Parelli
Posted: Thu 30. Oct 2008 20:53
[b:f6bd21cd87]Parelli[/b:f6bd21cd87]
af Ninie Perlt
Parelli er et specifikt program med specifikke kendetegn og filosofier indenfor hvad i dag er kendt som “Natural Horsemanship”, et begreb Pat Parelli var en af de allerførste til at bruge og udbrede.
Pat og Linda Parelli var blandt de allerførste, der tog principper og filosofi fra de, der i dag kaldes grundlæggerne af revolutionen i horsemanship (især Tom Dorrance), og gjorde dem tilgængelige og forståelige for den almindelige hesteejer.
Dette skete gennem skabelsen af en række hjemmestudiesæt af stigende sværhedsgrad, indeholdende videoer, teorihæfter og opgavehæfter med trin for trin vejledninger fra “Fang din hest, læg en grime på den” over “Sådan sadler du din hest” til “Sådan rider du sidebevægelser i galop” eller “Sådan rider du uden sadel og hovedtøj”.
Det næste skridt, Parelli tog var at begynde uddannelsen af et verdensomspændende korps af instruktører, der kunne give undervisning “som var det Pat selv, der var der”.
Den tredje ting (som egentlig var den kronologisk første af disse tre), der har været revolutionerende i Parellis måde at udbrede bedre horsemanship har været at inddele viden, færdigheder og holdninger i forskellige niveauer (“Levels”), opstille krav og kriterier for hvornår man kunne siges at have opnået et bestemt niveau, og give folk mulighed for at aflægge en prøve, der kunne belønnes med et certifikat.
Denne kombination har vist sig særdeles tiltalende og effektiv for hesteejere over hele verden - også selvom såvel hjemmestudiesættet som instruktøruddannelsen og certificeringen af studerende har måttet revideres og forbedres flere gange siden de første udgivelser.
Alle Levels indeholder de samme grundlæggende “kategorier” (kaldet ”Savvys”) af viden og færdigheder, men naturligvis på forskelligt niveau og med stigende kompleksitet og sværhedsgrad.
Level 1 er “det nemmeste”, mens Level 10 er “det sværeste”.
Hvis jeg skulle beskrive Parelli’s system eller program på kortest mulig tid, ville jeg sige at det består af:
• Horsenality
• 7 Games
• 4 “Savvys”
...rammet ind af en filosofi, der kort kan opsummeres som:
[i:f6bd21cd87]“If your horse says no, you either asked the wrong question, or you asked the question wrong.”[/i:f6bd21cd87]
(Hvis din hest siger nej, har du enten spurgt om det forkerte, eller spurgt forkert.”)
og
[i:f6bd21cd87]“It’s all about the relationship...”[/i:f6bd21cd87]
(Det handler alt sammen om [i:f6bd21cd87]forholdet[/i:f6bd21cd87] til hesten.)
[b:f6bd21cd87]Horsenality[/b:f6bd21cd87]
Horsenality er et ordspil over ordet “personality” (personlighed) og er derfor, bogstaveligt overtalt, “hestlighed” eller “hestens personlighed”.
Parelli arbejder ud fra en forståelse af, at alle heste er forskellige og (oftest) meget nuancerede væsner, men at man kan forenkle det ned i 4 grundpersonligheder eller kombinationer heraf.
Hver grundpersonlighed motiveres forskelligt, har mere brug for at lære bestemte ting end andre, har mere talent for bestemte aktiviteter end andre og passer bedre til forskellige mennesker end andre.
Dette er for så vidt ikke noget “nyt” eller “anderledes” - mange almindelige hesteejere er klar over dette.
Det nye og revolutionerende er at Parelli tilbyder en måde, hvorpå helt “grønne” hesteejere (eller hesteejere, der ikke tidligere har kunnet italesætte disse ting) kan få et meget enkelt startskema at arbejde ud fra, for så gradvist at nuancere deres beskrivelse af hestens personlighed og dermed deres mulighed for at skræddersy og effektivisere træningen.
[b:f6bd21cd87]7 Games[/b:f6bd21cd87]
7 Games er nok det, Parelli er allermest kendt for - og desværre er der mange mennesker, som tror, at dette er alt hvad Parelli er: 7 små øvelser lavet, mens hesten er iført en rebgrime og et langt, lidt sært, træktov.
7 Games er meget mere end det.
For det første er det ikke “7 små øvelser”.
Det er 7 (ret omfattende) [i:f6bd21cd87]kategorier[/i:f6bd21cd87] af øvelser, der kan udføres på jorden eller under rytter.
Øvelserne kan bruges til [i:f6bd21cd87]diagnosticering[/i:f6bd21cd87] af, hvor der er problemer i forholdet mellem hest og rytter, og de kan bruges til såvel reparation af fundamentale huller og som grundlag for alle almindelige rideaktiviteter fra skovtur til dressur, spring, reining, western trail, cutting, polo, væddeløb, kørsel og hvad man ellers kan finde på af ting at lave med sin hest.
Formålet med at kalde dem “7 Games” i stedet for “7 Exercises” er at få fokus på at det skal være andet end “øvelser for at træne hesten”, der skal også være mulighed for at hesten oplever at få noget ud af at være med.
De 7 Games er:
1) Friendly Game Pat Parelli har udtalt at hvis han kunne omdøbe Friendly Game ville han kalde det “Confidence Game” - for formålet med det første Game er at opbygge tillid og tryghed - overfor mennesker såvel som andre ting.
2) Porcupine Game Formålet med Porcupine Game er at kunne flytte hesten for stabilt, fysisk pres.
3) Driving Game Formålet med Driving Game er at kunne flytte hesten for rytmisk påvirkning uden at røre den.
4) Yoyo Game Yoyo Game handler om ligeudretning og om af få “tunet” hestens speeder og bakgear, og går i al sin enkelthed (på Level 1 niveau) ud på at bakke hesten (ved hjælp af driving game) og få den til at komme hen til sig igen (ved hjælp af Driving eller Porcupine Game) mens man står stille.
5) Circling Game Circling Game ligner til forveksling noget rigtig sjusket longering - en hest, der render i circler i “fri holdning” om et menneske, der bare står stile, og ikke engang gider dreje med rundt for at holde hesten i gang og “på plads”. Det er fordi formålet med Circling Game er at opbygge hestens evne og villighed til at opretholde såvel retning som gangart uden at man “holder øje med den” eller skal “holde den i gang”.
6) Sideways Game Sideways Game går, som navnet siger, ud på at få hesten til at gå sidelæns, enten ved hjælp af Porcupine eller Driving Game. Dette tjener til såvel fysisk gymnasticering, som afbrydelse af instinktstyret flugt- eller dominansadfærd.
7) Squeeze Game Squeeze Game går ud på at hesten skal “presse” sig igennem, imellem, over eller under ting - i større eller mindre grad. Heste er af naturen klaustrofobiske dyr, og gennem forskellige varianter af Squeeze Game kan man gøre hesten fortrolig med at forholde sig roligt i gradvist mindre fysiske rum.
[b:f6bd21cd87]4 Savvys[/b:f6bd21cd87]
Parelli anbefaler, at man leger med sin hest (ikke træner den) på 4 forskellige måder - eller i “4 Savvys”: Online, at Liberty, Freestyle og Finesse.
[i:f6bd21cd87]Online[/i:f6bd21cd87] er den Savvy, de fleste har set eller forbinder med Parelli - nemlig med hesten i snor. Snorene skifter længde (hvorved øvelserne bliver sværere) efterhånden som man går op i Levels, samtidig med at øvelserne i sig selv også bliver sværere eller skal udføres med større præcision.
at [i:f6bd21cd87]Liberty[/i:f6bd21cd87] vil sige at hesten er løs - indledningsvis i en (mindre) round pen (kaldet “play pen” på Parellisk), men gradvist i større og større områder - hvilket naturligvis kræver at hesten gradvist øger sin motivation for at blive hos og med mennesket.
[i:f6bd21cd87]Freestyle[/i:f6bd21cd87] er når man rider med let eller ingen kontakt til hestens hovede eller mund - dvs. enten på en løs tøjle eller helt uden hovedtøj. I overgangen til at kunne ride helt uden hovedtøj vil man ofte bruge forskellige hjælpemidler, der tillader en vis grad af (nød)kontrol, fx et reb om hestens hals eller en stiv pind (kaldet en Carrot Stick).
[i:f6bd21cd87]Finesse[/i:f6bd21cd87] er ridning med præcision og let, konstant kontakt til hestens hovede eller mund, enten ved hjælp af bid eller grime.
[B]Hvad Parelli selv siger[/I]
Spørger man Pat eller Linda Parelli (eller en af deres certificerede instruktører) hvordan man kan vide, om det er “rigtig Parelli” man (eller en anden) laver, vil de svare at det kendetegnes af 3 ting:
1) You put the relationship first. (Du sætter forholdet til hesten højere end alt andet.) Dvs. at du ikke går på kompromis med din hests tillid og tryghed, eller dens mentale, emotionelle eller fysiske træningsniveau, eller med de grundlæggende principper - for at opnå et (kortsigtet) mål (fx at få sadel på, at vinde en sløjfe til et stævne eller at imponere dine venner).
2) You play in all 4 Savvys. (Du leger i alle 4 Savvys) Dvs. du sørger for at udfordre dig selv og din hest på flere forskellige måder hver dag for at sikre at så mange aspekter som muligt af hestens personlighed udvikles så meget som muligt.
3) You’re aiming for never ending self improvement. (Konstant selvudvikling) Fordi det grundlæggende handler om hvordan mennesket kan blive nøjagtigt det menneske, hesten har brug for, for at kunne fungere optimalt i menneskets miljø og opfylde menneskets behov og ønsker, er det nødvendigt at mennesket konstant forsøger at forbedre sin evne til at aflæse hesten, til at tilrettelægge samværet til hestens behov og læringsstil og til at håndtere de uundgåelige situationer undervejs, hvor det ikke virker første gang.
Dét er Parelli - kort fortalt.
af Ninie Perlt
Parelli er et specifikt program med specifikke kendetegn og filosofier indenfor hvad i dag er kendt som “Natural Horsemanship”, et begreb Pat Parelli var en af de allerførste til at bruge og udbrede.
Pat og Linda Parelli var blandt de allerførste, der tog principper og filosofi fra de, der i dag kaldes grundlæggerne af revolutionen i horsemanship (især Tom Dorrance), og gjorde dem tilgængelige og forståelige for den almindelige hesteejer.
Dette skete gennem skabelsen af en række hjemmestudiesæt af stigende sværhedsgrad, indeholdende videoer, teorihæfter og opgavehæfter med trin for trin vejledninger fra “Fang din hest, læg en grime på den” over “Sådan sadler du din hest” til “Sådan rider du sidebevægelser i galop” eller “Sådan rider du uden sadel og hovedtøj”.
Det næste skridt, Parelli tog var at begynde uddannelsen af et verdensomspændende korps af instruktører, der kunne give undervisning “som var det Pat selv, der var der”.
Den tredje ting (som egentlig var den kronologisk første af disse tre), der har været revolutionerende i Parellis måde at udbrede bedre horsemanship har været at inddele viden, færdigheder og holdninger i forskellige niveauer (“Levels”), opstille krav og kriterier for hvornår man kunne siges at have opnået et bestemt niveau, og give folk mulighed for at aflægge en prøve, der kunne belønnes med et certifikat.
Denne kombination har vist sig særdeles tiltalende og effektiv for hesteejere over hele verden - også selvom såvel hjemmestudiesættet som instruktøruddannelsen og certificeringen af studerende har måttet revideres og forbedres flere gange siden de første udgivelser.
Alle Levels indeholder de samme grundlæggende “kategorier” (kaldet ”Savvys”) af viden og færdigheder, men naturligvis på forskelligt niveau og med stigende kompleksitet og sværhedsgrad.
Level 1 er “det nemmeste”, mens Level 10 er “det sværeste”.
Hvis jeg skulle beskrive Parelli’s system eller program på kortest mulig tid, ville jeg sige at det består af:
• Horsenality
• 7 Games
• 4 “Savvys”
...rammet ind af en filosofi, der kort kan opsummeres som:
[i:f6bd21cd87]“If your horse says no, you either asked the wrong question, or you asked the question wrong.”[/i:f6bd21cd87]
(Hvis din hest siger nej, har du enten spurgt om det forkerte, eller spurgt forkert.”)
og
[i:f6bd21cd87]“It’s all about the relationship...”[/i:f6bd21cd87]
(Det handler alt sammen om [i:f6bd21cd87]forholdet[/i:f6bd21cd87] til hesten.)
[b:f6bd21cd87]Horsenality[/b:f6bd21cd87]
Horsenality er et ordspil over ordet “personality” (personlighed) og er derfor, bogstaveligt overtalt, “hestlighed” eller “hestens personlighed”.
Parelli arbejder ud fra en forståelse af, at alle heste er forskellige og (oftest) meget nuancerede væsner, men at man kan forenkle det ned i 4 grundpersonligheder eller kombinationer heraf.
Hver grundpersonlighed motiveres forskelligt, har mere brug for at lære bestemte ting end andre, har mere talent for bestemte aktiviteter end andre og passer bedre til forskellige mennesker end andre.
Dette er for så vidt ikke noget “nyt” eller “anderledes” - mange almindelige hesteejere er klar over dette.
Det nye og revolutionerende er at Parelli tilbyder en måde, hvorpå helt “grønne” hesteejere (eller hesteejere, der ikke tidligere har kunnet italesætte disse ting) kan få et meget enkelt startskema at arbejde ud fra, for så gradvist at nuancere deres beskrivelse af hestens personlighed og dermed deres mulighed for at skræddersy og effektivisere træningen.
[b:f6bd21cd87]7 Games[/b:f6bd21cd87]
7 Games er nok det, Parelli er allermest kendt for - og desværre er der mange mennesker, som tror, at dette er alt hvad Parelli er: 7 små øvelser lavet, mens hesten er iført en rebgrime og et langt, lidt sært, træktov.
7 Games er meget mere end det.
For det første er det ikke “7 små øvelser”.
Det er 7 (ret omfattende) [i:f6bd21cd87]kategorier[/i:f6bd21cd87] af øvelser, der kan udføres på jorden eller under rytter.
Øvelserne kan bruges til [i:f6bd21cd87]diagnosticering[/i:f6bd21cd87] af, hvor der er problemer i forholdet mellem hest og rytter, og de kan bruges til såvel reparation af fundamentale huller og som grundlag for alle almindelige rideaktiviteter fra skovtur til dressur, spring, reining, western trail, cutting, polo, væddeløb, kørsel og hvad man ellers kan finde på af ting at lave med sin hest.
Formålet med at kalde dem “7 Games” i stedet for “7 Exercises” er at få fokus på at det skal være andet end “øvelser for at træne hesten”, der skal også være mulighed for at hesten oplever at få noget ud af at være med.
De 7 Games er:
1) Friendly Game Pat Parelli har udtalt at hvis han kunne omdøbe Friendly Game ville han kalde det “Confidence Game” - for formålet med det første Game er at opbygge tillid og tryghed - overfor mennesker såvel som andre ting.
2) Porcupine Game Formålet med Porcupine Game er at kunne flytte hesten for stabilt, fysisk pres.
3) Driving Game Formålet med Driving Game er at kunne flytte hesten for rytmisk påvirkning uden at røre den.
4) Yoyo Game Yoyo Game handler om ligeudretning og om af få “tunet” hestens speeder og bakgear, og går i al sin enkelthed (på Level 1 niveau) ud på at bakke hesten (ved hjælp af driving game) og få den til at komme hen til sig igen (ved hjælp af Driving eller Porcupine Game) mens man står stille.
5) Circling Game Circling Game ligner til forveksling noget rigtig sjusket longering - en hest, der render i circler i “fri holdning” om et menneske, der bare står stile, og ikke engang gider dreje med rundt for at holde hesten i gang og “på plads”. Det er fordi formålet med Circling Game er at opbygge hestens evne og villighed til at opretholde såvel retning som gangart uden at man “holder øje med den” eller skal “holde den i gang”.
6) Sideways Game Sideways Game går, som navnet siger, ud på at få hesten til at gå sidelæns, enten ved hjælp af Porcupine eller Driving Game. Dette tjener til såvel fysisk gymnasticering, som afbrydelse af instinktstyret flugt- eller dominansadfærd.
7) Squeeze Game Squeeze Game går ud på at hesten skal “presse” sig igennem, imellem, over eller under ting - i større eller mindre grad. Heste er af naturen klaustrofobiske dyr, og gennem forskellige varianter af Squeeze Game kan man gøre hesten fortrolig med at forholde sig roligt i gradvist mindre fysiske rum.
[b:f6bd21cd87]4 Savvys[/b:f6bd21cd87]
Parelli anbefaler, at man leger med sin hest (ikke træner den) på 4 forskellige måder - eller i “4 Savvys”: Online, at Liberty, Freestyle og Finesse.
[i:f6bd21cd87]Online[/i:f6bd21cd87] er den Savvy, de fleste har set eller forbinder med Parelli - nemlig med hesten i snor. Snorene skifter længde (hvorved øvelserne bliver sværere) efterhånden som man går op i Levels, samtidig med at øvelserne i sig selv også bliver sværere eller skal udføres med større præcision.
at [i:f6bd21cd87]Liberty[/i:f6bd21cd87] vil sige at hesten er løs - indledningsvis i en (mindre) round pen (kaldet “play pen” på Parellisk), men gradvist i større og større områder - hvilket naturligvis kræver at hesten gradvist øger sin motivation for at blive hos og med mennesket.
[i:f6bd21cd87]Freestyle[/i:f6bd21cd87] er når man rider med let eller ingen kontakt til hestens hovede eller mund - dvs. enten på en løs tøjle eller helt uden hovedtøj. I overgangen til at kunne ride helt uden hovedtøj vil man ofte bruge forskellige hjælpemidler, der tillader en vis grad af (nød)kontrol, fx et reb om hestens hals eller en stiv pind (kaldet en Carrot Stick).
[i:f6bd21cd87]Finesse[/i:f6bd21cd87] er ridning med præcision og let, konstant kontakt til hestens hovede eller mund, enten ved hjælp af bid eller grime.
[B]Hvad Parelli selv siger[/I]
Spørger man Pat eller Linda Parelli (eller en af deres certificerede instruktører) hvordan man kan vide, om det er “rigtig Parelli” man (eller en anden) laver, vil de svare at det kendetegnes af 3 ting:
1) You put the relationship first. (Du sætter forholdet til hesten højere end alt andet.) Dvs. at du ikke går på kompromis med din hests tillid og tryghed, eller dens mentale, emotionelle eller fysiske træningsniveau, eller med de grundlæggende principper - for at opnå et (kortsigtet) mål (fx at få sadel på, at vinde en sløjfe til et stævne eller at imponere dine venner).
2) You play in all 4 Savvys. (Du leger i alle 4 Savvys) Dvs. du sørger for at udfordre dig selv og din hest på flere forskellige måder hver dag for at sikre at så mange aspekter som muligt af hestens personlighed udvikles så meget som muligt.
3) You’re aiming for never ending self improvement. (Konstant selvudvikling) Fordi det grundlæggende handler om hvordan mennesket kan blive nøjagtigt det menneske, hesten har brug for, for at kunne fungere optimalt i menneskets miljø og opfylde menneskets behov og ønsker, er det nødvendigt at mennesket konstant forsøger at forbedre sin evne til at aflæse hesten, til at tilrettelægge samværet til hestens behov og læringsstil og til at håndtere de uundgåelige situationer undervejs, hvor det ikke virker første gang.
Dét er Parelli - kort fortalt.