Spørgsmål til Den Gamle Smed

I foredragssalen vil vi bede fagfolk om at komme med indlæg om alskens forskellige emner. Bagefter bliver der mulighed for at stille spørgsmål til foredragsholderen. Du kan stille spørgsmål uden at være oprettet som bruger!
Post Reply
Camilla...
Posts: 417
Joined: Fri 18. Nov 2005 10:36

Post by Camilla... »

Hej Den Gamle Smed Nu har jeg haft hesten med til England og så derovre at langt de fleste smede brugte varme sko. Det lugtede fælt men tilsyneladende virkede det som at skoene dermed blev langt bedre tilpasset den enkelte hov end ved kolde sko. Er det en rigtig observation og hvis ja, hvorfor bruger man så ikke denne metode i DK ? Det må da være lettere at tilpasse skoen hvis den er varm ? De engelske smede kørte rundt med en lille transportabel ´´ovn´´ til at varme skoene op med, bag i bilen. Så problemet med at hesten skal komme til smeden for denne metode er jo løst. Camilla
Guest

Post by Guest »

Tak for dit foredrag og tak til Madam Beck for invitationen :wink: Jeg vil lige afsløre at jeg ikke er hesteejer, aldrig har været det, men forhåbentlig bliver det. Men noget af det der for mig, gør det mindre attraktivt at få egen hest, er problemet med beslagsmed og de frustrationer der følger i kølvandet. Og så tør jeg da slet ikke tænke på, hvis jeg skulle være så uheldig at få en hest med ´´problemhove´´. Skoning af heste er vel som religion; der er mange forskellige trosretninger? Men som noget generelt må sådan noget som service og kundepleje for pokker være noget enhver virksomhed har i højsædet? Det er bare ikke dét jeg har oplevet mest af. Du bringer jo værdier ind i verdenen af beslagsmede, som jeg i dag ikke synes er voldsomt overrendt. F.eks. det at kunne stille krav som forbruger. Det er jo ellers noget som vi i dag synes vi er gode til. Der er jo ikke nogen af os som kunne drømme om at købe en smart jakke som vist egentlig strammer over skuldrene. Men åbenbart ikke når det gælder beslagsmede? Jeg bor i et område, hvor det slet ikke er nemt at få en god og pålidelig beslagsmed. Ofte hører jeg, at smeden ikke kom til aftalt tid, hvis han i det hele taget dukkede op. Ikke noget med at ringe og sige at man evt. er forsinket eller må udsætte på grund af noget akut. Nej, man bliver bare væk og tager ikke telefonen. Jeg har veninder, som må tage en feriedag når de skal have smed, netop for at være til stede for at stille spørgsmål og fortælle hvordan perioden har været. Det er beslagsmedens marked. At vælge og vrage mellem kunderne, der jo er så rigeligt af. Besværlige kunder vippes ud til højre. Heste som smider en sko kan ikke rides i 14 dage fordi smeden har travlt??? ærgerligt og dyrt. Smeden siger, at hoven er sprød og ikke nem at sætte sko på 2. gang indenfor 14 dage. Hesten som blev skåret på nøjagtig samme måde som sidst på trods af det så ud af h?? til og først blev rettet da ejer bad om det. Ja, du har ret ? det er vigtigt at hesteejeren ved, hvordan det færdige arbejde skal se ud. Men hvor skal jeg lære det? Jeg ved godt, at der findes mange dygtige beslagsmede og mine ringe erfaringer i den retning er en dråbe i ´´havet´´ af beslagsmede. Men det er frustrerende som nybagt hesteejer at skulle finde en erfaren, dygtighed og ikke mindst pålidelig smed. Jo, man kan godt finde ham, men han tager ikke flere kunder :wink: Du skriver, at hesten har godt af at gå uden sko i en periode hvert år. Hvor længe? Jeg synes at høre mange sige, at deres heste slet kan gå uden sko, er det fordi de ikke er skåret rigtigt? Til slut: hvad vil du anbefale til at holde fugtigheden i hoven? Smøre med olie/fedt eller vande? Håber du stadig sidder på hesten og ikke er faldet af undervejs :wink: Med venlig hilsen FruGusse [url=http://gadekaeret.tk]Gadekæret[/url]
Den Gamle Smed
Posts: 3
Joined: Mon 13. Feb 2006 02:49

Post by Den Gamle Smed »

Svar fra smeden. Jeg har haft problemer med at logge ind,men håber nu at have fundet ud af det. Jeg takker for interessen for min artikel,og hvis at jeg føler at der er stemning for det ,er jeg villig til at skrive flere. Svar til MariaR Ja jeg vil meget gerne lave et indlæg om hvordan at jeg behandler forfangne heste,og med godt resultat. Det med at sætte billeder på vil jeg gerne,men jeg må nok have lidt hjælp til det. Jeg vil gerne hjælpe med informationer til din hjemmeside. Lad mig blot vide hvornår. Til Camilla Reilly Ja du har da ret i at i England bruger de mere varmt beslag end vi bruger i Danmark. Her i Australien bruger de det også meget. Og ved du hvad ,Jeg fatter ikke at de gør det. Ja jeg ved godt at det lyder lidt underligt,men varmt beslag er fra den tid da hesten kom til smeden og hvad var det så for heste der kom til smeden? Det var i det store hele arbejdsheste,eller heste som blev brugt meget til kørsel på hårde veje. Disse heste kræver jo nogle ekstra kraftige sko,og ikke de lette ridesko,som vi kender. Desuden havde smeden jo altid ild i essen,og så er det jo noget lettere at rette en sko til der. Da jeg skoede for Carlsberg i København, var det da også altid varmt,man kan ikke lave et ordentlig beslag på den slags heste uden at tilpasse skoen i varm tilstand. Dog skal det også siges at når jeg var ude i landet at sko for dem,når de var til dyrskuer,eller byfester elller lign,så havde jeg et sæt sko med som der var tilpasset i smedjen på bryggeriet,så der behøvede jeg bare at pille de gamle sko af,raspe,og lægge de nye på,så passede de lige så godt som hvis at det var gjort i smedjen. Med hensyn til mine rideheste kunder,gjore jeg altid det at jeg havde et sæt af de gamle sko i smedjen,så kunne jeg rette skoene til efter dem,og trække optogene,rejse forskoene i tåen,samt hvis at skoen skulle have et extra sømhul eller optog,så var det let at gøre der. Jeg VED godt hvad du mener med dit spørgsmål,det er jo det med at så lægger skoen til hele vejen rundt,hvis at den er tilpasset varmt. Men hvorfor skulle den ikke kunne gøre det hvis at den er tilpasset koldt??? Det er kun et spørgsmål om at smeden gider være lidt omhyggelig med sit arbejde. Og hvad tror du der sker hvis at smeden ikke ved hvordan at varm tilpasning skal gøres?? Hvis at han prøver skoen for varmt,vil han brænde hornet så det naturlige fedtstof forsvinder,med det resultat at hoven lettere revner hvor sømmene bliver slået i,med løse sko til følge. Og hvis at de er for kolde og han tror at han kan brænde ujævnhedene væk,vil skoen jo ikke slutte tæt her heller. Problemet er at mange tror at man skal brænde hoven i plan,men den skal altså beskæres i plan. Problemet med både de Engelske og de Australske smede er at deres uddannelse er meget mangelfuld. Her i Australien er der ingen uddannelse,men der er mange der har det de kalder en lærling. Det er cowboys som der har købt lidt værktøj og sko. Når så de har øvet sig lidt på deres egne heste,så går de igang,og da der er så stor mangel på dem,vare det ikke længe før at de må have en lærling,( en anden cowboy) hvis du vidste hvad jeg sommetider ser her,hvor de skulle prøve selv. Det burde forbydes men det kræver jo at de gode smede som der heldigvis er får brygget en udannelse sammen som der virker. England var lidt af det samme,dog ikke så udpræget som her og deres standard er blevet meget bedre. Personligt tror jeg at Englænderne aldrig har villet lære af andre end dem selv,se f.eks på andre lande i Europa,der var det almindeligt at en ny udlært håndværker gik på valsen,ud og lære noget i fremmede lande,det var noget som var godt,og som gav en bred indsigt i faget Så for at komme tilbage til det oprindelige,de 8 og 10 mm sko som vel er det mest alm. er lettte at tilrette på en god medbragt ambolt i kold tilstand. Ja det er lettere i varmen den ,men det kan gøres på værkstedet,og det mindsker også brændfaren hos kunden,vi må jo heller ikke se bort fra forsikringen mod den slags,det koster. Jeg har altid sagt til folk som har arbejdet for mig,hvis du ryger går du ud i bilen,og aldrig i stalden,selvom kunden giver dig lov. Det var en længere forklaring Camilla,men hvis du ikke er tilfreds med svaret,eller har flerer spørgsmål skal du bare lade mig det vide. Til Anonymous. Ja du har ret i at det kan være lidt af et lotteri at finde en smed i dagens Danmark,det er altså sørgeligt at det er sådan. Og det giver jo en enorm grobund for alle mulige og umulige fidus mennesker,som med deres (viden) hjælper folk til selv at ordne hovene på deres heste. Den med at smeden ikke kommer til aftalt tid kender jeg alt for godt,og ja det kræver en form for selv diciplin. Jeg tror at problemet er det at mange smede er for unge når de starter for dem selv.og de er vant til at skulle sko for mange heste for deres mester. Så når de starter for dem selv,siger de fint nu scorer jeg selv det hele og jeg er ikke ked af at tage lidt extra,så de skoer rask væk 10 til 12 heste om dagen,men glemmer at der er noget som hedder service. Det er F.eks. at overholde lovet tid,men hvad fanden skulle der smutte en kunde kommer der da bare en ny,siger de. De har ikke tid til at skulle slå en sko på som er faldet af fordi de har været for hurtige,så er det de kommer med den om at at hoven er for sprød og at det er svært at sætte en sko på igen inden for så kort tid. Hvad tænker de på,og hvor er kundens sunde fornuft. Jeg har skoet en hest som fik en venstre bagsko hver 3. dag og 2 nye bagsko hver 6. arbejdsdag. Så deres undskyldning mht. holder ikke. Heste beslag er en tilidsag,og et godt samarbejde imellem kunden og smeden,er at foretrække. Desværre er det sådan at for at få en god smed til at komme,skal der nok gøres lidt for at lokke ham,ja det er forkert,men hvis at smeden føler at netop her føler han sig rigtigt velkommen,så er det lettere at få ham til at komme i fremtiden. Jeg hader selv at sleske og jeg syntes at det er forkert,men desværre er det sådan. Det er ikke sjovt for en kunde som der har taget en fridag,for kun at blive brændt af af en smed som ikke har nogen selvrespekt. En af tingene som der kan gøres er at betale når arbejdet er færdigt,det er noget som hjælper,især på de nystartede. Men en god ide er nok hvis at medlemmer af rideklubber,eller andre heste relaterede foreninger,går sammen med dels at få lært hvordan at et ordentligt smedearbejde skal se ud,men også med at lave en fælles front og stille KRAV til smeden,og gøre smeden klart at hvis at han vil have dem som kunder må han have en vis standard. Tilgengæld vil han også få kunder som får skoet eller beskåret med de rigtige intervaller,og helst også kontant betaling. Samt rene ben når han kommer,og heste som er velopdragne,og hvis at der er problemer er der en der kender hesten som kan stå i hovedet af den. Det er nogle af de ting som der kan gøres,men det kræver at I finder en smed og tilbyder ham at blive jeres smed,hvis at han ellers opføre sig ordentlig og laver et ordentligt arbejde. Skofri periode,jamen det kunne jo være i sommerferien hvor mange heste er på græsferie. Så skal den bare beskæres på en lidt anden måde før at den kommer på græs. Det vi sige at den skal beskæres efter det gode gammeldags princip,og med en meget afrundet hovrand hele vejen rundt,for ikke at hoven skal flosse,det er samme metode som nogle har taget op og kalder for noget andet,men det kræver altså en dybere viden at beskære en hest end blot at have læst et par bøger og deltaget i et weekend kursus. Jeg håber at du er tilfreds med mit måske lidt springene svar,og hvis at du har flere spørgsmål,skal du bare kontakte mig,verden er lille og jeg er ikke længere end en email væk. Hilsen Den Gamle Smed NSW
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Hej smed! Hvor er det dejligt at du har fundet ind til os på Strigler.dk, og 1000 tak for svarene - de er tankevækkende! :D Vi vil være MEGET glade, hvis du vil skrive flere foredrag til os :)
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
belmont
Posts: 341
Joined: Fri 29. Feb 2008 21:25

Spørgsmål til Den Gamle Smed

Post by belmont »

Til den gamle smed:
Nu har man læst så meget forskelligt om skoning af spat heste nogen mener ringsko andre bare en højtstillet skoning men hvad mener du?
Er der forskel på skoningen af en spat hest efter graden af spatten?
Håber på et svar
:heidio:
save a horse ride a cowboy ;-)
Lone

Spørgsmål til Den Gamle Smed

Post by Lone »

Ja, det var lige omkring det.
Stakkels mand
User avatar
belmont
Posts: 341
Joined: Fri 29. Feb 2008 21:25

Spørgsmål til Den Gamle Smed

Post by belmont »

åhh oki lol
save a horse ride a cowboy ;-)
Post Reply