Hysset eller reelt nok

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Hysset eller reelt nok

Post by jytteh »

med hensyn til vaccination så er det jo ikke de heste som der ER vaccineret det går ud over hvis der slæbes noget hjem!! Det er dem som ikke er vaccineret.

Og hvem som slæber noget med hjem kan ligeså godt være en som er vaccineret som en der ikke er...

Orm er værst hos unge dyr og mange gange er det slet ikke nødvendigt at behandle ældre heste, mine tjekkes og i de sidste mange år har den gamle ikke haft så meget som en enkelt lille orm/larve, de unge behøver jeg egentlig ikke tjekke der skal nok være orm hos dem.
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Hysset eller reelt nok

Post by Jillow »

Når man som staldejer får afvide at hestene er vaccineret mv. så tror man jo på den. Efterfølgende viste det sig så at det var ikke tilfældet, her mener jeg så at stald ejer skal bede heste ejeren hurtigst muligt om at få dem vaccineret og ditto få taget en gødningsprøve, og hvis ikke det sker indenfor et vist tidsrum så må de flytte..

Vi er desværre udsat for dette i stalden og det har skabt lidt "surhed", nu er spørgsmålet hvordan vi tager det op til kommende staldmøde, uden at støde nogen og uden man bliver uvenner.

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
Birgittekw
Posts: 384
Joined: Fri 18. Nov 2005 11:30

Hysset eller reelt nok

Post by Birgittekw »

Om folk vaccinere, eller ej er jeg egentlig ligeglad med, det er jo i sidste ende dem selv det går ud over, hvis uhældet er ude.

Men en obligatorisk ormeprøve, nødvendig behandling, ville jeg som staldejer overveje.

Men på den anden side, mener jeg at folk bør være så ansvarlige, at emnet slet ikke kom op.

Desværre tror jeg, du skal være forberedt på, at folk både bliver sure og stødt.

Birgitte
Birgitte



M
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Hysset eller reelt nok

Post by Jillow »

[quote:614905e698]Desværre tror jeg, du skal være forberedt på, at folk både bliver sure og stødt.[/quote:614905e698] Nu er det ikke kun mig der vil tage det op, men os alle sammen som har hest stående der. Vi vil bede om nogle fælles regler for alle så vi ikke står i en lign. situation en anden gang.

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Hysset eller reelt nok

Post by MetteboDeluxe »

Jillow hvorfor bekymrer du dig om om andres heste er vaccineret?
* Kendt for :mettebo: *

* G
aribeth

Hysset eller reelt nok

Post by aribeth »

Vaccinationen ville jeg ikke være så nervøs for...

Men ormekuren synes jeg godt man kan forlange andre opstaldere sørger for til deres hest, i hvert fald burde alle heste følge det samme program og det kan man godt bede de andre om på en pæn måde.

Katrine
Jillow
Posts: 1526
Joined: Tue 11. Jul 2006 18:53

Hysset eller reelt nok

Post by Jillow »

[quote:45277c3dde]Jillow hvorfor bekymrer du dig om om andres heste er vaccineret?[/quote:45277c3dde] det gør jeg nu heller ikke, det der bekymre mig om de evt er smæk fyldt med orm. det andet er jeg "ligeglad" med da min egen hest er dækket ind.

Jillow
*******************
"Enhver har ret til menings- og ytringsfrihed;
denne ret omfatter frihed til at hævde sin opfattelse
uden indblanding og til at søge, modtage og meddele
oplysning og tanker..."
Menneskeretighedernes artikel 19
********************
User avatar
jytteh
Posts: 328
Joined: Fri 18. Nov 2005 08:07

Hysset eller reelt nok

Post by jytteh »

nu er en hest kun "ormefri" i meget få timer efter den har fået en kur.

Der er så mange forskellige stadier af ormens udvikling så ingen kan egentlig være helt sikker på om hesten har orm eller ej..
Der er masser af falske negative prøver som 14 dage senere er positive, der er flere eksempler på døde heste fordi ormene har været indkapslet (huha da hvor den gamle lærdom kommer frem Skougård må jo allligevel have sagt noget godt til det lange seminar han holdt)
----...---...--...--...--...--...--...--...--...--...--...--,,,--...--...--...--...---...----
Alting som kan misforst
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Hysset eller reelt nok

Post by Lone Beck »

Det er vel kun heste, der kommer i byen, man behøver at vaccinere :ide:
Dét princip kører jeg i hvert fald efter.

Mht. ormekur, så tilråder min dyrlæge det samme som Jytte siger: Regelmæssige ormekure til ungdyrene (indtil de er 3-4 år) og derefter er de normalt ikke plaget af orm, og skal kun have ormekur, hvis de angribes.

Men det er under forudsætning af at foldene er store nok, siger min dyrlæge. Hvis foldene er små og utilstrækkelige er ormerisikoen stor, og så er ældre heste også udsat.

Udfra disse tommelfingerregler forstår jeg ikke, hvorfor et opstaldningssted skal have faste "ormeprocedurer" :ehh:

Mine de "gamle" er aldrig blevet "smittet" med unghestenes orm.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Hysset eller reelt nok

Post by Lena »

Der er vel ingen som giver ormekur til en hest som ikke er angrebet af orm............?

Og hvad skulle der ske ved at undersøge 2 gange årligt om der skulle være orm........? Andet end det koster kroner?
Post Reply