Deerhunters dyrekølle.

Post Reply
Deerhunter

Deerhunters dyrekølle.

Post by Deerhunter »

Tag en pæn stor rådyrkølle og udben den. Mærk på kødet om det er tilstrækkeligt modnet, ellers læg det på køl et par dage. Gem benet, det skal bruges senere.

Tag en bradepande. Læg risten i og læg den udbenede og opbundet kølle ovenpå. Til marinaden skal du bruge:

2 spsk. akaciehonning
1 spsk. tør vineddike
Saften fra en friskpresset økologisk citron - skallen skal også bruges.
1 sjat calvados
½ teske dijonsennep
Salt og peber

Pisk akaciehonning, vineddike, calvados, citronsaft og dijonsennep. Smag på marinaden om den god - ellers justerer du lidt. Salt og peber tilsættes til sidst, og først efter du har smagt på marinaden. Pensl kødet omhyggeligt med en blød pensel på begge sider med marinaden.

Steg kødet ved 160 grader i 60-80 min. men ovne er forskellige, så brug gerne stegetermometer. Kødet skal være rosa i midten for ikke at blive tørt - derfor langtidsstegning. Pensl flere gange under stegningen og vend samtidig kødet. Er du omhyggelig får du brugt al marinaden.

Efter stegningen, skal kødet hvile i ca. 15 min.

Garniture:
Jordskokker
Årstidens svampe
Bredbladet persille
Skalotteløg
Ristede pinjekærner

Jordskokker skæres i skiver og koges til de er næsten møre - men ikke mere end der stadig er bid i dem. Svampene skæres i skiver og ristes for sig - hæld væden fra, så det ikke bliver kogte svampe. De finthakket skalotteløg ristes i lidt olie. Herefter kommes jordskokkerne på og det hele ristes. Til sidst tilsættes noget af citronskallen med et juliennejern som også ristes med.

Det hele drysses med finthakket bredbladet persille og ristede pinjekerner umiddelbart før anretningen.

På denne årstid ville jeg vælge bagte kartofler og rødbedesalat som tilbehør.

Kan jeg lokke dig til at skære tomater og kepaløg i skiver og lade dem marinere i en balsamico eddike et par timer i køleskabet inden serveringen, tror jeg ikke du vil bebrejde mig forslaget. Umiddelbar før serveringen, pyntes med et tyndt lag feta skåret i tynde skiver. Tomat og løg med balsamico eddike passer hammer godt til rådyr - fruen siger det er skilsmissegrund hvis jeg ikke laver det til dyret.

Dertil serveres altid brød og isvand. Om du derudover serverer rødvin eller belgisk trappistøl betyder ikke så meget, men begge bør være i den tunge ende, da rådyr har en karakteristisk smag.

Vildtretter vinder meget ved også at fokuserer på tilbehøret, da vildt som regel er magert kød med kraftig smag. Vildt fortjener derfor den verden af muligheder der ligger i valg af årstidens gode grøntsager der spiller op til vildtet.

Benet? - det skal du naturligvis give til hunden. Den er jo din jagtkammerat og fortjener sin belønning.
Post Reply