KL har rejst krav om, at den særlige reduktion i arbejdstiden for lærere på 60 år og derover ophæves.
Men har ikke sagt hvad de vil "give til gengæld".
Seniorordningen er - som alle andre seniorordninger, jeg kender til, forhandlet ved tidligere overenskomster.
Lige som man har skåret i flexjob-ordninger, afskaffet efterlønnen, netop besluttet at skære i kontanthjælpen og SU´en for hvad? 3 milliarder kroner, skal der nu også skæres i lærernes seniorordninger. Kan du komme med bare et argument for, at netop lærere skal undtages sparekniven?
Personligt under jeg da alle mennesker velstand og lykke, men tiden vi lever i harmonerer åbenbart ikke med et stort offentligt forbrug. Det troede jeg egentlig også, at du var imod!
Jeg tror det offentlige vil nærme sig det private arbejdsmarkeds forhold.
Dvs. Ingen betalte pauser, ingen fuld løn under barsel, og (kun) 5 ugers ferie om året.
I det private, kan man lige huske på SAS medarbejderne, der for at beholde deres job, gik med til at gå ned i løn. Det er da ikke optimalt, men pengene er der bare ikke.
Men kan de så ikke bare tage et deltidsjob?!
Det synes jeg er en sindssygt god ide!
Jeg synes det ville være MEGAsmart, hvis ældre lærere, lærere med små børn, lærere der ikke har overskud til en fuldtidsstilling osv kunne få en deltidsstilling - til deltidsløn.
Det synes jeg også. Der er stor arbejdsløshed, samtiddig med at mange er ved at falde om af stress på arbejde, så ja del dog timerne ud. Det kræver dog nok, at man skal dele privilegierne ud også. F.eks ansæt dog en deltidslærer for de penge, man ellers ville give en senior for ikke at arbejde.