Angst for at ride

Her kan diskuteres bøger, trænere og træningsmetoder og meget andet.
User avatar
Diane
Posts: 271
Joined: Wed 20. Feb 2008 22:16

Angst for at ride

Post by Diane »

Hej Shannie

Problemet med angst er, at det sætter sig i kroppen på en. Man når på et tidspunkt til et stadie, hvor hjernen nærmest sættes ud af spil og man reagerer instinktivt på angsten i kroppen.
Når man dertil, så kan det være meget svært at komme videre. Du har fået nogle råd her, der er gode. Men det lyder for mig som om, at angsten har så godt fat i dig, at de kan blive svære at bruge i praksis.

Jeg har selv været der. Angsten havde så godt fat i mig, at jeg aldrig nåede at tænke, før jeg stod på jorden. Uanset hvor meget jeg prøvede at sige til mig selv inden rideturen, at jeg ikke skulle hoppe af, så skete det alligevel. Det blev nærmest til et instinkt.

Jeg har tidligere prøvet hypnose, der egentlig var effektivt, men det gav mig ikke nogle værktøjer jeg kunne arbejde videre med og der skulle ikke mange uheldige oplevelser til, før jeg var tilbage i det gamle mønster.

Løsningen for mig har været tankefeltsterapi. Det er en terapiform, der fjerner kroppens negative erindringer, det sker omgående. Jeg har både på mig selv og på klienter oplevet, at man efterfølgende kan tage i stalden og gøre ting, der tidligere har været umulige for en på grund af angsten.

Desuden er behandlingen så simpel, at du kan udføre den på dig selv - skulle der opstå nogle situationer der ikke er blevet behandlet under selve terapien. Jeg har sågar brugt det, mens jeg sad på hesten.

Du kan læse lidt mere om det via linket i min signatur.

Jeg kan se du bor i Sorø, jeg vil gerne hjælpe dig hvis du er interesseret. Skriv mig en PB, så vi kan finde ud af noget.
Mange hilsner
Diane

* Don't try to lead by example, because they don't get it *


Er du bange for at ride? Tankefeltsterapi kan give dig rideglæden igen, hurtigt, nemt og effektivt. Læs mere på http://www.diane.dk/tft/
Shannie
Posts: 31
Joined: Mon 20. Oct 2008 10:06

Angst for at ride

Post by Shannie »

Hej Diane
Jeg kunne virkelign godt tænke mig at få din hjælp til at komme tilbage på hesten. Kan vi ikke tales ved efter jul evt. Jeg har fri mellem 19-12 og 1-1-09. Ellers kunne det blive inde i det nye år :-) Skriver mit mobilnummer PB
Tak mange gange Shannie
User avatar
Frieser9460
Posts: 3668
Joined: Fri 5. Sep 2008 08:43

Angst for at ride

Post by Frieser9460 »

Jeg har også igennem lidt over et år nu kæmpet med angstproblemer i forbindelse med ridning... Derfor læser jeg denne tråd med stor interesse. Og Diane, jeg kunne også godt have interesse i dit tankefeltsterapi... må indrømme, at jeg enerelt er lidt af en skeptiker overfor det "alternative", men kan det hjælpe, er jeg jordens lykkeligste menneske... :hhansen:

Min angst bunder i en ulykke, jeg havde kort efter, jeg startede op til rideundervisning sidste efterår efter ca. 10 års pause... Jeg røg (kort fortalt) af en løbsk hest med hjernerystelse, en forvredet skulder, der kostede mig en uge med armen i slynge, og en ualmindelig forslået ryg til følge. Der gik en uge, før jeg blot kunne sætte mig op på en hest igen og ride en rolig skridttur pga. smerterne, og lige siden har jeg haft problemer med angst i samme øjeblik, jeg bare fornemmer, at jeg MÅSKE er ved at miste kontrollen. :ked:

Min ridelærers idé om at kurere den slags var at kaste mig ud i så mange drabelige situationer som overhovedet muligt, for så kunne jeg lettere lære at forholde mig til dem, mente han... :-o Og jeg VED, at han mente det af et godt hjerte, men til sidst nåede jeg altså bare til det punkt, hvor jeg forinden hver ridetime fik svede- og rysteture, kvalme og ondt i maven... og ofte endte jeg simpelthen med at blive helt hjemme. :ked:

Derfor tog jeg til sidst en snak med min ridelærer og fik ham overtalt til, at vi fremadrettet tog tingene i MIT tempo - det vil sige, at JEG fik lov til at sige til og fra, alt efter om jeg følte mig nogenlunde tryg i situationen eller ej. :-) Den metode har vi så kørt efter de sidste 3 måneder eller der omkring, og det går super godt... faktisk så godt, at jeg for et par uger siden dristede mig til at prøve et enkelt lille krydsspring. :heidio:

Så min erfaring er helt klart, at skal man bekæmpe angst, bliver man nødt til at gøre det i sit eget tempo, hvor man hele tiden har sig selv med. Blot det, at du, Shannie, har erkendt din angst, er jo et kæmpeskridt i sig selv. :heidio: Herhjemme har jeg brugt jordtræning RIGTIG meget (faktisk så meget, at jeg endnu ikke er kommet dertil, hvor jeg kan sætte mig op på min ikke-tilredne og desværre lettere opmærksomme hoppe), og det har virkelig givet mig selvtillid og tryghed i omgangen med hestene. Især, fordi jeg hele tiden har sørget for at have min kæreste eller en anden, der ikke er bange, ved min side til at tage over, hvis jeg føler, at tingene "løber fra mig". :heidio:

Men, men, men... jeg har STADIG langt at nå, før jeg kan kalde mig "helbredt" for min angst, og jeg er også bevidst om, at jeg med al sandsynlighed vil få brug for noget hjælp udefra for at slippe helt af med angsten. :ehj:

Så Diane, jeg vil [u:44c51363a4]meget[/u:44c51363a4] gerne høre mere om tankefeltsterapi... :heidio:
Frieserhilsner og vrinsk fra
Louise

Èn gang Frieser - altid Frieser!
User avatar
CMN
Posts: 380
Joined: Thu 13. Aug 2009 20:51

Re: Angst for at ride

Post by CMN »

Hej Shannie!
En virkelig effektiv kur, får du hos en NLP psykolog.
En eller to konsultationer er nok.
Det der sker, er at du får et fokuspunkt et såkaldt "anker".
Dette anker vil for dig sandsynligvis indeholde den stemning/følelse du har været i når du besad mod og tillid til dine evner og kunnen.
Det anker vil du lære pr refleks at kontakte, så snart du træder ind i hestens sfære.
Det er afsindingt effektivt.
Jeg fik selv kureret mine vanvittige stævnenerver på den måde.

Mange hilsner Conny
Ensporethed fører vel kun til enden af den første blinde vej.
Post Reply