykker som jeg IKKE er så glad for og som jeg ville ønske jeg kunne slippe af med. Jeg prøver med "mere viden-metoden" men det batter ligesom ikke NOK i forhold til min ringe tålmodighed med de skide fordomme.
:skoer:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Evangelisterne i Gørløse

Post by Lena »

Hvorfor "bore" i et emne, man kender til fulde og ligefrem tilegne sig ny viden (hvem ved bedre end jeg?) bare fordi nogen siger det er en fordom?

"Mere-viden-metoden" kræver at man har et åbent sind OG er i stand/villig til at indrømme at man har taget fejl.
User avatar
Mansemor
Posts: 887
Joined: Sat 17. Feb 2007 16:21

Evangelisterne i Gørløse

Post by Mansemor »

Slettet.
[b]Hvis hesten ikke f
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Evangelisterne i Gørløse

Post by Stimata Doamna »

Religion er en svær ting, det er et meget personligt spørgsmål, og man kan stort set kun komme til at træde nogen over tæerne. Jeg har ikke set udsendelsen, og vil ikke kommentere den. Kan blot konstatere, at i religionskrige er der ingen vindere - kun tabere!
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Birgittekw
Posts: 384
Joined: Fri 18. Nov 2005 11:30

Evangelisterne i Gørløse

Post by Birgittekw »

Et par Einstein citater til at fornøje :

"Sund fornuft er samlingen af fordomme erhvervet som attenårig"

"Videnskab uden religion er lam. Religion uden videnskab er blind"

Birgitte

"We cannot dispair of humanity, since we are ourselves human beings. "
Einstein
Birgitte



M
Post Reply