Spørgsmål til Johannes

I foredragssalen vil vi bede fagfolk om at komme med indlæg om alskens forskellige emner. Bagefter bliver der mulighed for at stille spørgsmål til foredragsholderen. Du kan stille spørgsmål uden at være oprettet som bruger!
User avatar
Teknikslaven
Administrator
Posts: 240
Joined: Thu 22. Jun 2006 16:36

Spørgsmål til Johannes

Post by Teknikslaven »

Skriv dine spørgsmål i denne tråd.
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Hej Johannes. Den perfekte hest findes ikke, skriver du, og det er uden tvivl rigtigt. Du nævner, at man ikke må gå på kompromis med koderne. Hvilke andre eksteriørfejl er grove og hvilke kan man nemmere affinde sig med? Der er jo f.eks. mange der mener, at hesten står med det ene ben i graven, hvis den er lidt fransk eller indfodet - men hingste med disse fejl opnår da avlsgodkendelse, og så kan det vel ikke være SÅ alvorligt igen?
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Foredragsholder

Post by Foredragsholder »

Hej Lone. Man kan ganske enkelt ikke affinde sig med ´´grove´´ fejl. Småfejl, derimod kan være acceptable, afhængig af, hvad man vil bruge hesten til. Det kan jo for så vidt være ligegyldigt, om en springhest er gratiøs og ligebenet, hvis den kan komme i højden! Osv. Derfor ser man ofte heste med let fransk forstilling, også kårede hingste, men indfodede hingste kåres ikke, netop fordi indfodethed giver en meget ringe gang! Derfor påpeger jeg, at man skal ERKENDE fejl og skavanker og SÆTTE DEM I FORHOLD TIL HINANDEN. Eks. 1: Vi står over for en billedsmuk hest, som er fejlfri i bentøj, ledvinkler og størrelsesforhold; gangen er også rimelig fair. Men hesten har karpelænd eller måske blot tendensen dertil. En sådan hest går man langt uden om, da denne bygningsmæssige skavank KUN kan føre til ærgrelser for rytteren, og slidskader og forringet holdbarhed for hesten. Eks. 2: Min egen Blend Heim har en rimelig kort hals (kunne godt være ca. 3 cm længere), men da han kan nå jorden og i øvrigt ikke har andre ´´fejl´´ end det, har det været min opgave at ride ham sådan, at hans hals ´´syner længere´´, når han er til biddet. Ikke bare af synsmæssige årsager, men fordi det er den eneste måde en fornuftig samlingsgrad lan opnås på. Er det svar nok? Hilsner. Johannes
Lone

Post by Lone »

Hej! Nu du nævner pintoer som ude af stand til den højere dressur - så må jeg da spørge: er en pinto ikke en farve/udseende - og ikke et bestemt eksteriør? Eller er der noget jeg har misforstået? Vil give dig ret i at en jyske hest ikke kan gå en højere dressur - de kan vel lære nogle øvelser på deres egen måde, men de kan ikke opnå samlingsgraden. Det gælder vel for alle tungere racer ? Men halsens ansats, ganacher osv må da være af lige stor betydning for hestens evner, når vi taler dressur? Ligeledes ryggens længde og dermed styrke? Og hvad er nu en karpelænd? Og hvorfor er det en fejl/svaghed? Og så kan jeg lige prale af at min hest har det perfekte kodemål!
Lone

Post by Lone »

Øhm - min hest er da noget indfodet - og hun har en rigtig god gang? Har da før mig begået sig rigtig godt på dressurbanerne. Kan man ikke tænkes at en god smed kan kompensere for dette - og at hesten selv kompenserer? Eller osse er det bare mit bekymrede øje, der synes hun er ´´ret indfodet´´ - Og - søde Johannes - vil du ikke nok svare mig på løsgørende øvelser i denne tråd: [url=http://www.strigler.dk/phpBB/phpBB2/viewtopic.php?t=44]Lones tråd om hjælp til løsgørende øvelser[/url]
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Post by Lone Beck »

Hej igen Johannes, og tak for svaret :) Indfodethed og karpelænd er altså slemme fejl, mens fransk benstilling (i mild grad) ikke er noget problem. Men hvad så med rette haser, vinklede haser, lang lænd, snævre ganacher, kort nakke og - øøøøh - nu kan jeg ikke lige komme på mere 8) Min vallak har sådan et typisk smalt frederiksborgerhoved, men jeg har ikke indtryk af at han har problemer med at bøje nakken. Jeg ved godt at det er et ringe billede, men det viser hans hals. Tror du han får problemer pga. sine snævre ganacher? [img:047f0e10a6]http://i14.photobucket.com/albums/a310/LoneBeck/270305skippertrev.jpg[/img:047f0e10a6]
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
Vivi

Post by Vivi »

Hej Johannes, først, for flere år siden skrev jeg en mail til dig - fik et langt og godt uddybende svar - det var min start på lysten til dressuren. Jeg er siden gået fra 100% skovturs rytter til ´´sports´´ rytter - igang med at uddanne min hest...(efter bedste evne). har desuden læst din bog ´´fra unghest til...´´ spørgsmål 1: Du skriver at en stejl skulder er skidt - hvilke effekt har det for hesten - er det gangmæssigt eller? Min hest har - efter hvad jeg kan se, en stejl skulder, har det brugsmæssig effekt? Spørgsmål 2: har længden af hesten betydning? Min er en kort type - hvilket jeg jo er ganske godt tilfreds med da det for den uøvede rytter gør samlings /indundertrædningen til en lettere opgave) - men når man ser mange af de højere klasser på både lands og verdens plan er de ofte noget længere fra mange til kryds... Her kan du se min hest: efter min vudering er han han både kort og stejl i skulderen... http://www.heste-nettet.dk/lodge/17246/ (kan ikke finde ud af at sætte billeder ind her) på forhånd tak
Lone

Post by Lone »

Hej Vivi! Man kan ikke se billedet hvis ikke man er logget ind på HN - prøv at læse vejledningen under Billeder ellers kan jeg lægge det ind for dig senere......
Lone

Post by Lone »

hej Vivi - dem kan man ikke se - de skal have fil-endelsen jpeg. Men det er iørvigt osse et forkert link - du linker til dette her: [img:13f7ead465]http://www.fotokritik.dk/pics/45252.jpeg[/img:13f7ead465]
Post Reply