Dumme mennesker

Her kan du snakke om al det, der ikke hører hjemme på de andre fora! Al den snak der plejer at løbe i Rytterstuen - det er her! Intet er forbudt - bare du følger dansk lov.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Dumme mennesker

Post by Lone Beck »

Hvordan er det egentlig at være dum? Det spørgsmål går jeg tit og tumler med... :? Problemet er, at man ikke kan spørge nogen om det. Man kan spørge folk, hvordan det er at være døv, blind, dialyse- eller hjertepatient, højt uddannet eller uuddannet, over- eller undervægtig, kriminel, religiøs og alverdens andre ting. Men man kan IKKE spørge nogen, hvordan det er at være dum :roll: Man kan tale om at folk ikke er bogligt begavet, men det skal som regel opfattes sådan at de er ordblinde, kunsteriske genier, skoletrætte eller noget helt fjerde - i hvert fald skal det IKKE opfattes sådan at de er dumme :? INGEN erkender at de er dumme. Selv om ALLE kender nogen, eller mange, der er enormt dumme, så er der ingen, der opfatter sig selv som dum. Det hænder da at man hører en eller anden sige ´´Jeg ER dum´´, men jeg har aldrig oplevet nogen MENE det. De mener bare at de har en anden slags intelligens. :roll: Vi KAN jo ikke allesammen være bedre begavet end gennemsnittet, men vi kan lade som om. Spørgsmålet er bare hvad det skal gøre godt for :?: Hvorfor kan man ikke bare være dum :?:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Lone

Post by Lone »

Det var i sandhed et dumt spørgsmål..... så nu kan du selv svare!!! Man må jo trække på smilebåndet midt i arbejdet - sikke et indlæg! ´´Hvordan er det at være dum...´´ åhåhåhåhåhåhå!!!! men vi må håbe, at nogen vil give dig et referat fra de dummes verden - Men kan du ikke lige først definere hvad ´´dum´´ er - så én kan vide om man skulle befinde sig i denne kategori?! For så skal jeg skam nok fortælle dig om det.....
User avatar
Anja
Posts: 4457
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:34

Post by Anja »

Hvordan er det at være dum??? Dæleme et godt spørgsmål... Jeg tror det er befriende at være dum, det er i alle fald det tætteste jeg kan forestille mig en forklaring kunne være. Der er garanteret en der har skrevet speciale om emnet :lol:
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

´´Men kan du ikke lige først definere hvad ´´dum´´ er´´ - se, det er jo den klassiske reaktion, Lone :D Hvis jeg havde spurgt om, hvordan det er at være intelligent, ville ingen forvente, at jeg snakkede om folk med en IQ på 90, men som til gengæld klarer sig fint socialt og er dygtige til at flette snore i smukke farver. 8) Intelligens kan godt defineres som noget med at man er i stand til at lægge to og to sammen - både konkret og i overført betydning. :idea: Men ´´dum´´ må man ikke definere som det modsatte. ´´Dum´´ vil vi ikke vedkende os. :? Ikke desto mindre er det altså sådan jeg definerer dum - som det modsatte af intelligent. :twisted: Og det skal IKKE forstås sådan at jeg ikke værdsætter andre menneskelige kvaliteter, for det gør jeg bestemt. Faktisk begriber jeg ikke at der skal være mere prestige i at have en boglig uddannelse og være dygtig i sit fag end at have en håndværkeruddannelse og være dygtig i sit fag. Der er da lige god brug for begge. :idea: Men man kan godt spørge en professor, hvordan det er at være højintelligent. Og man kan spørge hende/ham, hvordan det er at være udstyret med ti tommelfingre. :P Man kan også godt spørge en PRAKTISK BEGAVET person, hvordan det er at være dygtig med hænderne, men man kan IKKE spørge hende eller ham, hvordan det er at være DUM! :? Man vil altid blive mødt med ´´jamen, han/hun er da ikke dum! Kan hænde, at han/hun hverken kan læse eller regne, man han/hun er jo bragende dygtig til andre ting´´. :roll: Det er da sært: Smuk står i modsætning til grim, tyk står i modsætning til tynd, høj står i modsætning til lav - intelligent står i modsætning til...ingenting. :shock: Uanset hvor mange dumme mennesker, man synes man har mødt, så findes dumme mennesker ikke, for dum kan - i modsætning til intelligent - ikke defineres på en sådan måde, at det bliver en acceptabel beskrivelse. :roll:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Foredragsholder

Post by Foredragsholder »

Jeg vil mene, at dumme mennesker ikke findes. Derimod er der mange, som selv tror, at de er lidt smartere end de fleste, og betegner derfor ´´de andre´´ som dumme. Og det er i sandhed dumt! Da jeg i sin tid gik i første klasse, var der en dreng i klassen, som ikke var særlig kløgtig. Jeg husker tydeligt (selv om det er mere end en menneskealder siden), at han ikke kunne lære at stave til ´´seng´´. Vi havde en læsebog med billeder med tekst under (med blokbogstaver). Læreren stavede for drengen :s-e-n-g siger seng. Derefter stavede drengen: s-e-n-g siger æ kas!!! Grunden var, at når han skulle i seng om aftenen, sagde hans far: så kan du godt gå i æ kas! Så når han så en tegning af en seng, måtte det jo nødvendigvis i hans verden betyde ´´æ kas´´! Knægten gik desuden 3 år om og gik ud af skolen fra 4. klasse, da han blev konfirmeret. Senere blev han en betydelig fabrikant i Jylland. Så helt dum var han trods alt ikke. Begrebet ´´dum´´ skal sikkert ses i forhold til andres vurdering af andre end dem selv. Ja, selv åndssvage er ikke nødvendigvis dumme. Og dertil kommer, at mange - VIRKELIG MANGE - højt uddannede og desuden rimeligt intelligente mennesker til tider opfører sig mere end dumt! Og det er dumt, ægte dumt! Og så er det også dumt at tage sine bukser omvendt på og at gå til frisør, hvis man er skaldet. Lige så dumt er det at stikke fingeren i kaffen for at mærke, om den er varm, eller at tænde sin cigaret i den forkerte ende. Og det er mega-dumt at springe ud fra en flyver uden faldskærm og at hoppe i trampolin på hovedet. Det er dumt at cykle i stormvejr. Og det er vanvittigt dumt at invitere sin svigermor, hvis man i forvejen har det hyggeligt. Og endelig (og mere seriøst) vil jeg da tilføje, at det er dumt at holde hest, hvis man ikke tager sig ordentligt af den. Lige som det er yderst dumt at lade som om, man er en ridemæssig stjerne, hvis man med sig selv ved, at man faktisk ikke kan ´´ride en meter´´ fornuftig ridning. Er det her indlæg dumt? Ja, da, i den grad - og også så selv den dummeste kan forstå det! Hilsner Johannes, som anser sig selv for at være klogere end gennemsnittet (IQ 157) og dummere end mange på mange felter.
Lone

Post by Lone »

Æh - når nu dum betyder det modsatte af intelligent, altså ubegavet - ikke kan finde ud af tingene (iflg. NuDansk Ordbog), så er det nok en anelse vanskeligt, at få folk til at vedkende sig det. Dum er jo ikke manglende boglig begavelse, dum er dum som i manglende begavelse. For mig er dum flere ting. Manglende begavlelse - som hjerneskadet, åndssvag, det kan vi ikke tage fejl af. Men dum er også manglende logisk tænke-evne, for mig - manglende evne til at sætte sig ind i simple ting. Dum er man også hvis ikke man kan lære af sine erfaringer - bare en lille smule. Og dum, hvis man trods al hjælp og alle muligheder ikke udnytter sine evner - og så kan man have så høj IQ det skal være - dum er man ligevel! Jeg kendte engang en som havde været næstformand i Mensa - og hun fremstod faktisk som ualmindelig dum og naiv. Hun var sikkert god til deres tests osv - men fatte simple, nødvendige ting, det kunne hun sgu ikke - ting som ellers andre dumme mennesker let forstår - fx hvordan man skal udfylde sit dagpengekort. Interessant nok havde hun hverken uddannelse eller arbejde - og havde heller aldrig haft det. Men klog - det var hun sgu - ifølge Mensa!
Pauillacine
Posts: 266
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:59

Post by Pauillacine »

Dum er for mig kendetegnende ved en, flere eller sågar uendelig række af dårlige valg. - det er dumt at forsøge at låse den forkerte bil op om morgenen - det er dumt at lade kartofler tørkoge i gryden - det er dumt at glemme at vande planter Der er så meget der er dumt - man, du, jeg burde have valgt det kløgtigere: - orientere sig, så man vælger den korrekte bil - fylde vand på kartoflerne - bemærke om planterne ser ud til at være tørstige ...og det leder mig frem til OMTANKE, som jeg tror er det en generelt betragtet ´´dum´´ mangler. Og det kan eneten være manglende evne, eller fravalg. Jeg tror ikke jeg kender en rigtig dum. Måske nogle, der mangler intelligens, men så kan de noget andet. Kender I andre en rigtig dum - og hvad kendetegner vedkommende? Hvad gør ham eller hende til en kandidat til prædikatet ´´dum´´? Mvh Pauillacine :mrgreen:
Jeanie

Post by Jeanie »

Hvad er den egentlige difination af en dum ? :roll: Der er meget der er dumt, og der er mange dumme mennesker, og der laves mange dumme fejl, og der siges meget dumt.... :roll: Men hvad er dum/ dumt, og hvem er dommer for hvornår noget er dumt, hvis denne dommer selv kan udfører dumme handlinger, eller sige noget dumt. :roll: Afhænger det ikke af selvopfattelse, og opfattelsen af andre? :roll: Er det en skam at være dum, er det godt at kunne indrømme at man er dum, eller har gjort/ sagt noget dumt. :roll: Er det kun dumme der kan dumme sig, eller kan den kloge også plumpe i og dumme sig, og er dette så ekstra dumt, da det er en klog der skulle have begået dumheden??? :roll: Hvis man er god til noget, og ikke så god til noget andet..er man så dum?? :roll: Er jeg nu dum fordi jeg ikke kan svare på hvad dumhed er, eller er det dummere at tro at jeg kan, og så komme med en længere udredelse om dumhed , som ikke kan forståes af nogen, eller er det dem der ikke forstår det jeg forklarer der er dumme...??? :roll: Er det dem man ikke kan lide der er dumme, eller er der virkelig dumme folk til, som man så ikke kan lide fordi de vitterlig er dumme, og er det dumt at have den holdning??? :roll: Helt ærligt det der her er skrevet lyder faktisk ret dumt ikke??? Jeg føler mig rent faktisk også ret dum, idet jeg indlod mig på at svare på et ret dumt spørgsmål... Der er da ingen ved sine sansers fulde dumhed der vil svare nogen på , hvordan det er at være dum, for det er der ingen der ved ! For MIG.. :shock: det ved jeg da ikke noget om, for JEG er da ikke dum..og hvis det skulle være tilfældet, så ville jeg være for klog til at svare, for jeg vil da ikke indrømme at jeg er dum... :wink:
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Post by annetteB »

Jeg kender (overfladisk) én, der er dum. Hun ved det. Gør selv opmærksom på det overfor fremmede, så at de ikke skal ´´tro hun er dum´´ - men VIDE det. Såvidt jeg forstår på hende, så føles dét at være dum cirka som at være begavet. Man render bare ind i vanskelighederne meget FØR de begavede gør. EX: Vi har alle oplevet at komme til kort i diskussioner med en mere velbegavet, vidende og bedre argumenterende person. I xx's tilfælde sker den slags bare HVER dag...men adskillige af disse mere velbegavede, vidende og bedre argumenterende personer er ikke meget over 8 år. - vi kan også komme ud for ord vi ikke kan stave til - eller ord vi ikke forstår meningen med (læs fx. tråden om hadeord) Forestil dig så, at disse ord er FLERE end de du rent faktisk forstår...og ofte ikke har mere end to stavelser, så er du ved at være der.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Dumme mennesker

Post by Lone Beck »

Rykker lige den her frem af glemselens tåger :hhansen:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Post Reply