Undervisning

Her kan diskuteres bøger, trænere og træningsmetoder og meget andet.
aribeth

Re: Undervisning

Post by aribeth »

ja sjov og humor er IKKE det samme i min terminologi...

Jeg behøver ikke ligefrem at ride rundt på hesten mens min træner fyrer den ene dårlige joke af efter den anden :linski:

Men derfor kan jeg da godt grine lidt af mig selv hvis jeg IGEN ikke fatter dette eller hint.... :linski:



Katrine
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Undervisning

Post by CMN »

Det er da bedre at kunne grine lidt af sig selv, end man bliver skrupfrustreret og giver sig til at tude af arrigskab:katiekat:
MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Undervisning

Post by HHansen »

Kommer det ikke også meget an på hvilken type elever vi taler om? Og aldersgruppen?

For børnene der er ved at lære det grundlæggende i ridning - der SKAL det dæleme da være sjovt.

Mens det for den 23 årige spirende konkurrence stjerne - nok mere skal være hårdt arbejde hvis vedkommende ønsker at opnå resultater på konkurrencebanerne.

For dem der "bare" rider for sjov, fordi det er dejligt at være sammen med hesten, fordi det er rart at røre sig, fordi det er rart at komme hjemmefra... der er vi vel også der hvor en ridetime skal være "sjov".
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Undervisning

Post by CMN »

HHansen wrote:For børnene der er ved at lære det grundlæggende i ridning - der SKAL det dæleme da være sjovt.


Ja her skal du måske virkelig definere, hvad du opfatter ved sjovt. Mon ikke spændende ville være et bedre begreb. At bibringe børn rideglæde synes jeg opnåes bedst ved at lære dem noget, så de bliver bedre . Det gavner dem rent faktisk også andre steder. Da vi har med levende dyr at gøre, skal der jo ikke gå totalt Anders And i den.

HHansen wrote:For dem der "bare" rider for sjov, fordi det er dejligt at være sammen med hesten, fordi det er rart at røre sig, fordi det er rart at komme hjemmefra... der er vi vel også der hvor en ridetime skal være "sjov".


At ride for sjov, betyder det, at det er ligemeget, hvordan man gør og hvordan man indvirker på hesten?
Betyder det at hesten er et motionsapparat? Eller et transportmiddel? MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Undervisning

Post by HHansen »

CMN wrote:At ride for sjov, betyder det, at det er ligemeget, hvordan man gør og hvordan man indvirker på hesten?
Betyder det at hesten er et motionsapparat? Eller et transportmiddel? MH Conny


Jeg skrev at:For dem der "bare" rider for sjov, fordi det er dejligt at være sammen med hesten, fordi det er rart at røre sig, fordi det er rart at komme hjemmefra... der er vi vel også der hvor en ridetime skal være "sjov" - og den vigtige sætning er fordi det er dejligt at være sammen med hesten r? Jeg synes da ikke det lyder som om hesten skal være motionsapparat?

Jeg har ikke noget problem med at der er ryttere og undervisere der finder det vigtigt at knokle røven ud af bukserne i undervisningstimerne, for hvem man efter HVER time skal kunne sige "i dag har jeg lært det og det.." - men der skal da også være plads til ryttere som faktisk bare nyder at ride. Og hvis disse vælger at deltage i undervisning vil de nok også vælge en mindre ambitiøs underviser - hvis ens mål med ridningen er at man har haft det dejligt med hest og underviser - og eventuelle andre ryttere i en time, så ønsker man jo ikke en underviser der har som mål at man kan ride en MB om 2 måneder.

Jeg ved ikke med dig, men jeg synes faktisk det er DEJLIGT at ride. Og sjovt. Og hvis jeg fik undervisning skulle det stadig være dejligt og sjovt.

Jeg har undervist børn tidligere - og jeg holder fast ved at det skal være sjovt at ride. Spændende også som du siger, men for at børn skal glæde sig til næste ridetime, og for at holde dem motiverede for at lære mere, så skal de more sig i undervisningen. Det betyder ikke at de er ved at trille af hesten af grin - men bare at de er glade, trygge og har det rart med dyret. Og med underviseren. Så skal de også nok lære noget.
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Undervisning

Post by HHansen »

CMN wrote:Jamen det gør jeg også. Jeg brænder for min ridning (for meget måske)og som jeg skrev i den anden tråd, så bliver "sjov", let for mig at se noget useriøst.


Det du skriver her, får mig til at spekulere på hvad der er galt med useriøs ridning?

Hvorfor må man ikke have det sjovt med hesten?

skal vi alle som en være åh så seriøse med ridningen?
Eller kan der også være plads til folk som mig, der f.eks ikke kunne drømme om at sætte mig op på hesten hvis ikke det var sjovt???
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
Stute
Posts: 29
Joined: Thu 20. Nov 2008 12:37

Re: Undervisning

Post by Stute »

sjov undervisning... ja den kan jo tolkes som man lyster reelt. jeg tror dog det er meget forskelligt hva vi individer lægger i ordet at undervisning skal være sjovt.

For nogle er det nok at de ikk er i stand til at lære hvis ikke de hygger sig med det de laver - altså kan man ikke lide underviseren, dennes metoder el lig så går man ikk i spænd, og så er undervisningen i hvert fald ikk sjov.

jeg tror nogle kan mene at de vil ha lov at hygge sig imens- så som du skriver conny er de villige til at betale fuld pris for en undervisningstime, for at ha det sjovt OG lære samtidigt.

Kom udtalelsen fra mig selv, ville jeg absolut blot mene at jeg med sjov ville lære- hesten lære, ha det godt med underviseren, dennes "metoder", være enig i disse (more or less altså) etc.

Jeg ville skuette betale fuld pris blor for at få et godt grin (selvom disse kan hænde helt uplanlagte til tider) :hhansen: Det er jo så hva det er jo altså.

Der er med garanti flere definationer af at ha det sjovt under undervisning. Det er jeg slet ikk i tvivl om. Men for mig må det sjove i det absolut indebærer at lære noget af en art - at hesten lærer noget af en art - altså at man hen af vejen forbedres. Det er som end ikke alle der forstår at formidle til folk således de kan lære og forstå det de vil hen imod heller. Nogle ER bare bedre til dette end andre. Det kan jeg absolut huske fra bl.a. folkeskolen af... Nogle lærere var ikke nær så dygtige til at formidle deres kundskaber som andre. Nogle havde man rigtig grineren timer med, andre rigtig kedelige. Hva man lærte var meget forskelligt- og måden vi er i stand til at modtage denne formidling på er lige så forskellig som måden de formidles videre på. Og dermed osse hvor godt tingene ligesom hang fast i hovedet på en efterfølgende.

Jeg er ret sikker på at en del af de der udtaler således for i øvrigt mener at hvis ikke hest OG rytter hygger sig med ridningen så ønsler de ikke ridningen/undervisningen da dette skal være "sjovt" for begge parter da man ellers ikke ønsker at deltage i det. Det er jeg da absolut selv en del af føler jeg personligt. Dernæst findes der jo osse useriøse ryttere så at sige som stadig gerne vil lære, men ofte ikke på samme premisser som andre.
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Undervisning

Post by CMN »

HHansen: Det du skriver her, får mig til at spekulere på hvad der er galt med useriøs ridning?

Hvorfor må man ikke have det sjovt med hesten?

Helle! Vær sød at forklare nærmere: Hvordan sjovt?

For mig er seriøsitet ikke = konkurrencer
Heller ikke at man ikke må have det godt når man rider :fy:

Tværtimod! Men jeg mener, at vi skylder kræene ikke at sidde og lave de værste opstillings, belastnings og kommunikationsfejl, så hesten også har en chance for at kunne nyde samværet. Derfor undervisningen.

Langt over halvdelen af de såkaldte "hyggeryttere" man ser, har alle mulige
ideer om deres heste; at de ikke kan gå højregalop, at de ikke vil det ene og det andet. Dertil kommer at hestene tit er voldsomt uopdragne.

Alt sammen bundende i, at de kun rider for sjovt, så de gider ikke at have en seriøs træner. Mange af deres heste går med forkerte sadler, har skævheder i ryggen og er stive som træstammer, går med bid i munden, der ikke passer til dem. Netop hyggerytterne, er som oftest dem, der allermest brug for undervisning. :ked:
MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
User avatar
HHansen
Posts: 6997
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:01

Re: Undervisning

Post by HHansen »

CMN wrote:Alt sammen bundende i, at de kun rider for sjovt, så de gider ikke at have en seriøs træner. Mange af deres heste går med forkerte sadler, har skævheder i ryggen og er stive som træstammer, går med bid i munden, der ikke passer til dem. Netop hyggerytterne, er som oftest dem, der allermest brug for undervisning. :ked:
MH Conny


Hold da op en generalisering af de store :ehh:

Jeg synes klart at man skal behandle heste (og andre dyr) ordenligt. :askepot:
Men at hævde at dette KUN kan ske hvis man får undervisning, synes jeg måske er lidt overdrevet.

Jeg har da også set de der "hyggeryttere" der køber en krikke på et marked, og en tilfældig sadel smides på den - og så går det ellers i skoven.
Men jeg synes godtnok ikke der er MANGE af dem mere. :ehj:

Sjovt for mig er... Noget der på én gang er rart, dejligt, gør mig glad, får mig til at smile - alt det kan en ridetime for det meste opfylde.. Eller samvær med hesten på anden vis end ved at sidde på nakken af den. :elsk:
Og HVIS jeg skulle deltage i undervisning, så skulle det ikke adskille sig derfra - ikke om jeg GIDER betale i dyre domme for undervisning der gør mig sur! Eller får mig til at føle mig dum/utilstrækkelig. Hvis ikke underviseren kan gøre det til en fornøjelse at ride, så gider jeg ikke :fy:
Mvh

-Helle

--------------------------------------------------------------------------------
I can manage without the bare necessities - it's my luxury I cant do without!
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Undervisning

Post by CMN »

Nej Helle!
Det var ikke en generalisering, men bygget på mine oplevelser. Der stod ikke at det var alle, men mange (langt over halvdelen) .



Og HVIS jeg skulle deltage i undervisning, så skulle det ikke adskille sig derfra - ikke om jeg GIDER betale i dyre domme for undervisning der gør mig sur! Eller får mig til at føle mig dum/utilstrækkelig. Hvis ikke underviseren kan gøre det til en fornøjelse at ride, så gider jeg ikke



Det kunne godt tolkes som om, at det er underviseren, der skal sørge for at du synes det er en fornøjelse at ride. Bringes du ud i noget, hvor der skal overskrides grænser, så du kan forbedre og, men ikke kan finde ud af det, (føler dig utilstrækkelig) , så er det yt med underviseren og ind med en ny. Er det sådan?

Sjovt for mig er... Noget der på én gang er rart, dejligt, gør mig glad, får mig til at smile - alt det kan en ridetime for det meste opfylde..


Det kunne jo så fortolkes som: Du må endelig ikke rettes på. Det gælder om at holde dig glad, så du ikke føler dig utilstrækkelig. Hvor kommer det ind i billedet med selv at have et ønske om at gøre sig bedre samtidig?
Men man behøver så ikke at være bedre, når man ikke ønsker at ride konkurrence, er det sådan?

MH Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
Post Reply