Andrew McLean - Træning af heste, på hestens præmisser

Her kan diskuteres bøger, trænere og træningsmetoder og meget andet.
Post Reply
aribeth

Andrew McLean - Træning af heste, på hestens præmisser

Post by aribeth »

[img:a9tdowf8]http://www.borgen.dk/Graphics/Products/1347_m.jpg[/img:a9tdowf8]

Mennesket og hesten har levet sammen i mere end 6.000 år, og hesten har været en uundværlig del af menneskets liv – både i krig og i arbejde. Var det ikke for hesten, ville vores civilisation næppe have set ud, som den gør i dag. Vores forståelse for og behandling af heste er dog, trods de mange års følgeskab, stadig præget af myter frem for af viden. Men heste er ikke mytologiske dyr, og de har ret til at blive behandlet, trænet og redet i overensstemmelse med deres natur.

Træningsmetoden, som bliver præsenteret i denne bog, er ikke mindre end et paradigmeskifte inden for hestetræning. Andrew McLean har levet hele sit liv med heste og har samtidig forsket videnskabeligt i hesteadfærd. På denne baggrund har han udviklet en enkel metode, der tager hensyn til hestens måde at tænke på, og et af hans fornemmeste mål er, at samværet mellem hest og rytter bliver så sikkert og trygt som overhovedet muligt.

TRÆNING AF HESTE – PÅ HESTENS PRÆMISSER henvender sig til ryttere på alle niveauer – fra de professionelle på galop- og dressurbanerne til fritidsrytterne, der gerne vil lære at forstå deres hest bedre. Den har bud til ejere af alle typer heste, for hestesproget er universelt, og de fleste adfærdsproblemer kan rettes op med hensigtsmæssig træning og forståelse af hesten.

Andrew McLean har en ph.d. i etologi med speciale i hesteadfærd. Han begyndte at ride i en alder af tre år og har en fortid som toprytter i military, hvor han repræsenterede Australien ved internationale stævner. I dag driver han sammen med sin kone The Australian Equine Behaviour Centre i Victoria, Australiens største undervisningssted inden for hestetræning og -adfærd. McLean er desuden jævnligt gæst i Danmark, hvor han afholder kurser.

TRÆNING AF HESTE – PÅ HESTENS PRÆMISSER er oversat af Jan Ladewig, hestetræner og professor i dyreadfærd på Landbohøjskolen i København.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Andrew McLean - Træning af heste, på hestens præmisser

Post by Stimata Doamna »

Jeg opgiver - det vil bare ikke lykkes med den bog for tiden...

I skal ikke vente på mig, gå endelig i gang med at diskutere. Hvis det alligevel på et tidspunkt lykkes, springer jeg bare på i farten.

:brok: :brok: :brok:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Lone Beck
Posts: 7853
Joined: Thu 17. Nov 2005 15:16

Andrew McLean - Træning af heste, på hestens præmisser

Post by Lone Beck »

Ej, Randi - tag dig sammen!! :linski:

Jeg er godt i gang med bogen, men har i et par uger været mere optaget af at følge med i valget, må jeg indrømme :roed:

Men vi må vel oprette mere end én tråd?
Jeg har tænkt på de første 10 forskellige emner, der er en diskussion værd, og jeg er kun halvvejs...
Venlig hilsen
Lone den Anden

Selvfølgelig er det meningen at vi skal spise dyrene - ellers var de jo ikke lavet af kød
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Andrew McLean - Træning af heste, på hestens præmisser

Post by 99E »

Jeg synes det er en god idé at have flere tråde - dels om forsk. "emner", men også så man fx kan oprette (tænkt eksempel) en "Kapitel 5-tråd".
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
aribeth

Andrew McLean - Træning af heste, på hestens præmisser

Post by aribeth »

Jeg synes det lyder som en god idé med flere tråde, det kan nok gøre det lidt mere overskueligt på den måde.

:-D

Katrine
aribeth

Andrew McLean - Træning af heste, på hestens præmisser

Post by aribeth »

Nå, skal vi måske have gang i den her tråd snart eller hvad synes i?


Katrine
User avatar
Godzilla
Posts: 6894
Joined: Fri 18. Nov 2005 00:29

Andrew McLean - Træning af heste, på hestens præmisser

Post by Godzilla »

Bogen er udlånt på Bibliteket, så jeg må vente. Jeg har bestilt den.
Godzilla....the Donkeymom Image

Don't underestimate the power of denial.
Krog
Posts: 76
Joined: Mon 30. Oct 2006 19:53

Andrew McLean - Træning af heste, på hestens præmisser

Post by Krog »

Du kan låne den af mig, hvis det er Gunilla. Jeg har den, og der er ikke tidsfrist på hvor længe du må låne den :-)
Jo mere jeg ved, jo mere ved jeg hvad jeg ikke ved.
Post Reply