Hvad er det med kvinder og heste?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Gry
Posts: 1477
Joined: Sun 15. Aug 2010 23:38

Re: Hvad er det med kvinder og heste?

Post by Gry »

Fordi der er noget dybt tilfredsstillende ved at kunne styre 600 kg. tung krikke.

Hvis mænd bliver udfordret og ikke "vinder" med det samme er det et tab for deres manddom og ego, kvinder ser det som en udfordring
Arrogant, egoistisk, uempatisk, navlebeskuende, skabet, dobbeltmoralsk, ynkelig, forkælet skoletøs, med hang til umådeholden og uhæmmet klynken når verden ikke går efter mit hoved.. Men kan du ikke kapere mig når jeg viser mig fra min værste side, så fortjener du mig ikke når jeg er det bedste jeg kan være.
User avatar
mathea
Posts: 279
Joined: Wed 23. Dec 2009 16:13

Re: Hvad er det med kvinder og heste?

Post by mathea »

For mig handler det om afstresning og kommunikation.

Når jeg rider/omgås heste kan jeg kun være lige DER. Jeg er nærværende, fokuseret og tænker ikke på 1000 andre ting, indkøbslister etc etc.....mao jeg er i 'zonen' - Det giver mig et mentalt afbræk som jeg ikke vil undvære
"100% of the Shot's You Don't Take Don't Go In"
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Hvad er det med kvinder og heste?

Post by udlandet »

sinesmølf wrote:Nå ja og desuden er alle mænd der rider jo bøsser, ifølge alle de mænd der ikke går til ridning.

Fordom: Der er da også mange af dem! Min mand var ret overrasket da vi passede parkeringen til et stort stävne: Han spurgte da dagen var gået om nogen af dem ikke burde have väret i Amsterdam i stedet (Weekenden for den store parade)
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Hvad er det med kvinder og heste?

Post by Godzilla »

Jeg tror at det er kulturelt bestemt. Ridning er noget piger vil gå til, hvor drenge vælger de spoetsgrene som er defineret som "drengesport".

Som med erhverv, de "drengerøv"-aktiviteter som en del mænd mener er vigtige for dem (jeg gyser hver gang jeg støder på det åndsforladte ord) og andet der er defineret som typisk mandigt.

Det samme med typiske "tøse"-ting selvfølgelig.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Hvad er det med kvinder og heste?

Post by Intunia »

mathea wrote:For mig handler det om afstresning og kommunikation.

Når jeg rider/omgås heste kan jeg kun være lige DER. Jeg er nærværende, fokuseret og tænker ikke på 1000 andre ting, indkøbslister etc etc.....mao jeg er i 'zonen' - Det giver mig et mentalt afbræk som jeg ikke vil undvære


Det beskriver egentlig også sådan som jeg har det.
Jeg gad godt se min egen hjernescan, når jeg er sammen med heste... jeg er ret sikker på, at aktiviteten ligger alle andre steder en prefrontal cortex.
bla bla bla
User avatar
Ane
Posts: 3438
Joined: Thu 24. Nov 2005 12:04

Re: Hvad er det med kvinder og heste?

Post by Ane »

Enig med Matea - kunne ikke have beskrevet det bedre

Jeg tror at det er kulturelt bestemt. Ridning er noget piger vil gå til, hvor drenge vælger de spoetsgrene som er defineret som "drengesport".


Derfor er der jo også langt flere mænd der rider i England/Irland og andre steder.

-Excuses are the nails used to build a house of failure
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Hvad er det med kvinder og heste?

Post by misssophie »

har ingen anelse om hvorfor det er sådan.

min den langhårede kan også godt lide heste og er generelt god til at håndtere dem.
dog kommer han nogen gange op at skændes med fuldbloden, og de opfører sig begge som to alfa-han-teenagere der rækker tunge og truer ad hinanden,- og ingen vil gi´sig . :viben:

så kan man godt blive nødt til at minde den langhårede om at han er den mindste, og at han i givet fald vil tabe en slåskamp med modstanderen som vejer 500 kg mere, hvorefter man hiver ham ud af indhegningen for hans egen skyld :doed:

-så må vi quinder træde til,- for vi kan godt sætte fuldblodstossen på plads uden at blive uvenner...

dog sker det heldigvis kun et par gange om året,- resten af tiden kan fuldblodstossen godt hygge sammen med ham den langhårede
Misssophie
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Hvad er det med kvinder og heste?

Post by Godzilla »

mathea wrote:For mig handler det om afstresning og kommunikation.

Når jeg rider/omgås heste kan jeg kun være lige DER. Jeg er nærværende, fokuseret og tænker ikke på 1000 andre ting, indkøbslister etc etc.....mao jeg er i 'zonen' - Det giver mig et mentalt afbræk som jeg ikke vil undvære


Også jeg. :atengstedt:
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Hvad er det med kvinder og heste?

Post by 99E »

Gry Gressbakken wrote:Fordi der er noget dybt tilfredsstillende ved at kunne styre 600 kg. tung krikke.
Hvis mænd bliver udfordret og ikke "vinder" med det samme er det et tab for deres manddom og ego, kvinder ser det som en udfordring

Æhhh...

mathea wrote:Når jeg rider/omgås heste kan jeg kun være lige DER. Jeg er nærværende, fokuseret og tænker ikke på 1000 andre ting, indkøbslister etc etc.....mao jeg er i 'zonen'

Kun hvis jeg gør mig umage... I virkeligheden er jeg bedst, hvis jeg har en passende distraktion - musik eller radio til at tage toppen af de 1000 andre ting...

aribeth wrote:Kvinder har et overdrevet omsorgsgen og derfor får de sig en lille musse de kan strigle go børste og lege med dagen lang?!

Omsorgsgen. Yeah...

...hvilket bare viser, at der er vidt forskellige grunde til at have hest.
For jeg tror nok, at ovenstående passer på nogle kvinder - bare ikke på mig... :linski:
(Muligvis fordi jeg ikke er en ordentlig kvinde - jeg har megameget tendens til at tage en manglende sejr som et slag mod mit ego... Og ja, jeg er også en vildt dårlig taber i spil...)

Jeg holder på at sådan på generelt niveau er det kulturelt.

Ridning er (blevet) en tøsesport, derfor er heste "noget for piger" og ikke for "raske drenge".

På samme måde som fodbold stadig i højere grad er en "drengesport", pink er en "pigefarve" og blå er en "drengefarve" og "bamser og sommerfugle" er til pigetøj, mens Lynet McQueen er til drengene.

Og det der med "rigtige" det ene og det andet fortsætter op i voksenalderen.

Som da Gry fik udleveret den der pink t-shirt og besked om at se or'n'li' kvindet ud. Som når det er OK, 3-årige piger vil klædes ud som prinsesser, men sygt og forkert når 3-årige drenge vil.
(Men helt OK at piger vil have bukser på...)
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Hvad er det med kvinder og heste?

Post by Intunia »

Årh hold op Ninie, du er sgu da vildt omsorgsagtig!! :lea:

Har I for forresten set det her billede, som tydelig viser hvad roller drenge og piger skal spille helt på børnehave niveau.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=463100940389413&set=a.148383381861172.24358.114595531906624&type=1&theater
bla bla bla
Post Reply