Hvordan siger man lige det?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by JulieT »

Hvad er det for noget Hippolytfoder, som der ikke er korn i?


Jeg ville også få en uvildig til at regne på foderplanen, da jeg har oplevet, at mine heste så ekstremt dårlige ud på Hippolyt, og omend jeg aldrig kan være sikker på, at det var foderets skyld, stod begge mine heste på det tidspunkt, og var undervægtige og matte i pelsen - den ene med lyserøde, pigmentløse "briller" og dermatofilose, som vi ikke kunne komme af med. De stod opstaldet et sted, hvor der blev fodret med Hippolyt Naturmüsli, fordi det skulle være så godt, men da de kom hjem, og jeg satte dem over på suregrow + hø + roepiller til den tyndeste hest, tog de på, blev blanke og fine i løbet af få måneder.

Det er for år tilbage, og produktet er sikkert blevet forbedret, så det er afstemt (dengang var der ikke kobber nok i, bl.a.), men Hippolyt virker på mig som et firma, der lover en hel masse, som ikke lyder ret sandsynligt, så jeg ville aldrig tage sælgerens ord for pålydende.

Julie
User avatar
xtiny
Posts: 2833
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by xtiny »

Hvordan lugter mider?
Jeg ved hvordan muggent korn-hø-halm-lugter. Men mider? Jo fordærvet kattemad kan lugte aldeles ulækkert råddent, og så er der gået madikker i. Føj for den da- det var noget, der var blevet vådt- det røg lige ud i skraldespanden.


Hvis man engang har oplevet et råddent æg, mel med mider i- så lærer man lynhurtigt- at fødevarer ikke skal lugte grimt eller kravle. Man skal bruge sine sanser!

Hverken mennesker eller dyr, skal have dårligt foder!

Hvis din hest er støvallergiger- er det direkte farligt med mug og skimmelsvamp. Og 4 kilo byg- nu ber jeg Dem fru Heilbunth!
Sig at dyrlægen har lagt en foderplan- og find et andet sted. Selvom de er søde, så er folk uden lugtesans farlige.
Mvh
xtiny
- - -
Al problems are people problems: No people, no problems!
hansi
Posts: 88
Joined: Sat 4. Feb 2012 20:01

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by hansi »

Undre mig en del.
Du flytter hestene, grundet at det tidligere sted ikke fodrede dem. Nu er du så flytet til et nyt sted, hvor de overfodre dem med dårligt korn.
Byg kan godt bryges som en del af hestens foder, men ikke i de mængder.
Det nytter ikke noget, at udlejer, tror at man bare kan smide 4 kilo byg i en heste mave og så forvente at den tager en masse på. Når kornet samtidigt slet ikke er i en ok kvalitet, skal det ikke bruges som heste foder.

Hvis du er glad for at stå der, ud over problemer med foder, må du selv gå ind og styre deres foder.
Selv om det ikke er sjovt at skulle fortælle udlejer, at tingene ikke fungere, ja så er du nød til det, af hensyn til dine hestes ve og vel.
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by aribeth »

som jeg læser det så er Lone jo rent faktisk også ved det!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by lonek »

Hej,
Der er korn i det foder de får, det er såm' heller ikke fordi jeg vil undlade korn - jeg er ikke stivelsesforskrækket. Men jeg synes bare ikke om mængden de fik, slet ikke når det ikke længere var godt...

Hippolyt-damen har ikke lagt foderplan, men derimod spurgte jeg om hvor hurtigt jeg måtte skifte foder, samt om Rambo'en kunne klare sig på et tilskudsfoder, når han var vant til korn i den mængde. Egentlig er jeg selv uddannet i hvordan en foderplan ser ud og har gået meget op i det! (ville ha læst i England til noget ernærings-noget for heste - hvis det ikke lige havde været så langt væk) Men jeg har været lidt 'udenfor' området i nogle år, fordi jeg har haft hesten på steder, hvor foder var med i prisen - desuden har ham den gamle altid kunnet leve på en sten...

Men nu må jeg jo lige spænde hjelmen, og komme op på hesten igen! -Hippolyt blev valgt, da det er nemmest at købe herfra hvor jeg bor, når det nu lige var så akut, som det var.

Mider lugter helt specielt - når man én gang har lugtet dem, kan man altid finde dem! De lugter ligesom skarpt i det... -Jeg har under min uddannelse (landmand) gået en hel dag i kornsiloer, der var inficeret med mider, for at gøre dem rene og desinficere.

Ang flytning - så er det ikke en løsning! Der er ikke for mange steder her, hvor der er mulighed for opstaldning...
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by aribeth »

apropos mider... jeg købte engang en sæk Hippolyt (ja sgu, nu vi snakker om det foder!!) som der var gået mider i!! Det var LEVENDE!! når man stod og kiggede på foderet så bevægede det sig... ØV det var vammelt... og det stank!

Det var sådan en lokal forhandler som vist lige havde haft sækkene liggende lidt for lang tid et sted hvor de ikke skulle ligge...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by JulieT »

Nåå, jeg troede bare, kornet skulle helt væk. Er heller ikke selv stivelsesforskrækket, men har flere gange læst på HN om folk, der fodrer "stivelsesfrit" med Hippolyts Naturmüsli :D


Julie
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by lonek »

Jaja - men derinde er de også så hellige og gør alt helt korrekt, rigtigt og efter ridemærkebogen! Mindst... :D
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by JulieT »

Der plejer da at være korn i naturmueslien.



Ja. Men det stopper åbenbart ikke folk i at tro, den er stivelsesfri :mur: Eller i det mindste "god til heste, der ikke kan tåle korn" :viben:


Julie
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by lonek »

Ja, den eneste Hippolyt laver uden korn er EquiGard'en...

Jeg mener bare, at man ikke på HN, kan lave et indlæg og spørge om noget - hvis man ikke er 110% korrekt og har ridehjelm på mens man skriver... Der er en indercirkel derinde - som jeg ikke er med i - og der er sjældent nogen som gider besvare ens spørgsmål eller andet, hvis man ikke lige er med i den... (Jeg kender andre, som også er lidt derinde, så de skriver som de eneste i mine tråde :D)

Jeg er egentligt også godt tilfreds med Hippolyt - har dog mest erfaring med Mash'en og nogle af deres kure. Alle med godt resultat!
Post Reply