Og så fik han diagnosen..

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Re: Og så fik han diagnosen..

Post by Buusser »

Undskyld Helle, det er ikke for at spamme din tråd, men unges uddannelse ligger mig meget på sinde.

Har han overvejet datalog-uddannelsen? Som jeg læser optagelseskravene, så er der ikke krav om en fuld HF, men tre fag han skal bestå på nogle niveauer:

http://studieinfo.au.dk/bachelor_optagelse_dk.cfm?fag=7040

Men check det evt. med studievejlederen på hans skole.

Min søn er i gang med denne uddannelse og er vildt glad for det. Jeg har indtryk af, at man både kan være social og det modsatte på det studium. Og det er garanteret frit for pigelus. Ikke en eneste pige har de der. Som min søn siger: " Det er så rart, man kan bare være sig selv og sidde og nørde. Man behøver ikke tænke over hvordan man ser ud og om man kan gøre indtryk. Og mangler vi selskab, så kan vi jo heldigvis finde over til jura" :minna:
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Og så fik han diagnosen..

Post by HHansen »

Buusser wrote:Helt enig med MBN - det vigtigste er den rette hylde.

Ang. SUen, så er jeg ret sikker på, at taxameteret ikke tikker når han er på en ungdomsuddannelse. Det er først når man kommer på en videregående uddannelse at man har begrænset tid. Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken men det forekommer mig at vi har talt om det på arbejdet, men jeg kan finde ud af det på mandag hvor jeg kan få et meget kvalificeret svar. Sig til hvis jeg skal undersøge det.


Du må meget gerne undersøge det hvis du har mulighed for det - det er en jungle at finde ud af :ehh:

Når jeg søger på datalogi adgangskrav får jeg dette frem:
Søg optagelse, se adgangskrav · Datalogi

Adgangskrav

Adgang til bacheloruddannelsen forudsætter opfyldelse af følgende krav eller dokumentation af tilsvarende kvalifikationer:

Bestået adgangsgivende eksamen (stx, eux, hf, hhx, htx, adgangskursus eller tilsvarende)
Dansk A
Engelsk B
Matematik A


Så det er det samme som datamatiker - der skal en fuld gymnasiel uddannelse til - med dansk engelsk og matematik på de nævnte niveauer.

Det HF han har taget i år er på VUC enkeltfag - han har så valgt kun at have 4 fag, for at begrænse timeantallet - så han bedre kan overskue det.

Og spam bare løs med input - det er jo relevant alt sammen, og fint at få input fra nogen der måske ser anderledes på tingene.. det kan jo være der dukker noget op som vi ikke har overvejet :askepot:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Re: Og så fik han diagnosen..

Post by Buusser »

Jeg finder ud af det på mandag.

Når han tager enkeltfag og det fungerer for ham, så er det jo nok en bedre løsning for ham end helt at skifte spor og skole. Efter det omtumlede forløb han har været igennem, så må det næsten også være sådan, at man tænker "Yes!" når det fungerer og fastholder det, fordi det er positivt.

Havde det været en almindelig HF han var i gang med, så er der faktisk ofte mulighed for at man kan slippe for nogle af de fag, man allerede har bestået andet steds. Vi har af og til elever, der kommer med udvidede kvalifikationer f.eks. fra efterskole, hvor de får lov til at udelade et fag eller to, fordi det er bevist at de har bestået og at niveauet har været nogenlunde det samme. Det er en jungle og der er flere muligheder end man lige kan se i det informationsmateriale, der er tilgængeligt. Jeg vil anbefale jer at få et møde med hans studievejleder, de kender alle smuthullerne og mulighederne. Selvom der ikke skal ske nogen forandring i hans skolegang, så er det alligevel måske meget rart at der er aftalt en overordnet plan, så han får ro på hvad der skal ske.
User avatar
Buusser
Posts: 445
Joined: Fri 29. Feb 2008 09:28

Re: Og så fik han diagnosen..

Post by Buusser »

Så har jeg undersøgt det og den er god nok :hhansen:

Så længe han går på en ungdomsuddannelse får han SU, men det kræver at han er studieaktiv dvs. afleverer opgaver, møder op i skole osv. Det er først på en videregående uddannelse at tiden spiller en rolle. Og det har jeg fra vores SU-ekspert.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Og så fik han diagnosen..

Post by HHansen »

Buusser wrote:Så har jeg undersøgt det og den er god nok :hhansen:

Så længe han går på en ungdomsuddannelse får han SU, men det kræver at han er studieaktiv dvs. afleverer opgaver, møder op i skole osv. Det er først på en videregående uddannelse at tiden spiller en rolle. Og det har jeg fra vores SU-ekspert.


Se det lyder jo godt - for så bør der stadig være mulighed for SU de 3 år datamatiker uddannelsen tager når han er færdig med HF :askepot:

Tak for det :-)
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
JannieT
Posts: 773
Joined: Fri 17. Oct 2008 22:09

Re: Og så fik han diagnosen..

Post by JannieT »

Hvor er det dejligt at der er kommet en diagnose på, både for ham og jer.
Alt er relativt
udlandet
Posts: 2196
Joined: Sat 1. Mar 2008 23:45

Re: Og så fik han diagnosen..

Post by udlandet »

Tillykke!! Det har jeg ingen problemer med at skrive, for mig er det ikke malplaceret. Jeg har nemlig selv en af slagsen. Det må være en lettelse for jer, bare synd at diagnosen først kommer nu. Min søn var 9, 14 nu. Jeg syntes nu at det er mærkeligt at de kloge kan være i tvivl, en Imfan Autist(Det kalder vi det, vi kan aldrig huske hvad det rigtige ord er) har ikke en normal begavets IQ. Det er en af de store forskelle på dem og AS. Jeg tør slet ikke tænke på hvilken helvede i har været igennem gennem årene hvor i ikke har vidst dette. Som os har i bare vidst at noget var helt galt kan jeg tænke mig. Gå på nettet og læs alt hvad i kan finde. Det er nyttigt, men også svær læsning. Kan bliver ofte ked af det. Jeg har været i kontakt med rigtig mange AS børn og unge, ikke en eneste af dem er ens. Min søn er på lejr hvert år, ifølge ham er det det bedste der er sket i hans liv. Men han siger samtidig også at de er så forskellige. Jeg tror rigtig meget ligger i hvordan man lever sit liv. Rigtig mange isolerer deres børn for at skåne dem, helt forkert syntes jeg. Jeg er klar over at det ikke er aktuelt i jeres tilfælde nu når diagnosen kommer så sent. Men måske har det været meget heldigt for ham. Har du andre børn, hvad med dem? Det ligger jo i generne. Jeg har været på autisme konference i 2 dage for et par år siden. Der var en der holdt foredrag og fortalte at Aspergere var fremtiden, at der ville komme flere og flere. De var bare kommet længere i udviklingen end os andre... Vi bruger meget tid på at fremhæve alle fordelene ved at have AS. Og snakke om alle ulemperne også selvfølgelig men ikke lige så ofte :lol: Jeg forstår hvad du går igennem nu, glæde og sorg. Jeg læste engang at først kommer glæden over diagnosen og derefter sorgen, det er så sandt. Læs denne også: http://www.csv-esbjerg.esbjergkommune.d ... tanke.aspx
Gå med i forskellige forum og få hjælp og støtte, det er vigtigt! Skriv gerne til mig hvis jeg kan hjælpe med noget!!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Og så fik han diagnosen..

Post by HHansen »

Hej Udlandet

Vi ER også glade for at have fået helt på plads hvad det er han er :linski:

Da han var 7 år fik han tourette diagnose - og det HAR han også, ingen tvivl om det. Det er nok derfor vi ikke har fået andre diagnoser på ham dengang, for både vi og skolelærere har jo lagt ting ind under dén diagnose når vi syntes han var anderledes end andre.
Før vi nåede frem til AS diagnosen nu, fik han også en ADD diagnose. Den er også rigtig nok - han bliver ihvertfald meget hjulpet af ritalin - det giver ham ro i hovedet. Ifølge lægen ville dette ikke virke hvis han ikke havde ADD. Men det var bare stadig ting der ikke stemte, og derfor kom han videre til psykiateren, der sagde AS. iøvrigt fik vi at vide at ca 1/3 af dem der har AS de har også tourette eller ADHD - så han er ikke udenfor normalen på det område.

Men han har jo heldigvis klaret sig fornuftigt i folkeskolen, og udfordringen har så været at få ham videre i uddannelsen - hans ADD gør at han har svært ved at koncentrere sig, samtidig med at han også mangler initiativet til at gå igang med noget han ikke finder spændende - og AS gør ved ham at han heller ikke kan finde ud af at bede om eller modtage hjælp. Så det har været lidt svært!

Men det lysner da.. og han er netop i dag indskrevet til 4 fag mere på VUC - når de er taget mangler han kun 3 små fag som han kan tage på et halvt år. Så med lidt held og hårdt arbejde så har han en fuld HF om 1½ år og kan komme videre på drømmeuddannelsen derfra.

Mht det genetiske - ja det er jo i familien... min kusine har en søn der også fik AS diagnosen som 17-18 årig. Og der er flere i familien gennem tiden som jeg vil mene har/har haft ADHD og andet godt.

Jeg har to børn mere - datteren har ingen af disse problematikker, men min yngste søn har også ADHD. Han er så med sikkerhed ikke Asperger - han er ret dygtig på empati området og har ligeledes en fantastisk forestillingsevne som hans bror aldrig har haft. Nørdet er han dog alligevel :hhansen: :linski:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
Post Reply