Usynlige smerter

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
lonek
Posts: 314
Joined: Fri 7. Mar 2008 11:03

Re: Usynlige smerter

Post by lonek »

Min Rambo gik i en årerække med en forkert tilpasset sadel...

Historien: Jeg fik hest uden at vide noget om noget - jeg havde redet nogle år på en rideskole og mine forældre syntes vist det var billigere og nemmere at gi' mig min egen... :ehj:

Så hesten blev købt - uden tilbehør! I starten lånte jeg en sadel, men jeg sku jo ha min egen... Så vi ringede til sadelmageren i Skals, han var den der stod i telefonbogen...

Han kom og kiggede på hesten og havde lige sadlen jeg manglede! Så var det ligesom klaret! Den sadel gik han med i 5 år, for sadelmageren sagde ikke noget om, at en sadel skulle tilses efterhånden som den blev brugt...

I 2002 kom jeg på skole, hvor der var mange samlet med interesse for heste og flere ville have deres sadel tilpasset - så det ville jeg jo også. Han var noget skræmt, ham der kom - for sadlen havde aldrig passet Rambo, mente han! Jeg lånte en anden sadel, for han ville garantere jeg kunne mærke forskel. Min hest har altid pustet sig op og har ikke været til at spænde gjord på... Dét mente han, ville holde op. Og han fik ret!! Anden dag med den nye sadel, stod hesten bomstille og spændte ikke en muskel i kroppen da sadlen kom på.

Jeg fik min egen sadel igen, bare for at se, hvad det ville gøre ved hesten. Anden dag med den, både sparkede den og bed da jeg ville spænde gjorden...

Måske nogle heste bider smerten i sig? Jeg ved det ikke, men min hest lærte at sige fra!
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Re: Usynlige smerter

Post by Lone Beck »

Måske nogle heste bider smerten i sig? Jeg ved det ikke, men min hest lærte at sige fra!


Godt for den :linski:

Jeg tror sgu at nogle heste ER meget tolerante. Men så er de det jo ikke kun overfor tunge ryttere, men også overfor alt muligt andet. Jeg har svært ved at tro, at en hest protesterer imod en dårlig tilpasset sadel, men ikke imod en rytter, der er så tung, at det er direkte ubehageligt for hesten.
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Skjold (Tidl. SL)
Posts: 1086
Joined: Sun 20. Nov 2005 14:08

Re: Usynlige smerter

Post by Skjold (Tidl. SL) »

Lone Beck wrote:Om det gjorde ondt på hesten, eller om hun bare blev forskrækket, ved jeg ikke. Men hun lagde i hvert fald ikke skjul på sit ubehag - og det selv om hun jo altså var vant til at slæbe rundt på mig.


Det handler ikke om størrelsen, men om gørelsen. ;-p

Det er en sær teori, at heste sådan skulle gå rundt og skjule sin smerte..

Tror dog der er forskel på akut smerte og andre smerter.

Vi andre går jo også længere med lidt ondt i ryggen, som langsomt bliver værre, hvorimod vi går til tandlægen ret hurtigt hvis i får rigtig ondt i en tand natten over, eller falder af vores hest og brækker armen - hvorfor skulle heste være anderledes?

Men det er sku' at menneskeliggøre sin hest for meget, hvis man mener den er så udspekuleret, at den ser ynkelig ud, for at få omsorg. Jeg tror altså at den mest komplicerede tanke en hest kan gøre sig er "nu rasler hun med foderet, så får jeg nok snart noget".
/SL
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Re: Usynlige smerter

Post by MetteboDeluxe »

smukke-ped wrote:Jeg har i øvrigt gennem tiderne hørt en del kuriøse forslag på hvorfor min hest har allergi.

" det er nok fordi han ikke gider ud og ride"

"han hoster jo når du rider, så det er vel bare fordi han vil have fri, han har lært at snyde dig"

Hm.........!!!




Det lærte min altså :linski:
* Kendt for :mettebo: *

* G
Lisbeth Sejberg

Re: Usynlige smerter

Post by Lisbeth Sejberg »

Ja Ped det lyder unægteligt sært, hvis hesten skulle kunne stå i sin boks og udtænke, hvordan den kan hoste eller halte lidt, så den kan slippe for at bestille noget :ehh:

Noget andet er, hvis en hund eller sikkert også en hest viser tegn på, at den er ivrig efter at komme ud, men så viser modvilje, når den får snuden/mulen uden for og mærker, det regner.
Se det er noget andet, at den føler ubehag ved noget, den har en erindring om, det handler ikke om, at den tænker:"Hvis det regner, gider jeg edderrøvme ikke gå ud i dag".
Mvh. Lisbeth
Lisbeth Sejberg

Re: Usynlige smerter

Post by Lisbeth Sejberg »

Det siger da sig selv Mette, den har forbundet det at hoste med en slags belønning.
Hvis du smak den med pisken, når den hostede, holdt den sikkert op med det pjat ?? :ehh:
Mvh. Lisbeth
imc

Re: Usynlige smerter

Post by imc »

ha ha den var go lisbeth.
det tror jeg vi skal til at indføre her i stalden.

Hoster hesten tjaa så skal den bare ha smæk i rumpen..
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Re: Usynlige smerter

Post by 99E »

smukke-ped wrote:Heste handler på instinkter og vaner......da ikke på hjerne?

Det synes jeg nu er lige firkantet og nedladende nok...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
BeritH
Posts: 3114
Joined: Mon 3. Mar 2008 12:08

Re: Usynlige smerter

Post by BeritH »

Tja - om heste viser smerter eller ej, har nok noget at gøre med om de får noget ud af det.

Hvis en hest har lært at de ikke nytter at protestrere, så holder den lige så stille op med at protestere, indtil det er virkelig slemt.

Hvis en hest derimod ved at det nytter at gøre opmærksom på ubehag, så vil den selvfølgelig gøre det.

Længere tror jeg i virkeligheden ikke at forklaringen er - rytterens vægt eller ej.

Når det så er sagt, så ER det altså svært at danse ballet med 10-14 kg. (svarende til 15% af et normalt menneskes vægt) kartofler i en rygsæk på ryggen, og det er nok ikke lettere for hesten.

BeritH
Nej gud fri mig da vel om jeg skulle mene noget om det - offentligt!

Husk at jeg skal tituleres Deres Velærværdighed

Nu med egen kirke - frelse og syndsforladelse tilbydes mod mindre vederlag
Camilla
Posts: 4
Joined: Mon 26. Jan 2009 14:53

Re: Usynlige smerter

Post by Camilla »

BeritH wrote:Tja - om heste viser smerter eller ej, har nok noget at gøre med om de får noget ud af det.

Hvis en hest har lært at de ikke nytter at protestrere, så holder den lige så stille op med at protestere, indtil det er virkelig slemt.

Hvis en hest derimod ved at det nytter at gøre opmærksom på ubehag, så vil den selvfølgelig gøre det.

Længere tror jeg i virkeligheden ikke at forklaringen er - rytterens vægt eller ej.

Når det så er sagt, så ER det altså svært at danse ballet med 10-14 kg. (svarende til 15% af et normalt menneskes vægt) kartofler i en rygsæk på ryggen, og det er nok ikke lettere for hesten.

BeritH


Det er det der hedder tillært hjælpeløshed.

Men ja logikken er dælme svær at gennemskue. :hva:
Post Reply