Installere start- og stopknapper

Her kan diskuteres bøger, trænere og træningsmetoder og meget andet.
aribeth

Installere start- og stopknapper

Post by aribeth »

SUk mand... Jeg har altid anset McLean som noget der var ganske udemærket... men det er sgu da for dumt ikke at mene at mankan lære hesten at stoppe på andre måder end hvis den først har lært at stoppe for træk i tøjlen!


Katrine
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Installere start- og stopknapper

Post by 99E »

Jamen der er jo netop INTET i vejen med "anvendt læringsteori"! :ide:
Forstå mig ret - det er bestemt ikke det, jeg opponerer imod. :traet:
Selvom det ofte er det, McLeanere TROR jeg siger.

Men læringsteorien siger altså IKKE at man SKAL lære hesten at stoppe ved at hive i tøjlerne.

Bare at:
Hvad der end er stopsignalet skal det KUN betyde stop - hver gang. Ikke en gang imellem "sidelæns" eller "buk nakken" eller "stejl".
Og det er en fordel hvis stopsignalet KAN eskaleres, så man KAN være træls nok for hesten til at den GIDER stoppe...

Men bortset fra det - er der frit valg på alle hylder.
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Installere start- og stopknapper

Post by Sasser »

Jeg tror, jeg fuldstændig har misforstået jeres indlæg, deraf mine svar.

Det står en frit for hvordan man lærer hesten stop, det giver jeg jer ret i. Vi har nu en gang valgt, at tøjlen er det rette for os :-)
aribeth

Installere start- og stopknapper

Post by aribeth »

ok :-)


Katrine
User avatar
Diane
Posts: 271
Joined: Wed 20. Feb 2008 22:16

Installere start- og stopknapper

Post by Diane »

[quote:86bc777334]Og det er en fordel hvis stopsignalet KAN eskaleres, så man KAN være træls nok for hesten til at den GIDER stoppe... [/quote:86bc777334]

Det er lige præcis det jeg synes gør tøjlen til det oplagte 1. valg, ganske enkelt fordi du her har en ren biomekanisk mulighed for at eskalere ganske voldsomt imod gåretningen, hvis krikken lige pludeslig skulle være løbsk ud mod en motorvej.

Jeg ser for mig, en rytter, på en løbsk hest, der febrilsk sidder og flår den i øret eller spakker den i siden... Det billede synes jeg ikke rigtigt virker.
Mange hilsner
Diane

* Don't try to lead by example, because they don't get it *


Er du bange for at ride? Tankefeltsterapi kan give dig rideglæden igen, hurtigt, nemt og effektivt. Læs mere på http://www.diane.dk/tft/
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Installere start- og stopknapper

Post by Lone Beck »

Jamen, jeg bruger skam også tøjlen som stopsignal - jeg bruger den bare ikke alene. Og jeg kan forsikre jer for, at mine heste kan stoppes for en minimal anholdning på tøjlerne!

Jeg kan nu forstå på Sasser, at "I" kun bruger tøjlen alene i den indledende træning. Det er lige præcis det jeg mener, når jeg siger at ridekunsten ikke slutter med "Tre Truth about horses" :ide:

Og så er det jo grinagtigt at man skal betragtes som en uoplyst vanemodstander, når man rent faktisk er rigtig glad for mclean :hhansen:

For mig er hans metoder bare kun interessante i arbejdet fra jorden, fordi eftergivenhed/negativ forstærkning når man sidder på ryggen af en hest er barnelærdom ( :ondgrin: ).

Jeg har bare aldrig taget det med ned på jorden. Jeg har som de fleste andre brugt tilvænning og tålmodighed og belønning, men negativ forstærkning (øv, hvor jeg afskyr det udtryk :nejtak: ) virker meget mere effektivt :mikkel:

[quote:6d2fe501a2]Hvordan man laver en parade udelukkende for tøjlen i let sæde uden at flyve over hovedet? Man står over benet, har vægten i bøjlerne og er i balance[/quote:6d2fe501a2]

Hvis du kan dét, har du sgu sat naturens kræfter ud af spil. Dét er imponerende!!! Men jeg er bange for, at jeg vil se det, før jeg tror det :roed:
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Installere start- og stopknapper

Post by Sasser »

Jeg håber ikke du mener det er mig, du mener, når du skriver, at man betragtes som en uoplyst vanemodstander :ked: Det har i hvert fald aldrig været min intention.

Mht. det sidste forsøger jeg at få lavet video af det, det bliver dog ikke med mig, da jeg har brækkede ribben og derfor ikke kan sidde på ryggen af en hest de næste mange mange uger.
User avatar
Diane
Posts: 271
Joined: Wed 20. Feb 2008 22:16

Installere start- og stopknapper

Post by Diane »

[quote:962c5537c8]Men jeg er bange for, at jeg vil se det, før jeg tror det [/quote:962c5537c8]

[url=http://www.blueberryhill.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=103&Itemid=96]At sidde over benet[/url]

I slutningen af videoen bliver det vist.
Mange hilsner
Diane

* Don't try to lead by example, because they don't get it *


Er du bange for at ride? Tankefeltsterapi kan give dig rideglæden igen, hurtigt, nemt og effektivt. Læs mere på http://www.diane.dk/tft/
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Installere start- og stopknapper

Post by Lone Beck »

[quote:b9d085e7b5]I slutningen af videoen bliver det vist.[/quote:b9d085e7b5]

Jeg ser da ikke den gode Susan lave en parade fra galop uden at bruge andre hjælpere end tøjlen? Er jeg blevet blind :hva:

Men ellers er det jo en udmærket video :mikkel:

Jeg må se at få lært at lægge benene tilbage og lade være med at sidde i stolesæde...:

Photobucket
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
Sasser
Posts: 165
Joined: Sat 19. Jul 2008 10:02

Installere start- og stopknapper

Post by Sasser »

Lone, nu skal jeg vist være klar over hvad det egentlig er du gerne vil se?!

Du spørger, hvordan man laver en parade fra galop i let sæde udelukkende vha tøjlerne, uden at falde frem, og nu siger du, at du ser Susan kun bruger tøjlerne, i den video Diane har linket til. Jeg er forvirret...
Post Reply