penge til gave

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
SpørgeJørgen
Posts: 45
Joined: Tue 14. Feb 2012 18:08

penge til gave

Post by SpørgeJørgen »

Kære strigler

mit barn startede for 2 måneder siden i børnehave.

Børnehaven har haft en leder som har været leder for denne her børnehave og en anden børnehave også. Hun har måske været i børnehaven 25% af den tid mit barn har været der og har ikke meget kontakt til børnene.

Nu er lederen blevet sparet væk og i den forbindelse har alle børn i børnehaven fået seddel med hjem og indsamling til gave til lederen.

30 kroner fra hvert barn, er deres ønske.
Gaven skal gives til "afskedsfesten" for lederen. En "fest" som bliver afholdt om eftermiddagen en fredag i nærmeste fremtid.

Jeg synes det er lidt underligt at give penge til en gave til en person som vi faktisk ikke kender, og også når det ikke er en der har haft noget med mit barn at gøre i den korte tid mit barn har gået i institutionen.

Jeg ved godt 30 kroner ikke er meget, men det er ikke en vi har noget forhold til, jeg har mødt hende to gange ved hentning af mit barn.

Egentlig havde jeg det sådan først at det ville jeg ikke betale til netop fordi vi ikke rigtig har en relation til hende og mit barn er jo stort set kun lige startet. Men samtidig tænker jeg at vi måske gerne ville kigge forbi til den der afskedsfest for at være lidt sociale med de andre børns forældre?!
Og så tænker jeg også, at KAN man overhovedet tillade sig IKKE at betale til sådan noget?

Der startede 7 nye børn igår i børnehaven og jeg lagde mærke til at de 7 også har fået sedlen. Det synes jeg faktisk er helt skørt, da de stort set slet ikke når at se lederen inden hun skal stoppe!

og lige før påsken stoppede der 16 børn som skal i skole til sommer, de får i SFO'en ved siden af børnehaven nu, men de har ikke fået seddel om gave (forståeligt nok, de går der jo ikke mere) men de har haft meget mere med lederen at gøre end mit barn og mange af dem der har fået seddel om gaveindsamling.

Hvad ville I gøre?
User avatar
Mikkel
Posts: 414
Joined: Sun 27. Aug 2006 20:06

Re: penge til gave

Post by Mikkel »

Personalegaver er da normalt noget, som arbejdspladsen klarer uden at belemre "kunderne"? Enten via en personalekasse som er personalefinancieret, via fagforeningen eller via budgettet, afhængigt af arbejdsplads.
Jeg synes faktisk det er upassende med sådan et brev til forældrene.
Jeg ville nok protestere.
Image
User avatar
mathea
Posts: 279
Joined: Wed 23. Dec 2009 16:13

Re: penge til gave

Post by mathea »

Min holdning er: jeg gider ikke give penge til det jeg ikke gider give penge til :-)

Men det er naturligvis lettere sagt end gjort, når man er 'ny' et sted. Men jeg kan nu heller ikke forstå børnene skal betale gildet - Enig med Mikkel i at den må personalet klare. Også selvom det kun er 30 kr

Indsamlinger plejer at være sådan at dem der har lyst, giver det de har lyst til..... jeg får knopper af ufrivillige indsamlinger
"100% of the Shot's You Don't Take Don't Go In"
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Re: penge til gave

Post by Anja »

Havde der ikke været lidt mere personlighed ind over hvis:

1. det var noget forældrene var blevet enige om i privat regi?

2. at den enkelte forældre, som har haft et samarbejde med lederen, vælger at give en gave?

Det handler jo ikke om penge, men om at få trukket noget ned over hovedet.

Jeg gav da også min søns primærpædagog en flaske vin da han holdt op i vuggestuen, ikke fordi jeg skulle, men fordi jeg havde lyst.
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: penge til gave

Post by Frieser9460 »

Jeg synes, det er noget mærkeligt noget at stille krav om, at børnene samler ind til en gave - normalt er det vel sådan noget, man samler ind til blandt kollegaerne på en arbejdsplads?

Personligt ville jeg ikke være med til den slags... men det er selvfølgelig lidt svært at skulle sætte sig på bagbenene og være Rasmus Modsat, når man er ny på stedet...
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Pia
Posts: 1880
Joined: Thu 29. Apr 2010 11:28

Re: penge til gave

Post by Pia »

Enig med de andre, det ville irritere mig.

Jeg kender dog også mig selv godt nok til at vide, at jeg ikke ville gøre noget større nummer ud af det, for 30 kr.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: penge til gave

Post by 99E »

Jeg ville sandsynligvis komme til at "glemme" den der seddel et sted...
Jeg synes det er fint at samle ind - hvis det er frivilligt og sådan noget.
Og blandt de ansatte.

Hvis forældrebestyrelsen (har man sådan en i de der børneinstitutionsting?) så vil samle ind blandt forældrene, kan DE gøre dét.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: penge til gave

Post by Intunia »

Jeg ville sgu nok bare give de der 30 kroner. Folk der bliver sparet væk, får ikke gaver nok.
bla bla bla
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: penge til gave

Post by Annemaja »

Jeg gad ikke gøre vrøvl for et så latterligt lille beløb - men tænke at hvis nogen blev glad - så var det dejligt......
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: penge til gave

Post by Godzilla »

Jeg ville sikkert ikke engang komme i tanke om at blive irriteret over det. Jeg ville gladelig give 30 kr. til en gave selvom jeg ikke lige kendte personen særlig godt.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Post Reply