Den bedste thai suppe- Tom Yom

Post Reply
PiaK

Den bedste thai suppe- Tom Yom

Post by PiaK »

Thai Suppe med kylling

Denne suppe laver vi ofte i min familie, efterhånden er den nok tilpasset vores smag og har fjernet sig lidt fra den oprindelige Tom Kha Gia suppe, som er en almen hverdagssuppe i Thailand.

Kog en kylling (jeg bruger en Bornholmsk unghane, der er meget kød på!) med 5 iturevne limeblade, En galangrod skåret i skiver, nogle stængler citrongræs skåret i passende stykker, 3-4 små stærke chili og en dusk frisk koriander.

Når kyllingen er mør og saften klar, sies suppen og kødet pilles i ”mundrette bidder”.

I suppen kommer jeg den pillede kylling tilbage (altså kødet, ikke det pillede skrog!) en dusk frisk hakket koriander (Brøndkarse kan også se pænt ud hvis man får nok af den der specielle koiandersmag) Forårsløg skåret i tynde skiver og små hele champignon. Jeg kommer også et brev grøn karrypasta i suppen, det hedder ”Tom Ka Paste” Mrk. Lobo. Købes i en thaibiks (Madvarer, ikke massagen!!) Ligesom de mere specielle af grønsagerne og urterne.

Jeg kan godt finde på at komme et par limeblade, lidt citrongræs stykker ect. Tilbage i suppen, det ser pænt ud og giver fortsat smag, men der er ikke sjove at tygge på.

Sidste tilsættes en eller to dåser kokosmælk, alt efter hvor cremet eller stærk man kan lide det.

Serveres med øl :mikkel:
Post Reply