Er det ok at dæmpe hestens sanser?

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
Post Reply
JannieT
Posts: 773
Joined: Fri 17. Oct 2008 22:09

Er det ok at dæmpe hestens sanser?

Post by JannieT »

Er det i orden at dæmpe hestens sanser ved eksempelvis at bruge hut, putte vat i ørene eller bruge lukket hovedtøj?

Bliver hesten mindre eller mere stresset ved ikke at kunne se eller høre det, der gør den bange?
Alt er relativt
Intunia
Posts: 2600
Joined: Mon 29. Jun 2009 20:37

Re: Er det ok at dæmpe hestens sanser?

Post by Intunia »

Hvad er et lukket hovedtøj ? skyklapper?

Altså, det er ikke noget jeg bruger, hverken hut eller andet. Tror min krampe ville ville flippe skråt, hvis jeg forsøgte at putte vat i ørerne på den. Men jeg har ikke prøvet.
bla bla bla
misssophie
Posts: 2533
Joined: Thu 30. Jul 2009 11:01

Re: Er det ok at dæmpe hestens sanser?

Post by misssophie »

hvis vat i ørene virker beroligende på hesten, ser jeg ikke noget galt i at bruge det.

ofte bruges det jo i en situation hvor hesten skal lære at færdes nye steder, eller vænnes til noget nyt, og så vil man vel stoppe med at bruge det på et tidspunkt.
Misssophie
User avatar
JulieT
Posts: 928
Joined: Tue 22. Nov 2005 23:03

Re: Er det ok at dæmpe hestens sanser?

Post by JulieT »

Vat i ørerne synes jeg er ok, fordi hesten jo stadig kan høre - den kan bare ikke høre alting lige så højt. Jeg har dog mine anelser om at virkningen afhænger af vattets effekt på rytterens forventninger af hesten. Min mors gamle skovturshest skulle altid have ørepropper i - ellers var den meget vild. Undtaget når jeg red den - så gjorde det ingen forskel. Det er efterhånden velkendt, at man kan gøre sin hest mere nervøs ved selv at forvente at den spooker, så hvorfor skulle ørepropper ikke have en placeboeffekt?


Skyklapper er jeg ikke helt sikker på. Jeg synes ikke, det er "synd".. ikke sådan lige på stående fod (måske hvis jeg tænker over det). Men jeg forstår ikke, hvad det er for nogle heste, der er bange for biler, hunde + diverse, som skyklapperne blokerer for, men som man alligevel insisterer på at ride/køre ud i trafikken.

Meget af det er tradition/mode, tror jeg.


Julie
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Re: Er det ok at dæmpe hestens sanser?

Post by Frieser9460 »

Jeg går som udgangspunkt slet ikke ind for, at man dæmper hestens sanser. I min verden er træning vejen frem til en rolig, håndterbar og stabil hest.

Når det er sagt, vil jeg ikke udelukke, at der måske er enkelte situationer, hvor det muligvis vil kunne hjælpe hesten.
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
Post Reply