Hvad kan fryses?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Det er jo skønt med alle de gode ideer. Jeg er ganske nybagt husmor og kommer fra et hjem med verdens sygeste madkultur. Nu prøver jeg at bryde mønsteret og jeg har brug for al den hjælp jeg kan få.
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Bente
Posts: 35
Joined: Thu 24. Nov 2005 21:48

Post by Bente »

Nem grønsags tærte!

Bund:
150 gram grahams- eller hvedemel, 125 gram smør eller margarine, 3-4 spiseskefulde koldt vand.

Fyld:
Kogte grønsager efter eget valg 250- 300 gram.

Put evt. en rest kød (kold skinke - kylling – tun - laks) varier grønsagerne efter fyldet.
Porer eller løg som fyld, behøver ikke kød; men det smager godt med lidt tynde baconskiver lagt øverst.

Ægge massen:
3 æg 2½ dl mælk, salt, peber og revet ost (masser).


Dejen æltes sammen og bør lægges koldt nogle timer, (æltes evt. dagen før) udrulles derefter og lægges i en tærteform.
Forbages ca. 5-6 min ved 250 grader.
Fyldet lægges i og æggemassen piskes let sammen og hældes over, øverst lægges den revne ost.
Den bages ved 225 grader i ca. 25 minutter.
Afkøles godt før den lægges i fryseren.

Pølsehorn.

Dej:
200 gr. smeltet smør/margarine
400 gr. mel
50gr. gær
2 dl. mælk
½ tsk. salt
16 pølser

Smør/ margarine smuldres i melet.
Gæret udrøres i den lune mælk med saltet og blandes i melet.
Dejen æltes godt sammen.
Pølserne skæres i halve, med mindre man ønsker nogle store portioner.
Dejen deles i 16 eller 32 stykker og pølserne enten rulles eller pakkes ind i dejen, alt efter hvordan man helst vil have det.
Jeg plejer at rulle dejen ud i en lang pølse og vikler den så rundt om hele pølsen.
Pølsehornene hæver, tildækket, i 20 minutter.
Pensles med enten æg eller mælk og bager i ca. 15 minutter.

Hilsen
Bente
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

...kan ALT fryses ned.
Det er bare ikke alt, der er lige appetitligt, når det bliver tøet op igen!

Vi spiser næsten altid "rester fra i går" til frokost - Mikkel har adgang til micro-ovn på arbejdet, jeg kan spise næsten hvadsomhelst i kold tilstand (inkl. spaghetti med kødsauce, fiskefrikadeller med sovs og kartofler, lasagne og diverse ris-retter).

Det er sjældent, det "når" at blive frosset ned.

Imidlertid er der somme tider nok til at der både er til frokost og nedfrysning - og ALT ryger i fryseren, inkl pasta og ris.
Husk bare, at pasta der er kogt færdigt bliver lidt slatten og "rigeligt kogt" af at ligge og søbe væske til sig og så blive "kogt igen" i en microovn.
Ris klarer sådan en tur fint...

Mange grøntsager bliver også lidt splattede af tilberedning med efterfølgende nedfrysning - bl.a. broccoli.
(Nu nedfryses broccoli her oftest inden i en lasagne - så gør det ikke så meget...)

Hele stykker ost bliver noooget sære af at blive frosset ned, synes jeg - de smuldrer lidt.
Har osten været smeltet (fx på pizza eller lasagne) er der derimod ingen problemer overhovedet.
Jeanie

Post by Jeanie »

Indbagt laks med spinat og hvidløg !! En herlig spise, og du laver såmænd bare et butterdejs brød med et lag spinat og laks, dernæst en tur i ovnen...afkøling og fryser !!

Inden du fryser det ned, så portions opdel det !!...Lunes i microen !!..serveres evt. med lidt frisk kogt pasta !!
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

Idag fortsætter mit store køkkentrip. På komfuret bobler en kæmpe gryde med ca. 10 liter kødsovs som dufter fantastisk. Den er fyldt op med alskens lækre grønsager også og den skal nok blive rigtig god. Og til 2 mand er der jo mad til mange dage.

Mens den har stået op boblet har jeg ryddet op i vores kummefryser. Planen var at finde ud af præcis hvad der var i den så jeg kunne lave nogen madplaner og få det spist. Og hvad finder jeg? Ikke mindre end 14 pakker med kyllingefilet. 14 pakker!!!

Så nu vil jeg gerne høre om alle jeres bedste opskrifter på retter med kyllingefilet.

Der er også er en masse kotteletter for jeg elsker kotteletter i fad, men har faktisk aldrig prøvet at lave det selv. Så hvordan laver man den slags? Gerne både en tomatversion og en karry version.

Ja, nu skal Dorthe lære at lave mad. Ih hvor bliver manden glad. Men jeg behøver vist al den hjælp jeg kan få...
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

Post by Heidi »

Lige her på falde rebet, inden jeg smutteer hjem fra job kan jeg anbefale koteletter i folie..

Brun kødet af på panden og lig hver kødstykke på hvert sit folie der er rigeligt stort til at pakken uden om.

Lig strimlet peberfrugt og champion og evt. løg oven på kødet, kryder med salt og peber og slut af med en klat creme fraice oven på .. Luk pakken som man pakkede flødekager i gamle dage... så lukningen kommer øverst, så at alt snask og væske bliver inde i pakken. Færdig steges i ovn i små 20-30 min, serveres med ris ....

Man kan også smide de brunede kødstykker samlet i en fad og og garnere med peberfrugt, champ. og hvad man kan lide og så et par dåser tomat hen over og så i ovnen..

Karry og anannas samme med kødet er også glimrende... brug dog bullion istedet for tomat.
Hilsen Heidi
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Post by 99E »

...så husk, at hurtig nedkøling er essentielt hvis man ønsker at begrænse omdannelsen af nitrat til nitrit (=gift) i maden.

Spinat bør generelt hurtigst muligt opvarmes til den ønskede temperatur - holdes dér - og køles hurtigt ned.

Og så bør man ikke servere genopvarmet eller "lun" spinat for "småbørn, gamle og andre svagelige" - på grund af føromtalte nitrat-til-nitrit-omdannelse.

Vi andre "normale, sunde" mennesker kan godt tåle det.

(Hverken Mikkel eller jeg er i hvert fald døde - endnu...)

Kyllingefileter kan skæres i stykker og puttes i wokretter emd nudler eller ris.
De kan skæres lommer i, fyldes med feta om persille om omvikles med bacon.
De kan skæres lommer i og fyldes med flødeost med lækker smag (ikek friskost - flødeost...)
De kan også fyldes med andre slags ost.
De kan marineres og steges - det smager også godt. Forskellige slags marinader kan være: Citron + krydderier, hvidløg/basilikum/tomat, chili/barbecue, honning/hvidvinseddike etc.
De kan paneres og steges - selvom de bliver "lidt fedtede" af det.
Kylling i Karry er en mulighed: Skær fileterne i mundrette stykker, steg i en gryde med masser af karry, tilsæt løg og gulerødder + lidt hønsebouillon. Jævn senere med mælk+maizena.
Tarteletfyld/høns i asparges: Skær fileterne i stykker, brun i en gryde. Tilsæt gulerødder i tern eller skiver og hønsebouillon. Lad koge. Tilsæt derefter ærter + asparges samt jævning (mælk + maizena).
User avatar
KatieKat
Posts: 8308
Joined: Sun 20. Nov 2005 17:14

Post by KatieKat »

I er bare guld værd.

Jeg er begyndt at lave mig en lille opskriftsamlig og der er stadig masser af plads så fortsæt endelig.... =D> =D> =D>
Don't blame gravity on me.. I voted for velcro!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

HAKKEBØF i folie er nu også guf - bedre end koteletter i ditto efter min mening.
:idea:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Du kan jo lave dig en paella af noget af kyllingefilletterne. Det er nemt at lave og fryse i portioner.

Du kan se opskriften her:

[url]http://www.hjerteforeningen.dk/sw11620.asp[/url]
Ville bruge gurkemeje istedet for safran for økonomiens skyld.

Kyllingfiletterne kan du også bruge som "kød" i tærter eller bare stege og skære op til pålæg.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Post Reply