Et par gode råd.

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
LoneR
Posts: 1629
Joined: Sat 3. Jan 2009 01:38

Re: Et par gode råd.

Post by LoneR »

Ha, ja det lyder som en god forklaring.

jeg tror jeg reagerede til sidst, delvis mod min vilje, fordi "samfundet" konstant bliver bebrejdet af Gry - for manglende hjælp og indgriben - og idet jeg også er "samfundet" så føler jeg, at jeg bør reagere.
Og så er der jo et faktum, at jeg egentlig synes at det er "farligt" at lade Grys fejlopfattelser af liv, kost, motion osv stå uimodsagt, fordi andre, der er interesserede i emnet kunne få den opfattelse, at den måde Gry spiser og motionerer er en ok måde og gøre det samme. Og det er det jo ikke.
Prøv at Google gastrisk sleeve - strigler kommer ind som det (ca) 5 hit - det er da problematisk, hvis Grys meninger stod alene - for det er jo en helt forkert kostopfattelse, der hersker.
Og iøvrigt er strigler vel et debatforum, hvor man debatterer - og ikke bare en verbal skraldespand, eller en slags udvidet personlig dagbog - så skal man jo bare have en blog.
Få en blog Gry!!!! Så kan du selv slette alle de, der siger dig imod.

Og bortset fra det så tror jeg på, fordi det har jeg valgt at tro på, at folks kommentarer i det lange løb vil have en indflydelse og betydning for Grys måde at tænke på - og det er da værd at opnå.
Annemaja
Posts: 2752
Joined: Sun 9. Mar 2008 20:41

Re: Et par gode råd.

Post by Annemaja »

Ærligt talt synes jeg også at det at anbefale en blog til den slags er en super god ide - får man når hurtigt brækstadiet her.
Hilsen Annemaja

www.annemajahealing.dk
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Et par gode råd.

Post by Godzilla »

Ja, en blog ville være et langt mere egnet sted end Strigler.

Eller er forum hvor man diskuterer fedmeoperationer og udveksler erfaringer mhst kost, motion og hvad der ellers er brug for at få "talt" om efter sådan en op. Har man brug for at beklage sig vil der sikkert også være flere der kan nikke genkendende til problemerne der. :peg:

Hvis nogen går ind og Googler en Sleeveop. må man vel formode at den kost Gry fortæller om her, enten afskrækker folk fra at få en tilsvarende op., eller hvis de har fået den, har vejledere andetsteds. Man sender formodentlig ikke bare folk hjem fra hosp. og forventer at de selv finder ud af hvad de skal spise?
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
lenepp
Posts: 302
Joined: Sat 23. Oct 2010 13:31

Re: Et par gode råd.

Post by lenepp »

Nu gør jeg noget som jeg ellers ikke gør ret tit. Jeg vil komme med et par, efter egen mening, gode råd:

1: Lad være med at give folk råd som de ikke har bedt om. Hvis de har brug for gode råd beder de nok om dem.

2: Hvis du alligevel beslutter dig for at rådgive andre uopfordret, så respekter at de måske vælger ikke at følge de råd du giver. Ingen er forpligtet til at følge andres råd hvis de ikke vil.

Følg mine råd eller jeg blive SUR!!

Ja, det er en opfordring til at undgå de ørkesløse tråde hvor Gry fortæller om div. besværligheder, og alle i bedste mening vil fikse besværlighederne ved at fortælle Gry hvad hun skal/kan gøre, hvorefter Gry går totalt i forsvar og afviser alle gode råd, hvorefter frustrationerne stiger, flere gode råd hagler ned over Gry, hvorefter Gry går totalt i baglås....osv.....osv.

Det ender med at Strigler bliver totalt affolket fordi det er pissekedeligt og Strigler dør. Og det ville fanme være ærgeligt.


Jeg er et stykke hen af vejen enig, Godzilla, men opfatter dig også som dybt urimelig i din vurdering af Grys reaktion. Gry går ingen steder i baglås og dør strigler er det ikke på grund af, men på trods af.

Tilbage til det med at give råd. Jeg tror punkt et skal lyde: Giv ikke gode råd til en du egentligt ikke bekymrer dig om. Overvej om du giver rådet fordi du selv vil vise at du ved noget om emnet eller om det er fordi du faktisk vil hjælpe et medmenneske.
Jeg synes det er forbavsende så mange der mener at vide mere om kost til opererede skrøbelige end disses vejledere og at man tør skubbe så kraftigt til et udsat menneske som der sker her forstår jeg slet ikke, men det må være fordi man aldrig har oplevet rigtige mennesker, der ryger ud over kanten?

Nå, men til fedmeoperationer generelt kan jeg kun sige at det er noget møg. Anettets historie viser det måske - overvægt har en årsag og at tro at den kan løses med et snip er mere end naivt. Kæd det sammen med hvem der sidder på pengekassen og hvem der udfører operationerne (over 90% privathospitaler) så tegner der sig et billede. Gry har ret, man skal satse og bruge pengene et andet sted.
Ingen bliver langtidslykkelig af en operation. TV2´s store sats Merete viste det tydeligt. Det gik op og så gik det ned - der blev hun gemt og glemt.

Og så bliver jeg så pisse træt af gode råd. Ja, hvis jeg støvsugede hver dag i 10 minutter ville det være overskueligt. Og så skal jeg bare vaske et vindue om dagen - det tager også kun 10 minutter. Og træne knæmusklerne - 10 minutter. Og luge køkkenhaven - 10 minutter og luge staudebed- 10 minutter og alt det andet - 10 minutter. Så fat det dog - det er ikke de 10 minutter der er problemet, det er den totale selvkontrol der kræves og som vi hver på vores måde reagerer imod.
Madbudgetterne viser, at jo fattigere jo sundere. Vrøvl! Jeg levede fattigt og sundt som studerende, men det er bare ikke det samme som at være livslangt fastholdt i en lortesituation. At være midlertidigt fattig sammen med andre kommende overklasseløg er og bliver noget helt andet end at have en fremtid der siger at sådan er det og vil det altid være.
Alle statistikker og erfaringer fortæller, at overvægt, rygning, dårlig uddannelse osv er socialt arvelig- og betinget. Gør det endelig til en individuel sag, men overvej lige hvorfor det statistisk ikke er tilfældigt hvem der rammes.

Lenepp
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Re: Et par gode råd.

Post by Godzilla »

Jeg er et stykke hen af vejen enig, Godzilla, men opfatter dig også som dybt urimelig i din vurdering af Grys reaktion. Gry går ingen steder i baglås og dør strigler er det ikke på grund af, men på trods af.

Der er jeg så uenig med dig Lenepp. Jeg har selv til hudløshed befundet mig i situationer hvor gode, og sikkert velmente, råd væltede ind over mig på tidspunkter hvor jeg ikke var i stand til at følge dem. Det medførte bare at jeg følte mig endnu værre når jeg opdagede hvor alene jeg var, der bag den mur af råd andre pressede sammen om mig, fordi de ikke kunne rumme mig som jeg nu havde det. Hvad andet kan man gøre end at forsvare sig imod det? Og jeg mener faktisk at Gry forsvarer sig, fordi det er den mest naturlige reaktion på de kaskader af råd hun får. Det er totalt overvældende, og hvis man har ADHD er det direkte lammende.

Tilbage til det med at give råd. Jeg tror punkt et skal lyde: Giv ikke gode råd til en du egentligt ikke bekymrer dig om. Overvej om du giver rådet fordi du selv vil vise at du ved noget om emnet eller om det er fordi du faktisk vil hjælpe et medmenneske.
Jeg synes det er forbavsende så mange der mener at vide mere om kost til opererede skrøbelige end disses vejledere og at man tør skubbe så kraftigt til et udsat menneske som der sker her forstår jeg slet ikke, men det må være fordi man aldrig har oplevet rigtige mennesker, der ryger ud over kanten?

Jeg tror generelt, at når folk går i det jeg kalder "Fru Fixenstein" (Læs: vil fikse andre) er det fordi de ikke kan holde den magtesløshed ud det vækker i dem selv. Afmagt er en frygtelig ubehagelig følelse. Det provokerer næsten altid folk ud i handletrang. Desværre også på andres vegne, hvilket ikke kan lade sig gøre. Jeg tror ikke at det er for at vise at man er vidende om noget. Men jeg er helt enig i at Gry fortæller at hun spiser hvad hun er blevet anbefalet og det kan vi herinde ikke vide noget som helst om hvad er.

Og så bliver jeg så pisse træt af gode råd. Ja, hvis jeg støvsugede hver dag i 10 minutter ville det være overskueligt. Og så skal jeg bare vaske et vindue om dagen - det tager også kun 10 minutter. Og træne knæmusklerne - 10 minutter. Og luge køkkenhaven - 10 minutter og luge staudebed- 10 minutter og alt det andet - 10 minutter. Så fat det dog - det er ikke de 10 minutter der er problemet, det er den totale selvkontrol der kræves og som vi hver på vores måde reagerer imod.

Deri er jeg helt enig Lenepp. :askepot: Og med ADHD ER man virkelig handicappet på den front som Gry også siger. Det kræver som regel hjælp fra andre at klare det daglige, og der er vel grænser for hvor meget Grys mor kan stå til rådighed.

Alle statistikker og erfaringer fortæller, at overvægt, rygning, dårlig uddannelse osv er socialt arvelig- og betinget. Gør det endelig til en individuel sag, men overvej lige hvorfor det statistisk ikke er tilfældigt hvem der rammes.

Også her er jeg enig med Lenepp. Jeg er meget træt af den egenskabeliggørelse der er "oppe i tiden". Jeg synes at Ansvar og Valg er ved at udarte til rene floskler, fordi det almengøres og bruges som svar på alt hvad nogen gerne vil definere som klynkeri. TUDEFJÆS kan smides i hovedet på hvemsomhelst.

Jeg vil gerne her gøre opmærksom på, at for de fleste mennesker som har det psykisk rigtig dårligt, er det at finde noget medlidenhed og omsorg for sig selv næsten det sidste der opnås. I de incestgrupper jeg har siddet i, har det næsten været umuligt for os at indse at medlidenhed med sig selv er fundamental for at finde styrken til at hjælpe sig selv. Tværtimod er selvbebrejdelser og overansvarlighed det som mest har været kendetegnet. Og så længe vi hang fast i det kom vi ingen vegne.

Husk lige at det kan være en voldsom nedtur og ulykke at få en diagnose, feks ADHD, og skulle forholde sig til det.

Og!!!!! De der antidepressiva som Gry beskriver f.eks. Remeron (også kaldet "Ram og Rund"), giver virkelig stærk overvægt hos næsten alle. Jeg har ikke fået dem, men jeg kender flere ellers slanke folk, som rask væk tog mellem 20 og 40 kg. på af dem. De tabte dem så snart de hold op med at tage dem. Dem tager Gry heller ikke mere.

Og Gry kan ikke bare holde op mad at tage de piller hun får nu. Det kan være direkte farligt. Det skal ske i samråd med hendes læge og ske meget langsomt hvis den beslutning tages.

Når alt det så er sagt, vil jeg stadig mene at Strigler ikke er et særligt egnet forum for dig Gry med de behov du har p.t. Du vil være i modvind hver eneste gang du nævner ordet Diagnose eller gerne vil fortælle om noget der går dig på, næsten ligegyldigt hvad det handler om. Med mindre du virkelig mener at du kan bruge Strigler til at øve dig på at takle den modstand du garanteret vil møde masser af.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
User avatar
Rumle
Posts: 88
Joined: Thu 29. Jan 2009 18:10

Re: Et par gode råd.

Post by Rumle »

jeg må ærligt indrømme at jeg ikke er så aktiv som mange af jer andre her på strigler, men jeg læser ofte med. Jeg har ikke noget imod Gry, men jeg springer med vilje over de tråde hun har oprettet, fordi jeg orker simpelthen ikke at læse om hendes brok og ynk. Som andre har skrevet ville en blog nok være det bedste Gry kunne gøre for sig selv.
Skrev Annette

I teorien skulle mænd og kvinder kunne forstå hinanden... Og i terorien skulle man kunne fange ål med lasso
Post Reply