Hvad vil jeg med min ridning??

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Mettebo
Posts: 111
Joined: Wed 14. Dec 2005 08:00

Hvad vil jeg med min ridning??

Post by Mettebo »

Var lige ved at sætte dette indlæg ind på Hn, men endte efter nærmere eftertanke med at sætte det herind. Kan godt lide stemningen herinde :)

Jeg syntes jeg er gået helt i stå med min ridning, og jeg kan simpelthen ikke lure, hvad jeg egentlig gerne vil :(

Jeg har jo en skøn varmblodsvallak på 167, bliver 10 i år, der viser gode takter for både spring og dressur. Han er sød, dejlig og nem :D

Han står på et godt sted, hvor der kommer mange søde mennesker og der er gode forhold for både ham og mig.

Da jeg havde Damen begyndte jeg de sidste måneder inden hun døde at ride western og det var en super oplevelse. Hun blev gladere og jeg blev gladere.

Har overvejet at omskole Luxusdyret, men syntes det er synd. Han er god til det han gør, og nyder det. Og jeg syntes jo også stadig det er fedt at springe eller mærke "der var den" i dressuren. Og vil også stadig gerne ride stævner...

For et år siden (da Damen lige var død) snakkede jeg med hendes avler, der har en painthingst til at gå - den måtte jeg gerne ride og showe hvis jeg ville... Det er dog aldirg blevet til noget (og det siger jo også et eller andet)...

På den ene side vil jeg gerne Lux og alt dressurræset/springningen på den anden side drømmer jeg om løsdrift og westernsadler :(
Har ikke mulighed for at købe/låne flere heste, og Luxus kan ikke sælges ;)

Håber nogen gider tage sig tid til at finde mening i dette indlæg og måske hjælpe mig til at se mig selv ;)
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

Post by Heidi »

Hvorfor kan Luxusdyret ikke blive omskolet til westen ?? Hvis han kan lide at arbejde er det vel i bund og grund lige meget om det er i western, spring eller dressur han gør sig udi.

Jeg har gode erfaringer med at bruge hesten til begge ting. Vores gamle madamme havde en "karriere" som springer da jeg købte hende. Hun blev omskolet til western, men har gennem årene haft et par piger til at springe hende også. Det har ikke skabt problemer i ridningen, tværdigimod blev hun bedre i springningen.

Det skader da aldrig at prøve, heste er ikke så ensporet som vi tror :mrgreen:
Hilsen Heidi
Mettebo
Posts: 111
Joined: Wed 14. Dec 2005 08:00

Post by Mettebo »

Kan ikke lade være med ind i mellem at øve lidt western, men vil også gerne dressuren på seriøst plan, og de modarbejder jo lidt hinanden...

Åh det er besværligt.... Og måske er seriøs western slet ikke det jeg regner med... Det har jeg jo ingen idé om egentlig....

Hilsen Mette, der som den eneste på sin rideskole rider dressur i "kovest" og frynsechaps :D
User avatar
Heidi
Posts: 134
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:10

Post by Heidi »

Hej Mette

Hvorfor udelukker western dressur ?

Ok.. jeg kan godt se det at hvis man sammenligner rideskole hiv og flå til højre dressur med gong hoe rodeo western så er det lysår fra
hinanden :mrgreen: Men er jo ikke det der er på tale her.

Western er langt mere end at smide tøjlerne og lade heste gå, men det ved du nok nok allerede. Western heste rides skam også [u:2a8854cbca]rides [/u:2a8854cbca]
:wink: samling, bæring og løsgjorthed er ikke begreber der hører "engelsk ridningen" til :wink:

Jeg kender flere det rider begge dele og for år tilbage da Indiana Jones var aktiv red Lene Pynt ham både i western og dressur, og startede også stævner i begge grene.
Hilsen Heidi
Jeanie

Post by Jeanie »

Ja jeg kan kun give Heidi ret !! hesten er ikke så ensporet, at der ikke kan "leges" med andre ting, end det den måske har lært fra start !!

Jeg har en gammel traver vallak, og han kan gå lidt western..ikke at jeg er veldrevet udi disiplinen...men jeg har da lært lidt af en god ven, som behersker denne ridekunst !!

Det er sjovt, og havde indtryk af , at Apollo også havde det ret morsomt under vores indøvninger !!

På med vanten, det kan da ikke skade nogen, og hvis det andet spring og dressur " keder " dig en smule, så få gang i noget nyt, du vil vel gerne stadig hestene i almindelighed !!

Og western er ikke bare sådan lige at lære, og man opdager ret hurtigt nye sider af ens egen kunnen eller mangel på samme.. :wink:

Venligst Jeanie
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Nu kender jeg meget lidt til western, med et eller andet sted så er min fornemmelse at western er at ride hesten for en forholdsvis lang tøjle og mere på sæde,vægt, schenkler.
Er min formodning rigtig så er dressuren jo kun et spørgsmål om tøjlelængden og forskel på øvelserne. Man kan også ride dressur på en lang tøjle, men det kræver som regel hesten har lært at løfte sig fortil, samtidig med den bærer sig mest bagtil. Heste som ikke har denne bæring skal som regel rides op til den korte tøjle først for at få bæringen og siden kan man så forlængde tøjlen uden hesten falder sammen af den grund.
Hesten skal jo i dressuren gå på eftergivenheden og skal derfor ikke trække i rytteren under ridningen, men vil jo gøre det mere eller mindre i opridningsperioden.

Derfor mener jeg som nogen af de andre jo også at man sagtens kan kombinere de forskellige grene.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Jeanie

Post by Jeanie »

Britta ! Det vil vel også give Hesten mere lyst til "arbejdet" samtidig med, at den også på en ny og anderledes måde får brugt sig selv...evt kunne det vel fremme smidiggørelsen...eller tager jeg her frygtelig fejl ?..Rytterens opstilling kan det vel også gavne...??... :roll: ..Jeg syntes jeg var "gennem banket" i ben og sæde og ikke mindst lænd, da jeg fik lidt undervisning i western...for mig var det som at starte fra = 0...
User avatar
stratego
Posts: 938
Joined: Fri 18. Nov 2005 18:26

Post by stratego »

Nu er jeg jo af den mening at det er rytteren der skal lære at ride hesten og som regel ikke omvendt.
Derfor vil jeg også helst lære en rytter at få sin opstilling og balance helt på plads uden at have fat i hestens tøjler, hvis det overhovedet er muligt.
Så jeg anbefaler jo de lange tøjler, da det altid er muligt at samle dem op og så vil jeg gerne gå lidt på kompromis med om hesten går på forparten eller om den bærer sig mest bagtil.

Kan rytteren ikke holde sine ben og arme i ro og sidde på sine sædeben, så vil rytteren hele tiden genere hesten. Den vil spænde op og så har rytteren et problem mere at slås med.

En af mine kæpheste er jo det at kunne drive en hest frem på sædet, da det jo holder bagparten i aktivitet og så kan man altid samle senere, da man jo så har fået den nødvendige indundergribning og så "kun" skal koncentrere sig om løftet.

Så forstår så udemærket at du var mørbanket, da det jo er en af eftervirkningerne af man ikke kan få lov at bruge tøjlen som balancestang.
Ryttere der skal ride med helt løs tøjle de første gange er meget overrasket over hvor meget de holder balancen i tøjlen, så western er skam ingen skidt ting til at lære at ride på sæde, vægt og schenkler.

Hilsen
Britta
;-) Smil til verden og den smiler til dig ;-)
Kirsten Ø
Posts: 78
Joined: Tue 13. Dec 2005 22:11

Post by Kirsten Ø »

Det lyder jo umiddelbart som om det var noget alle i virkeligheden burden lære??

Hvor kan man egentlig få lov at prøve sådan noget - uden at kunne stille med sin egen hest? Jeg er jo "kun" part-rytter, men nysgerrig, DET er jeg - evig og altid. :D

VH
Kirsten Ø
Jeanie

Post by Jeanie »

Kirsten...du kan tage med mig og Helle H , når vi engang får os samlet sammen til at tage til Sverige..og besøge Cowboyden...Ti hi.. :wink:

Nej, der findes da steder hvor de underviser i slig ridestil...også hvor man nok ikke lige skal stille med egne hest...mon ikke ?????
Post Reply