Hvordan laver I lasagne?

User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Hvordan laver I lasagne?

Post by annetteB »

Kødsauce af:

3 hakkede løg
3 middelstore gulerødder, hakkede eller revne.
hakket eller revet rodselleri i lidt mindre mængde end mængen af gulerødder.
3 fed hvidløg
½ kilo hakket mellemskært oksekød
½ kilo hakkede friske danske champingnon
3 dåser hakkede flåede tomater
salt, peber, basilikum, kanel.
olivenolie til at stege i.

Hvid (opbagt eller jævnet)sauce af:
mælk
smør
mel
revet parmesan eller grano padano
laurbærblade, revet muskatnød, salt.

Alt lægges i lag: kødsovs, hvid sovs, lasagneplade...osv...ovenpå den øverste lasagneplade lægges et lag hvid sovs. Drys med rasp og parmesanost, smid et par smørklatter øverst.
Bages midt i ovnen i 35 minutter v 200 grader.
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Hvordan laver I lasagne?

Post by 99E »

Vi dropper champignonerne (Mikkel mener ikke opvarmede svampe hører til kategorien "MAD"...) men har til gengæld som regel aubergineskiver og "flade" broccolibuketter mellem kødsovsen og den hvide sovs (der ikke indeholder laubærblade her).

Og så drysser vi med revet ost, ikke parmasan og rasp. Og med den mængde reven ost der er på vores lasagner er smørklatter IKKE nødvendige!

Ellers er det ret meget samme koncept: Masser af grøntsager i kødsovsen...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
MinnaN
Posts: 4643
Joined: Sun 29. Jan 2006 13:00

Hvordan laver I lasagne?

Post by MinnaN »

Vi droppede de dersens rodselleri (kan ikke li dem) og så en masse revet ost (emmenthaler/mozarella), men ellers kan jeg kun sige god for opskriften. Selv Marcus rå åd.
Præsident på livstid for Basse's Fanklub.
She who can pick a pun, can also pick a pocket.
Into the belly of the Beast. And out the demon's arse.
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Hvordan laver I lasagne?

Post by Stimata Doamna »

Vi dropper tit kødet og bruger masser af grønsager (squash, peberfrugter, gulerødder, ærter, bønner, bladselleri og hvad grønsagsafdelingen ellers byder på). Måske skulle jeg prøve med rodselleri næste gang.

Den hvide sovs er obligatorisk, og det samme er revet emmental/gruyère/mozzarella. Jeg kan nu også godt lide et drys parmesan på toppen (i stedet for rasp...).
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
User avatar
Lena
Posts: 3359
Joined: Sat 29. Sep 2007 20:48

Hvordan laver I lasagne?

Post by Lena »

For år tilbage da Kiddene var små, kunne de ikke lide lasange........ Der var for mange grønsager i.

Så var vi på besøg hos en veninde som havde lavet lasange uden grønsager - ikke engang flået tomat. Hun havde tilgengæld brugt Taco Original krydderi......... Kiddene åd og plagede om at jeg lavede lasange til dem som Gitte havde lavet den........

Det var mig så inderligt meget imod kun at lave lasange KUN med kød.......... så jeg rev en lille gulerod meget fint og smuglede i...... og flået og blendet tomat...............

Kors hvor de åd........... næste gang blev der smidt finthakket porre i....... Igen samme gode resultat........... de åd...........

På et tidspunkt opdagede de selvfølgelig at der var grønsager i......fuldstændig som der var i min oprindelige lasange.......... men nu gjorde det ikke så meget - for det smagte jo godt.

I dag laver jeg lasange med grofthakkede grønsager - altså en rustik lasange. Jeg bruger stadig et brev Taco Original krydderi i min lasange.....

Squash, porre, gulerødder, bladselleri, peber, flåede tomater og selvfølgelig hvidløg og krydderier. Der er i vægt, langt flere grønsager end kød.

Jeg bruger en almindelig bechamelsauce......... har jeg tid, laver jeg den selv - ellers hjælper Karoline til.......... På toppen ost, hvis der er mere tilbage - ellers rasp........ og INGEN smørklatter.........
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Hvordan laver I lasagne?

Post by MetteboDeluxe »

Hmm jeg køber sådan en rød kasse med magisk pulver, når jeg kommer det i kød og vand bliver det på mirakuløs vis til noget der minder om lasagne og så bager jeg det og spiser det.. Tadaaa :jeanie:

Jeres måder lyder nu af en eller anden grund mere appetitvækkende :aribeth:
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Hvordan laver I lasagne?

Post by MetteboDeluxe »

Med magisk pulver June.. Glem nu ikke det. Jeg er sikker på de andre ikke får dækket deres daglige behov for sunde og næringsrige E-numre :lol:
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Hvordan laver I lasagne?

Post by Stimata Doamna »

[quote:8c266a1fb1]Jeg er sikker på de andre ikke får dækket deres daglige behov for sunde og næringsrige E-numre [/quote:8c266a1fb1]

Er man ikke dækket ind, hvis man husker at spise sine vitaminpiller? Jeg er sikker på, at der noget med E-...-noget i varedeklarationen :hhansen:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
MetteboDeluxe
Posts: 2563
Joined: Fri 8. Jun 2007 22:28

Hvordan laver I lasagne?

Post by MetteboDeluxe »

Jamen.. er du sikker på man er dækket ind af en standart vitaminpille? Tænk lige på hvor mange E-numre der er :fuld:
User avatar
Stimata Doamna
Posts: 6496
Joined: Wed 20. Dec 2006 11:58

Hvordan laver I lasagne?

Post by Stimata Doamna »

[quote:c00f7094fa]Jamen.. er du sikker på man er dækket ind af en standart vitaminpille? Tænk lige på hvor mange E-numre der er [/quote:c00f7094fa]
Gosh ja, men bare vitaminpillen indeholder de vigtigste, er det vel også OK. Jeg tror faktisk, at der står 100% af den daglige dosis af det der E-noget...

Faktisk tror jeg, at Ø-vitaminer er vigtigere, når det kommer til stykket :ehh: :skaal:
Venlig hilsen
Randi



Riding ... the art of keeping a horse between you and the ground
Post Reply