Rygeost - det ER da vegetarisk...

Post Reply
User avatar
99E
Posts: 8010
Joined: Fri 18. Nov 2005 09:33

Rygeost - det ER da vegetarisk...

Post by 99E »

Du skal bruge:
2 liter mælk (jeg brugte sødmælk, og det sang på sidste vers)
En kvart liter kærnemælk (når jeg bruger kernemælk er det som regel den økologiske, der er "ægte" kernemælk.)
1 tsk salt

En kuglegrill, rygeovn ell. lign.
Noget, der kan give røg - jeg brugte kul + hø.
En si eller et metaldørslag
Osteklæde eller et tyndt viskestykke
Skål

Sådan gør du - tør du?
Bland mælk, kærnemælk og salt.
Lad det stå i en skål på køkkenbordet indtil det skiller i valle (ligger øverst) og friskostmasse (ligger nederst).
Det tager 1-2 døgn ved kølig stuetemperatur.
Tag ostemassen op med en hulske og stil den til afdrypning i en si med osteklæde eller viskestykke (over en skål) i køleskabet 1 døgn.
Smag på vallen - hvis den ikke er for kraftig i smagen kan du passende bage et godt brød på den.

Når ostemassen er afdryppet lægger du den ud i sien eller dørslaget uden viskestykke/osteklæde - eller på en anden passende form for rist eller net. Smag evt. på den. Mangler den salt, salter du ekstra. Jeg dryssede lidt røget salt på toppen også.
Nu tænder du op i kuglegrillen. Når kullene gløde lægger du høet (eller halm, eller noget andet der ryger men er "sikkert" at indtage røgen fra - IKKE reklameaviser, OK!) på kullene, smider grillristen på plads, lægger dørslaget med osten i over røgkilden og smægger låg på det hele.
Jeg lod den vel ryge en halv times tid - måske lidt længere. Det er sådan lidt efter smag...

Når du synes der er røg nok i osten hiver du den bare af, tager den ud af "formen" og lægger den i en passende bøtte i køleskabet.
Nyd den fx på et godt rugbrød med purløg og radiser. Mums!

Særligt at være opmærksom på:
Man lugter af røg bagefter.
Det er ikke en ost, der kan holde sig "for evigt" - den er bedst frisk.
Osten kan, FØR man får den til at smage af røg, efter sigende bruges til cheese cake - og jeg ville ikke have nogen skrupler ved at prøve at tilsætte smag før røgningen.
Egentlig heller ikke ved at tilsætte smag og droppe røg-trippet...
- Ninie.

It's not the size of your rope - it's how you wiggle it!
User avatar
annetteB
Posts: 11902
Joined: Tue 29. Nov 2005 11:53

Re: Rygeost - det ER da vegetarisk...

Post by annetteB »

det lyder GODT!!
:aribeth:
Enhver religion, der styres af gamle, ugifte mænd (ofte med fuldskæg), er en forbandelse for menneskeheden og uden tvivl en pestilens for gud.
Post Reply