Dilemma!

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
SpørgeJørgen
Posts: 45
Joined: Tue 14. Feb 2012 18:08

Dilemma!

Post by SpørgeJørgen »

Hej

Jeg har en veninde som har to små børn. Hun har også en mand. Manden arbejder rigtig meget, fra klokken 6.00 til 18.00 hver dag stort set. Og når han så har fri er han sammen med en bestemt ven især. Der er efterhånden gået druk i den i 4-5 dage om ugen sammen med den her ven.
Når han så sjældent er hjemme så er han ofte fuld og nu er det ældste barn begyndt at blive bange for faren.

Min veninde ved godt den er gal, men hun er en anden type end mig, og for hende har det især været vigtigt at vise at alting ser godt ud udefra. Men nu kan hun især godt se at det ikke dur når børnene bliver bange for far. Så hun har endelig betroet sig til mig og en anden veninde.
Men hun vil ikke gå fra ham.

Jeg kender også manden som en ven, og har længe set hans alkoholproblem tage mere og mere overhånd. Desuden synes jeg deres forhold er underligt, for har man overhovedet et forhold hvis man aldrig er hjemme, men hellere sidder nede ved en kammerat og drikker øller?

Jeg mener personligt at manden skal have løst sit alkoholproblem som det første, men jeg synes ikke børnene skal leve i det indtil det lykkes, hvis det nogensinde lykkes?!

Jeg har sagt til min veninde at hun skal flytte ud for en periode med børnene. Først og fremmest for børnenes skyld, men det kan også være det så går op for manden at han har et problem.

Men der sker ikke rigtig noget.

Min veninde flytter ikke, manden drikker stadig, og børnene bliver mere og mere kede af det.


Hvad gør man så?

Når man står som ven til et par som efterhånden i mine øjne er på vej ud i en form for omsorgssvigt overfor deres børn?

Hvem kontakter man så?

Andre fælles venner?
Familien til parret?
Myndighederne?

Eller blander man sig udenfor og håber på at institutionerne opdager at der er noget med barnet som ikke er som det skal være?
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Dilemma!

Post by 99E »

Alkohol i hjemmet er rigtig, rigtig, rigtig skidt for børn.
Så kort kan dét siges.

Alkoholproblemer KAN "løses" - altså han kan godt holde op med at drikke, hvis han vil - og hvis han får hjælp...
Bl.a. hjælp til at finde ud af hvorfor han drikker og få løst det underliggende problem.
(Jah, min påstand er, at ingen bliver alkoholikere eller stofmisbrugere "bare uden videre", men at der altid er et bagvedliggende problem og en personlig grad af "afhængighedstendens"...)

Det kan være, problemet er, at hans familieliv stinker, fordi det hele handler om at Se Ordentlige Ud.
Det løser så ikke din venindes problem på den måde, hun ville ønske sig - hvis det ender med, manden holder op med at drikke, hader sit liv og vil skilles...
Men det er stadig bedre end at han drikker og ungerne lider.

Du kontakter kommunens familieafdeling og beder dem se på det.
Beskriv så detaljeret og grundigt hvad du kender til, inklusive at børnene er bange for ham.

Du kan øge sandsynligheden for professionel opmærksomhed på sagen, hvis du kontakter børnenes institutioner (men det er absulut ikke "normal procedure", og det er nemmest gjort, hvis der er nogen i institutionerne, du kender lidt i forvejen...).

Så burde der ske "noget".

Hvis du ikke er bange for at få snavsede fingre og blive skældt ud på, kontakter du OGSÅ parrets familier - og siger til din veninde, at du ikke vil se på hendes børnemishandling længere, og derfor har indberettet dine observationer til kommunen og familien.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Dilemma!

Post by 99E »

Spottede lige den her:
SpørgeJørgen wrote:Jeg kender også manden som en ven, og har længe set hans alkoholproblem tage mere og mere overhånd.


...så du hanker også op i manden og siger: Hallo! Stop! Du ødelægger dine børn! ...og den slags.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Felis
Posts: 602
Joined: Fri 10. Sep 2010 23:53

Re: Dilemma!

Post by Felis »

Hun vil ikke gå fra ham, siger du..

Men **Desuden synes jeg deres forhold er underligt, for har man overhovedet et forhold hvis man aldrig er hjemme, men hellere sidder nede ved en kammerat og drikker øller?**

Nej, det har man ikke. Han har jo faktisk allerede valgt hende og børnene fra, måske han hellere ville være familien foruden...og hvis ikke hun kan se det, så er det ikke blot mandens alkoholforbrug og hans generelle adfærd der er et problem.

Al ære og respekt for en mand der passer sit arbejde.

Men hvis han havde interesse i kone og børn, så ville han altså prioritere sin fritid meget anderledes end han gør...og som det beskrives vil det være utopi at forestille sig, at han vil stoppe med at drikke og hænge sammen med kammeraten for konens og børnenes skyld.

Bevares, hvis konen tror han stadig har nok til overs for hende og børnene til at bygge deres videre fremtid sammen på, så kan hun da forsøgsvis sætte ham stolen for døren: "Stop nu..eller børnene og jeg er dem der er skredet"

Og ¨så er det, at når han ikke stopper drikkeriet, at hun skal have tilstrækkeligt med nosser til også at skride fra ham....
I hvert fald indtil han har set alvoren i det og gør noget ved problemet.


Og hvis ikke han gør det, så må hun se i øjnene at løbet er kørt...medmindre hun går tilbage til ham og finder sig i hans uheldige adfærd, som kun vil blive værre..fordi han så ved at han kan tillade sig at gøre som det passer ham...fordi hun alligevel falder til patten og ikke vil af med ham.

Og det bliver både hun, han og børnene tabere af. børnene...ja det ved vi jo hvad et alkoholiseret hjem gør ved børn...konen fordi hun anbringer sig som mandens gulvmåtte...og manden fordi han ødelægger sit eget liv og helbred.
Felis

Jeg har ingen fordomme....jeg konstaterer bare
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Dilemma!

Post by udlandet »

Så länge din veninde ikke ser alvoren, kan du ikke göre noget. Det er så let bare at gå, ved det ikke er så enkelt. Men hvad med bagefter, skal han springe fordrukken rundt med ungerne. Ja, det skal han et langt stykke af vejen. Loven giver ham lov. Her kommer du for alvor ind i billedet og skal stötte din veninde. Iövigt det er ser så pänt ud på ydersiden, er nogengange mere råddent inden i!
User avatar
mathea
Posts: 279
Joined: Wed 23. Dec 2009 16:13

Re: Dilemma!

Post by mathea »

Det er sgu svært at hjælpe nogen der ikke vil hjælpes.....

Vil hun bare have medynk? nogle at tale med? Hvad foregår der? Hvordan reagerer hun på jeres (dig og den anden venindes) forslag om at 'gøre noget'?
Er hun typen der er villig til at være offer? Og lade sine børn være det?

Myndighederne griber desværre sjældent ind før der er alvorlig omsorgssvigt, bare tænk på de mange skrækkelige sager der har været på det sidste omhandlende virkelig mishandlede børn.....hvor kommunerne vel og mærke var blevet advaret mange gange.
"100% of the Shot's You Don't Take Don't Go In"
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Dilemma!

Post by misssophie »

jeg kender en skoleinspektør, som flere gange har meldt nogle unger vi begge kender, som går for lud og koldt vand og passer sig selv, da mor er skredet og far sidder på pubben.

skoleinspektøren har via sit job også meldt andre sager flere gange før, og fået direkte at vide af kommunen, at så længe børnene ikke får tæsk, gør man ikke noget.

jeg synes at du skal sige noget til faderen, og samtidig ruske op i moderen. spørge hende direkte om hun er klar over at det skader børnene? -og er hun villig til at opretholde glansbilledet på bekostning af børnene?

desuden synes jeg også at du skal melde dem,- hvis de bliver påvirket fra flere sider, kan det være at det bliver sværere for dem at ignorere problemet.

-det kan så godt være at de skrotter dig som ven, når de lægger to og to sammen, og finder ud af at du har meldt dem,- men vel hellere det end ikke at gøre noget som helst?
Misssophie
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Dilemma!

Post by LoneR »

Egentlig er der vel ikke så meget, at snakke om. Vi er jo alle forpligtede til, at reagere, hvis vi tror at børn omsorgssvigtes. Og bag de nydelige facader gemmer der sig jo sommetider frygtelige historier, som skoler og børnehaver måske ikke får øje på - der er en tendens til, at hvis familierne ser materielt velfungerende ud, så "er det nok ikke så slemt"
Hvis du kender dem godt, så ville jeg tale med kvinden og sige til hende, hvad du ser der er galt, hvorfor det er galt, og hvilke fremtidsscenarier du kan se for børn og familie, og at du føler dig forpligtet til at henvende dig til kommunen, hvis ikke hun selv tager hånd om problemet omgående. Tilbyd hende eventuelt, at hun kan være hos dig med børn, hvis ikke hun kan få manden ud, tilbyd hjælp til alskens praktisk og som bisidder hos kommunen.
Det samme til manden, hvis han er til at tale med. Tilbyd at hjælpe ham med at få kontakt til kommunens alkoholambulatorium, osv.

Hvis ikke du kan opnå en vished om, at der sker noget, der vil hjælpe børnene, så må du jo henvende dig til kommunen. Det kan være du blir uvenner med parrat, men hvad betyder det - kan du alligevel være venner med dem fortsat, sådan som det ser ud, og som det tegner til at komme til at se ud?
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: Dilemma!

Post by Anja »

Spørgsmålet er om du "tør" underrette kommunen, ellers er den mulighed jo elimineret.
Post Reply