Hvordan siger man lige det?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Hvordan siger man lige det?

Post by lonek »

Jeg er super glad for mit opstaldningssted! Dog er vi ikke enige om, hvordan man fodrer på en hest... :ehh: Men nu er jeg løbet ind i et stort problem!

Rambo kom hen til dem først i februar, da jeg flyttede fra et sted, hvor de glemte at fodre ham. Så han har fået meget at spise det nye sted og har taget godt på! :atengstedt: Nynne hjalp de med at hente i Varde, så hun har stået der i ca 10 dage. Hun var noget mager, så hun er blevet sat noget op i foder også.

Hende der har stedet er noget 'gammeldags' mht fodring, så det er korn de får at spise når de er for tynde. Valset byg. -Det er jeg ikke så stor tilhænger af, eller jo måske hvis det var et kilo det drejede sig om... Begge heste får hver 4 kg! Det skal lige siges de også får alt det wrap de kan spise. For at dække vit/mineral får de et tilskudsfoder. Desuden har jeg købt Linamix, som de begge får - de er ved at blive kørt ind og jeg regner med de ender på ca et ½ kg hver. Rambo får Linamix'en for at blive sat ned i korn! Han er ikke længere for tynd.

Problemet er at jeg siden i lørdags, har studset noget over deres foders lugt! Det lugter nøjagtigt som om der er mider i! Og det er kornet, den er gal med. -Jeg var nemlig 'alene hjemme' tidligere i dag og gik i foderrummet... Jeg plejer at være en ørn til at spotte de små kræ, men jeg kan ikke se noget levende! Men det lugter!! Og i dag var jeg derovre, da de tog hestene ind - Nynne spiser ikke! Men jeg kan alligevel ikke få mig til at sige noget, fordi jeg er et fjols. -De mener jo de gør det så godt og jeg er bange for at sige noget forkert...

Hvordan pokker kommer jeg lige om ved det? -Rambo spiser, men er noget mat og ligner ikke sig selv. Det sidste er dog vist noget med en tand, der driller - Dyrlægen vil røngtenfotografere hans hoved, for at se om det er en tandrod...

Hjælp tak!
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by misssophie »

personligt har jeg altid selv insisteret i at styre min hest´s foder, så slipper jeg for mennesker der ikke har samme standarder som jeg.

kan du ikke bare sige at du fremover selv vil blande din hest´s foder,-og sætte det klar i spande.
så slipper du for deres dårlige foder...?
Misssophie
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by aribeth »

bop bop... det er svært hvis det er sådan på staldstedet at man skal lade sin hest få staldstedets foder.

Hvis det ikke er sådan, så kan du efter min mening bare sige at du fremover gerne vil have at de bliver fodret med det foder du selv stiller frem. og om det er ok.

hvis de spørger hvorfor, så sig at du ikke er glad ved at fodre med korn og gerne vil prøve at undgå at fodre med det.
Raxacoricofallapatorius
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by JulieT »

Sig det. Når du står med en syg hest, der har spist dårligt korn (eller bare har spist 4 kilo korn om dagen), vil du være ked af at du ikke bed i det sure æble, og sagde noget til staldejeren.

Du kan jo bilde hende ind at dyrlægen har sagt at din hest ikke kan tåle korn... eller noget. Men det hjælper selvfølgelig ikke de andre heste, der spiser fordærvet korn.


Julie
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by JulieT »

Hov - det var ikke særligt konstruktivt, kan jeg godt se :D

Jeg ville købe en sæk korn uden mider, og så en rolig stund bede staldejeren om at komme med ind i foderrummet, for der er noget, jeg vil tale med hende om. Så ville jeg sige, at jeg havde lagt mærke til at min hest ikke ville spise sit korn, hvilket jeg fandt underligt. Så ville jeg sige, at jeg syntes, kornet lugtede mærkeligt, og bede staldejeren lugte til kornet og noget af det "gode" korn, jeg havde købt. Hvis hun ikke kunne lugte forskel, ville jeg vise hende, hvordan min hest gladeligt åd det friske korn.


Med mindre vedkommende er idiot, kan hun godt lugte forskel, når først hun har både dårligt og frisk korn at lugte til. Nogle mennesker har svært ved at lugte fordærv. Min mand kan finde på at servere muggen havregrød for os, hvis vi har fået en dårlig pose havregryn (jeg har nu droppet Kornkammerets havregryn for good) - han kan simpelthen hverken lugte eller smage det, mens jeg er ved at kaste op, bare jeg kan lugte havregrøden nede fra soveværelset.


Julie
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by aribeth »

kornkammeret har altså seriøst et problem med deres havregryn... jeg er også stoppet helt med at købe det for jeg har oplevet 3 gange at det var dårligt!
Raxacoricofallapatorius
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by JulieT »

Det er SÅ klaaaaarmt! Uha, jeg får det skidt bare ved tanken.


Julie
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by aribeth »

Keld kan i øvrigt heller ikke lugte det(eller smage det)... så forstår han ikke hvorfor Max ikke spiser havregrøden den morgen og jeg er ved at kaste op når jeg så står op (ja, det er mig der sover længe her i huset) og kan lugte stadset...
Raxacoricofallapatorius
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by JulieT »

Det er det samme her. Jeg blev ved med at sige at der var noget galt, og David blev ved med at smide havregrynene ud, og så købe en ny pakke i et andet supermarked. Da jeg for tredje gang insisterede på at havregrynene var mugne, var det pludselig mig, der var paranoid, for man er vel ikke så uheldig at få en pose mugne havregryn flere gange i træk fra flere forskellige supermarkeder. Jo, det var man, hvis man havde købt Kornkammerets. Det var først senere, jeg hørte, at de netop havde tilbagekaldt en masse produkter p.g.a. skimmelsvamp :opkast: Og det har mine børn spist!!! (Jeg kunne ikke selv spise det, for det var så klamt, men jeg var jo også bare en sindssyg kælling)


Julie
User avatar
aribeth
Administrator
Posts: 3801
Joined: Sat 2. Jul 2011 18:26

Re: Hvordan siger man lige det?

Post by aribeth »

der skal bare sukker nok på påstår Keld...

KLAMT!
Raxacoricofallapatorius
Post Reply